
Renault Trafic uudistuu – ohjaamo uuteen kuosiin



Vuonna 1980 ensiesitelty Renault Trafic saa nyt ohjaamopäivityksen, uuden ilmeen sekä tehokkaampia moottorivaihtoehtoja. Vuosimallin 2022 Traficin tunnistaa vaakasuuntaisesta etusäleiköstä, uusista LED-ajovaloista sekä uudelleen muotoillusta etupuskurista.
Ohjaamon verhoilut on pistetty uusiksi ovia myöten ja niiden luvataan olevan aiempaa miellyttävämmät. Kuljettajan istuimen kyynärnoja on nyt leveämpi. Keskimmäisen istuimen selkänojan voi kääntää alas työtasoksi. Säilytystilaa on yhteensä 88 litran verran, mikä on valmistajan mukaan luokkansa suurin lukema.
Tietoliikennejärjestelmä on päivitetty uudelle tasolle, kun Traficiin on saatavana Renaultin EASY LINK, haluttaessa myös sisäänrakennetulla navigointilaitteistolla. Järjestelmään voi yhdistää älypuhelimen Android Auton™ ja Apple CarPlayn™ avulla ja sitä käytetään 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Kokonaisuuteen kuuluu vielä 15 watin tehoinen langaton älypuhelimen lataustaso. Mittaristossa on 4,2-tuumainen värinäyttö ja ohjaamossa kolme USB-porttia.
Tarjolla on uusia kuljettajaa avustavaa järjestelmää, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin, kaistavahti, katvealueen valvontajärjestelmä, liikennemerkkitunnistin, hätäjarrutusjärjestelmä, etu-, taka- ja kylkipysäköintianturit sekä peruutuskamera.
Lisää tehoa ja parempaa käytettävyyttä
Traficin moottorivalikoimaa on laajennettu ja samalla tehoa on aiempaa enemmän. Nyt valittavana on neljä Euro6D Full -päästövaatimukset täyttävää kaksilitraista Blue dCi -moottoria, joiden tehot osuvat 81 - 125 kilowatin haarukkaan. Myös vääntömomentit ovat kasvaneet. Kaikissa moottoreissa on polttoainetta säästävä Start&Stop -järjestelmä ja käsivalintainen vaihteisto. Lisäksi Blue dCi 150 ja 170 -moottorien kanssa on vaihtoehtoisesti saatavana EDC-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.
Korivaihtoehdoiksi on valittavissa kaksi pituutta ja kaksi korkeutta, joiden kuormatilavuudet ulottuvat 5,8 kuutiometristä 8,9 kuutiometriin. Tavaratilaa on kehitetty entistä käyttökelpoisemmaksi. Pidempään koriin voi väliseinän läpilastausluukun ansiosta lastata enimmillään 4,15 metriä pitkiä esineitä, mikä on luokan paras lastauspituus. Kaukosäätöistä keskuslukitusta on kehitetty niin, että virta-avaimesta tai avainkortista ajaja voi avata tai lukita erikseen ohjaamon ja tavaratilan.
Ensimmäiset uudistuneet Renault Trafic -pakettiautot saapuvat Suomeen heti vuoden 2022 alussa.
Osaston luetuimmat
- Valtra esitteli kuudennen sukupolven S-sarjan traktorit − valmistus Suomessa vaihteistoja ja ohjaamoita myöten
- Fendt esitteli uudet nelisylinteriset 600-sarjan traktorit − Agco Powerin 5,0-litraisen nelosmoottorin parina on portaaton VarioDrive-voimansiirto
- AGCO sijoittaa 2 miljardia dollaria yhteisyritykseen Trimblen kanssa
- Fendtin sähkötraktori sarjatuotantoon – traktorit ovat saatavilla aluksi vain testimarkkinoilla
- Vimek uudistaa kevyen kuormatraktorinsa 870.2-versioksi – koneen erikoisuus on ketteryyttä parantava takatelin ohjaustoiminto
- Ford Rangerista ladattava hybridi markkinoille
- Kiinalaisen konevalmistajan XCMG:n myynti kasvoi ennätyksellisesti