Renault Trucks tuo markkinoille kaksi uutta täyssähkökuorma-autoa

Renault Trucks laajentaa täyssähköisten ajoneuvojen valikoimaansa ja lanseeraa vuodelle 2023 kaksi uutta mallia. Renault Trucks T E-Tech on suunniteltu aluekuljetuksiin ja Renault Trucks C E-Tech maansiirtokuljetuksiin.
3,1–44 tonnin täyssähköisten kuorma-autojen valikoiman ja kokonaisvaltaisen asiakastuen myötä Renault Trucks tehostaa strategiaansa ja asettaa tavoitteensa entistä korkeammalle: valmistaja arvioi, että vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia myydyistä ajoneuvoista ovat sähkökäyttöisiä. Kuvassa Renault Trucksin T E-Tech.
3,1–44 tonnin täyssähköisten kuorma-autojen valikoiman ja kokonaisvaltaisen asiakastuen myötä Renault Trucks tehostaa strategiaansa ja asettaa tavoitteensa entistä korkeammalle: valmistaja arvioi, että vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia myydyistä ajoneuvoista ovat sähkökäyttöisiä. Kuvassa Renault Trucksin T E-Tech. Kuva: Valmistaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Renault C E-Tech -täyssähkökuorma-auto soveltuu maansiirtokuljetuksiin.
Renault C E-Tech -täyssähkökuorma-auto soveltuu maansiirtokuljetuksiin. Kuva: Valmistaja

Renault Trucksin valikoimassa on vuodesta 2020 lähtien ollut valikoima täysin sähkökäyttöisiä 3,1–26 tonnin kuorma-autoja, jotka valmistetaan Ranskassa. Valikoima täydentyy vuoden 2023 alussa markkinoille tulevilla T E-Tech ja C E-Tech malleilla. Tällöin myös sähköisten mallien suurin kokonaismassa nousee 44 tonniin.

”Sähköisten versioiden laajentuminen raskaisiin malleihin on erittäin toivottu lisä Suomen markkinoille. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme ratkaisut pakettiautoista raskaisiin kuorma-autoihin ja juuri niissä segmenteissä missä sähköiset autot ovat parhaimmillaan”, Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

Uusiin malleihin on tarjolla laaja valikoima sähkömoottoreita ja ajoakkuja. Nämä Renault Trucksin uudet raskaan sarjan mallit varustetaan kahdella tai kolmella sähkömoottorilla, joiden yhteysteho on enintän 490 kW (666 hv). Kuorma-autoissa on myös Optidriver-vaihteisto. Renault Trucksin T E-Tech- ja C E-Tech -malleissa on 2–6 litiumioniakkua, joiden kapasiteetti on 180–540 kWh. Ajoneuvojen akut voidaan ladata täyteen 9,5 tunnissa vaihtovirralla (43 kW) tai 2,5 tunnissa tasavirralla (250 kW). Kuorma-autoilla voidaan ajaa enintään 300 km yhdellä latauksella ja jos käytössä on 250 kW pikalataus, voidaan tunnin välilatauksella toimintamatka kasvattaa parhaimmillaan 500 km saakka.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Renault Trucksin uudet T E-Tech- ja C E-Tech -mallit voidaan varustaa kolmella voimanottotyypillä, joten ne sopivat kaikenlaisia päälirakenteita ja käyttötarkoituksia varten. Saatavana on sähköinen voimanotto, sähkömekaaninen voimanotto ja vaihteiston voimanotto. Näiden uusien sähkökuorma-autojen kokonaismassa on 44 tonnia, ja niitä on saatavana 4x2- ja 6x2-vetoautoina sekä 4x2-, 6x2- ja 8x4-tridem-tasakuorma-autoina.

Renault Trucksin T Tech- ja C E-Tech -mallit tulevat myyntiin vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, ja ne valmistetaan Renault Trucksin tehtaalla Ranskan Bourg-en-Bressessä.

Lue lisää