
Uuden sukupolven Ford Ranger on esitelty



Ford on esitellyt neljännen sukupolven Rangerin, jonka kehitysprojektista on vastannut Australian tuotekehityskeskus. Ford teki yhteistyötä asiakkaiden kanssa maailmanlaajuisesti luodakseen sellaisen ajoneuvon ja omistamisen kokemuksen, johon seuraavan sukupolven Rangerin omistajat voivat luottaa työssään ja vapaa-ajallaan. Asiakkaiden panos oli avainasemassa seuraavan sukupolven Rangerin uutta ilmettä kehitettäessä. Ford vietti paljon aikaa Ranger-omistajien kanssa ympäri maailmaa, suoritti yli 5000 haastattelua ja järjesti asiakkaille kymmeniä työpajoja ymmärtääkseen, miten asiakkaat käyttävät autojaan sekä mitä he haluavat ja odottavat uudelta Rangerilta.
Venytetyillä mitoilla
Uuden korirakenteen alla on päivitetty alusta, jonka akseliväli on 50 mm ja raideleveys 50 mm suurempi kuin edeltävässä Rangerissa. Hydroforming-menetelmällä muotoillun keularakenteen ansiosta moottoritilassa on enemmän tilaa V6-moottorille ja se mahdollistaa myös muiden käyttövoimatekniikoiden käytön tulevaisuudessa. Keularakenne on myös avoimempi, minkä ansiosta jäähdyttimeen pääsee enemmän ilmaa.
Suunnittelutiimi kehitti nimenomaan asiakkaiden toiveista kummunneen Fordin 3.0 litraisen V6 turbodieselin. Seuraavan sukupolven Rangeriin on saatavana myös valikoima hyväksi havaittuja 2.0 litran nelisylinterisiä Single-Turbo- ja Bi-Turbo -rividieselmoottoreita. Single-Turbo -moottoriin on saatavana kaksi eri tehoversiota.
Uusi alusta
Kehittäessään Rangerin ajo-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä insinöörit keskittyivät ominaisuuksiin, joita avolava-auton omistajat odottavat käyttäessään autoa työssä ja vapaa-ajalla. Tässä piti huomioida sekä kuormankantokyky, maasto-ominaisuudet sekä maantieajo.
Mallin etupyöriä siirrettiin 50 mm eteenpäin paremman lähestymiskulman saavuttamiseksi. Myös moottoria siirrettiin. Lisäksi takaiskunvaimentimet siirrettiin rungon ulkopuolelle, jotta autolla on parempi ajaa niin tiellä kuin maastossa.
Nyt Ranger on valittavissa tarpeet ja tottumukset huomioiden joko kytkettävällä nelivedolla tai jatkuvalla nelivedolla varustettuna.
Uusia älyratkaisuja
Rangerin liitettävyysominaisuuksien sydän on suuri 10,1 tuuman tai 12 tuuman kosketusnäyttö keskellä kojelautaa. Kosketusnäyttö täydentää täysin digitaalista mittaristoa ja siinä on Fordin uusin SYNCTM4 -tietoviihdejärjestelmä, jossa on valmiina äänikomennot sekä viihde- ja tietojärjestelmät. Lisäksi autossa on tehdasasenteinen FordPass Connect -modeemi, joka mahdollistaa yhteyden muodostamisen tien päällä yhdistettynä FordPassTM -sovellukseen. Monet perinteiset ajotilan säätimet on siirretty kojelaudasta ja keskikonsolista omalle näytölleen SYNCTM-järjestelmään. Näyttö on myös yhdistetty 360 asteen kameraan.
Käytännöllisiä ratkaisuja
Rangeriin luotiin integroitu sivuaskelma takarenkaiden taakse. Askelma mahdollistaa vakaamman ja turvallisemman tavan kiivetä lavalle. Muita asiakaskeskeisiä yksityiskohtia ovat uusi muovivalettu lavakaukalo. Rangerissa on myös enemmän kiinnityspisteitä kuorman kiinnittämiseen. Lisäksi Rangerissa on uusi kuormanhallintajärjestelmä, johon kuuluu jakajat erikokoisten esineiden pitämiseksi paikoillaan. Lavalle on mahdollista myös luoda pienempiä osioita tavaroille, joita muuten pitäisi kuljettaa ohjaamossa. Tämän mahdollistavat jousikuormitetut kiinnikkeet, jotka kiinnitetään lavan molemmilla sivuilla oleviin kiinni pultattuihin kiskoihin. Takaluukkuun on integroitu viivain ja kiinnitystaskut rakennusmateriaalien mittaamiseen, paikoillaan pitämiseen ja leikkaamiseen, joten se voi toimia myös liikkuvana työpenkkinä.
Eurooppalaisilla asiakkailla on mahdollisuus räätälöidä seuraavan sukupolven Ranger heti lanseerauksesta lähtien yli 150 tehdasasenteisen tarvikkeen avulla itselleen sopivaksi niin työhön, kaupunkiajoon kuin vapaa-ajan käyttöön. Näihin tarvikkeisiin kuuluvat muun muassa yhteistyössä globaalin off-road-ikonin, ARB 4x4 Accessoriesin kanssa kehitetyt tuotteet.
Seuraavan sukupolven Ranger valmistetaan Fordin tehtailla Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa. Tuotanto käynnistyy vuonna 2022. Suomessa uusi Ford Ranger esitellään vuonna 2023.
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat Ford Ranger -aiheiset artikkelit:
Ford Rangerin erikoismallit raskaampaan ja kevyempään käyttöön – Ranger Raptor on täysin eri auto kuin muut Rangerit (KV 16/2021)
Ford Ranger Raptorin maasto-ominaisuuksia on vaikea ylittää – taajama-ajossa vastaan tulee auton koko (Maaseudun Tulevaisuus)
Osaston luetuimmat
- Valio maksaa lisähintaa vastuullisesti tuotetusta maidosta4.1.2018
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin12:38
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee19.1.
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Kuopiossa konepäivät tammikuun viimeisenä viikonloppuna17.1.
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Sarkamessut järjestetään parin vuoden tauon jälkeen Seinäjoella 27.–28.1.202312.1.