Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

JCB-kurottajilla nelikymppiset

JCB:n Loadall-kurottajia on valmistettu jo neljä vuosikymmentä. Vuosien varrella pioneeri on vahvistanut asemaansa eräänä suurimmista valmistajista.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäinen JCB:n Loadall-kurottaja rakennettiin vuonna 1977. 40 vuotta myöhemmin koneita on valmistettu jo reippaasti yli 200 000 kappaletta. Malleja on tätä nykyä yli 30, joista voidaan eri komponenttivaihtoehdoin rakentaa runsaasti erilaisia vaihtoehtoja. Vuosittain JCB:n Rocesterin tehtaalla valmistetaan yli 1000 kurottajaa.

Omat tuotantolinjat

Tehtaalla käytetään vuosittain yli 350 tonnia terästä. Valmistuslinjoja on kaksi: toinen puomeille ja toinen rungoille. Teräs leikataan laser- ja plasmaleikkureilla. Puomin muotoiluun käytetää 650 tonnin kapasiteetin omaavaa prässiä. Runkorakenteen valmistamiseen menee noin 45 minuuttia, 7–12 minuuttia käytetään muuhun koneistukseen.

70 % rungon ja puomiston saumoista hitsataan roboteilla, hankalammat saumat hitsataan käsin. Kuukausittain käytetään yli 14,5 kilometriä hitsauslankaa. Kaksi tietokone ohjattua yli 1,3 miljoonaa euroa maksanutta linjaporauslaitetta huolehtivat porausten millintarkasta sopivuudesta. Riittävän laadun varmistamiseksi maalausprosessi kestää kaksi tuntia, perinteisten värien lisäksi Loadall voidaan tilata myös kustomoidulla värityksellä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lähes tuhat työntekijää

Rocesterin tehtaalla työskentelee 300 henkeä valmistuksessa ja yli 460 työntekijää kokoonpanossa. Pääkokoonpanolinjan sivuilta kurottajiin asennetaan mm. johdotukset ja voimansiirron komponentit. Kokoonpano on suunniteltu toimimaan mahdollisimman sujuvasti.

Yhdessä Loadall-kurottajassa on yli 3000 komponenttia, joiden asentaminen vaatii 35 eri työvaihetta. Yhden kokoonpano vaatii noin kahdeksan tunnin työpanoksen. Voimansiirron toiminnan varmistamiseksi jokainen kone läpikäy 13 minuutin ajotestin, jonka aikana toiminnot kalibroidaan. Lämmettyään mahdolliset hydrauliikan vuotokohdat tarkistetaan UV-valolla.

Kokoonpanon lopuksi 10 kuljettajaa testaa koneen huolellisesti käytännön työtehtävissä. Samalla myös mahdollisesti tilatut lisälaitteet asennetaan ja testataan. Tämän jälkeen rakenteet tarkistetaan vielä toiseen kertaan. Samalla asennetaan myös tarrat ja muut lisävalintaiset varusteet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Telematiikka tulee

Telematiikka saapuu vahvasti myös kurottajiin. Jokaisessa Loadall-kurottajassa on LiveLink-järjestelmä, joka lähettää tietoja JCB:n komentokeskukseen. Tietoja voidaan tarkastella JCB:n nettiportaalista. Käyttäjätietoja kerätään ympäri maailman. Telematiikan avulla voidaan tarkastella mahdollisia toimintahäiriöitä, joista raportoidaan suoraan tehtaalle, jotta korkein mahdollinen laatutaso voidaan säilyttää. Järjestelmän kerrotaan parantavan suuresti asiakaspalautteen käsittelynopeutta, joka perinteisessä menetelmässä voisi kestää jopa viikkoja.