Toyotan sähköpakettiautomallisto laajenee

Toyota Proace CITY EV tulee saataville niin pakettiautona kahdella korikoolla sekä henkilöautoversiona (CITY Verso EV) niin 5- ja 7-paikkaisina versioina. Pakettiautossa on parhaimmillaan 4,4 kuution verran tilaa kantavuuden ollessa 800 kg. Perävaunun vetomassa on rajattu 750 kiloon.
Kaikki mallit ovat etuvetoisia ja niissä on 100 kW tehoinen sähkömoottori. Akku on sijoitettu tavaratilan/matkustamon alle. Akku koostuu 18 moduulista ja 216 kennosta ja sen kapasiteetti on 50 kWh. Akun lämmönhallinta on nestetoiminen. Ajotilanvalitsin mahdollistaa Eco-, Normal- ja Power-ajotilojen käytön, mikä muuttaa sähkömoottorin maksimitehoa 60 - 100 kW:n välillä ja vääntöä 180 - 260 Nm:n välillä. Lopulliset suorituskykyarvot ilmoitetaan tyyppihyväksynnällä, mutta tavoitteena on 260 - 280 km toimintamatka, 135 km/h huippunopeus, kiihtyvyys Power-ajotilassa 0 - 100 km/h 11,2 - 11,7 sekuntia ja kiihtyvyys 80 - 120 km/h 8,9 - 9,4 sekuntia.
Kaikkiin Proace CITY EV -malleihin on saatavilla 7 kW:n yksivaiheinen tai 11 kW:n kolmivaiheinen AC-laturi. Tyhjästä täyteen -lataus kestää optimiolosuhteissa 7 kW:n laturilla noin 7,5 tuntia ja 11 kW:n laturilla noin 5 tuntia. DC-pikalatausasemia käytettäessä suurin latausteho on 100 kW, jolla 80 % varaustaso voidaan saavuttaa noin puolessa tunnissa.
Sekä Proace CITY EV -pakettiautoversioon että Verso -henkilöautoversioon on tarjolla laaja valikoima Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteita. Niihin lukeutuvat mm. automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus älykkäällä vakionopeudensäätimellä, vireysvahti, perävaunun huomioiva ajonvakautus, automaattiset kaukovalot sekä kuolleen kulman varoitin.
Kattavaa perusvarustelua voi halutessaan täydentää esim. navigoinnilla, HUD-tuulilasinäytöllä tai kevytmetallivanteilla. Suuri mediakeskuksen näyttö mahdollistaa älypuhelimen integroinnin sekä MyT-sovelluksen kautta mm. ilmastoinnin / lämmityksen etäkäytön, latauksen etähallinnan ja akun tilan seuraamisen.
Toyota Proace CITY EV -mallisto esitellään Suomessa vuonna 2022.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep saavat Suomessa uuden isännän
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Jonsered-tuotteet jäävät pois markkinoilta tänä ja ensi vuonna