Autotekniikan tulevaisuuden näkymiä

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ns. Wankel-moottori, jota Länsi-Saksassa on kokeiltu jo jonkin aikaa, oli viime talven sensaatio. Eräiden tietojen mukaan näiden moottoreiden valmistus sarjatuotantona tulisi alkamaan ensi vuoden aikana.Asiantuntijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että voitelusta ja jäähdytyksestä muodostuu tässä tyypissä suuri probleema .

USA:n autonvalmistajat kiinnittävät jatkuvasti huomiota muihin välimuotoisiin voimalähteisiin, sellaisiin kuin esim. vapaamäntäkaasuturpiiniin. Tässä moottorissa on kaksi mäntää, jotka liikkuvat edestakaisin yksinkertaisessa sylinterissä. Paineen alla olevat kaasut sytytetään ja johdetaan turbiiniin.

Viime aikoina on sekä Euroopassa että USA:ssa kehitetty kevytpainoisia dieselmoottoreita, joille uskotaan löytyvän kannattajia myös henkilöautojen piirissä alhaisten polttoainekustannusten vuoksi. Nämä dieselit ovat äänettömämpiä, vähemmän hajua antavia ja halvempia kuin ennen.

On luonnollista, että kehitys moottoririntamalla tapahtuu verrattain hitaasti, sillä käyttökokeet ja -tutkimukset vievät pitkiä aikoja, usein monia vuosia. Mutta aivan varmaa on, että heti kun kilpaileva voimalähde on rakennuskustannuksiltaan ja käytöltään halvempi sekä tehokkaampi vaihtelevissa olosuhteissa mäntäkoneeseen verrattuna, autotehtaat siirtyvät käyttämään sitä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jaakko Hemmi Koneviesti 9/1960

Lue lisää