Video: Korona ei vaikuttanut Liebherrin toimintaan juuri lainkaan – Ukrainan sota kuitenkin muutti konekaupan lyhyessä ajassa

Koneviesti haastatteli Maxpossa Liebherr Finlandin toimitusjohtajaa Jarmo Alppivuorta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Liebherr Finlandin toimitusjohtaja Jarmo Alppivuori kertoo, että korona-aika meni oikeastaan aika normaalisti, eikä se vaikuttanut heidän toimintaansa juurikaan. Ukrainan sota sen sijaan toi nopean muutoksen.

Alppivuori kertoo, että koneiden hinnat ovat nousseet erittäin paljon lyhyessä ajassa, eivätkä asiakkaat eivät pysty siirtämään hinnannousuja omiin hintoihinsa, mikä heikentää kannattavuutta. Se voi vaikuttaa hänen mukaansa investointipäätöksiin negatiivisesti.

Komponenttipula näkyy Alppivuoren mukaan sähkökomponenttien lisäksi myös teräksen saatavuudessa. Pulaa on oikeastaan lähes kaikesta tavarasta. Alppivuori kertoo, että se aiheuttaa tuotantolinjoille vaikeuksia, kun linjalta joudutaan ottamaan koneita sivuun keskeneräisenä. Ukrainan sota näkyy Alppivuoren mukaan erityisesti teräksen saatavuudessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Alppivuori kertoo, että tällä hetkellä uusien koneiden toimitusajat ovat pääosin ensi vuoden puolella. Tämän vuoksi käytetyt, varsinkin uudemmat vaihtokoneet lähtevät tosi nopeasti liikenteeseen.

Alppivuori analysoi, että vaikka kustannustaso, erityisesti polttoaineiden hinnat ovat voimakkaasti nousseet, kauppaa silti tehdään, mutta viimeisen kuukauden aikana varovaisuutta on ilmaantunut mukaan päätöksentekoon. Mikäli kohonneita kustannuksia ei saada siirrettyä hintoihin, se vaikuttaa jatkossa myös rahoituksiin.

Suomessa on maarakennustoimialalla Keski-Eurooppaa enemmän pieniä koneyrittäjiä ja kone varustellaan täällä paremmin. Alppivuori näkee, että Suomessa kaivukonekin alkaa olla enemmän työkoneen kantaja, joka käyttää paljon erilaisia hydraulisia työvälineitä.

Suomessa kaivukoneita käytetään huomattavasti monipuolisemmin kuin Keski-Euroopassa, Alppivuori linjaa.