
Uudistuvasta Renault Kangoosta myös täyssähköversio – uutuudessa kolme latausvaihtoehtoa



Kymmenen vuoden aikana täyssähköistä Kangoota on myyt reilut 70 000 kappaletta ja tällä hetkellä useampi kuin joka viides täyssähköinen pakettiauto Euroopassa on Renault Kangoo.
Uuden sukupolven Kangoo Van E-TECH Electricin ytimessä on täysin uusi litiumioniakku, jonka energiakapasiteetti on 44 kWh. Tällä saavutetaan virallisen WLTP-normin mukaan 300 kilometrin toimintamatka. sähkömoottori kehittää tehoa 90 kilowattia ja 245 newtonmetrin vääntömomentin.
Tavallisen ajotilan vaihtoehtona on Eco-tila, jossa suurinta tehoa ja nopeutta rajoitetaan. Se on parhaimmillaan kevyillä kuormilla ja sen avulla toimintamatkan optimointi on vaivatonta. Kuljettaja voi valita mieleisen kolmesta regeneroivasta jarrutusvoimakkuudesta. Sailing eli rullaus osoitetaan näytössä valolla B1, jolloin jarrutus on hyvin vähäistä. Sen käyttö sopii parhaimmin moottoriteille ja suuriin nopeuksiin. Drive eli ajo (B2) sopii monipuolisesti kaikkeen ajoon ja on lähimpänä polttomoottorisella autolla ajamisen tunnetta, kun jalka nostetaan energiapolkimelta. Brake eli jarru (B3) käyttää paljon regeneroivaa jarrutusta, minkä takia se on parhaimmillaan jyrkkiä mäkiä alas ajettaessa ja ruuhkissa. Tässä tilassa kuljettaja voi ajaa melkein koko ajan yhdellä polkimella.
Perinteiset hydrauliset jarrut on yhdistetty mukautuvaan regeneroivaan jarrujärjestelmään niin, että jarrutusenergia saadaan kerättyä mahdollisimman hyvin talteen valitusta jarrutustilasta riippumatta. Yhdistettyjen jarrujen etuna on myös se, että auton pyöräjarrut kuluvat paljon tavallista vähemmän.
Kolme latausvaihtoehtoa
Kangoo Van E-TECH Electricin on saatavissa kolme erilaista laturia tarpeen mukaan. Vakiona on 11 kW tehoinen kolmivaihevirtaa vastaanottava laturi, joka sopii kaikenlaisiin talouksiin. Ajoakun saa ladattua 15 prosentista 100 prosenttiin 3 tunnissa ja 50 minuutissa 11 kW Wallboxilla ja 7,4 kilowatin Wallboxilla kuudessa tunnissa.
Lisähintaan saa 22 kW laturin. Tehokkain vaihtoehto on 80 kW:n tehoinen pikalataus, jota käytettäessä ajoakkuun saa puolessa tunnissa riittävästi virtaa 170 kilometrin ajoon. Kahden lisävarusteena saatavan tehokkaamman laturin kanssa ajoakku on nestejäähdytetty. Ilmastointilaitteen yhteydessä on lämpöpumppu, jolloin se mahdollistaa osaltaan toimintamatkan vakioinnin kaikissa olosuhteissa.
Voimalinjaa lukuun ottamatta Kangoo Van E-TECH Electric on sama varustelu ja ominaisuudet kuin uusissa polttomoottorisissa Kangoo Vaneissa. Niihin kuuluu ”Open Sesame by Renault” eli mahdollisuus avata sivulla 1,45 metrin levyinen aukko auton kylkeen lastaamista ja purkamista varten. Myös uusi Easy Inside Rack eli tavaratilan kattoon sijoitettu teline pitkille tavaroille on saatavissa täyssähköiseen versioon.
Ohjaamoon on saatavana Renault EASY LINK -multimediajärjestelmä, johon kuuluu 8-tuumainen kosketusnäyttö. Kuljettajaa avustavia lisä- tai vakiovarusteena saatavia järjestelmiä uudessa Kangoossa ovat mm. digitaalinen taustapeili, hätäjarrutusavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, perävaunun ajonvakautus ja sähköinen käsijarru.
Renaultin sovelluksen tai EASY LINKin avulla Kangoo Van E-TECH Electricin monia toimintoja voi ohjelmoida tai käyttää etänä. Sellaisia ovat muun muassa latauksen ajastaminen, ajoakun lataustilan tarkastaminen, matkustamon jäähdyttäminen tai lämmittäminen, latauspaikkojen etsiminen määränpäässä tai jäljellä olevan akkukapasiteetin mukaisen ajomatkan visualisointi kartalla.
Monikäyttöisyyttä lisää kolmen istuimen ohjaamoversion keskimmäisen istuimen eteen taitettava selkänoja, minkä jälkeen käytössä on liikkuva toimisto. Ohjaamossa on lisäksi paljon säilytyslokeroita, joihin mahtuu tavaraa yhteensä lähes 60 litraa.
Tavaratila on polttomoottorisen tapaan vakiopituisessa mallissa 3,3 - 3,9 kuutiometriä kokoonpanosta riippuen ja myöhemmin myyntiin tulevassa Maxi-mallissa lähes kuutiometrin suurempi. Kantavuus on korin pituuden mukaan 600 tai 800 kiloa ja perävaunumassa 1 500 kiloa.
Renault Kangoo on valmistettu vuodesta 2011 lähtien yhtiön Maubeugessa sijaitsevassa tehtaassa, johon Renault on investoinut 450 miljoonaa euroa. Tehtaalla valmistetaan myös Mercedes-Benzille ja Nissanille toimitettavat sisarmallit. Myös sähkömoottorit valmistetaan Ranskassa, Renaultin Cleonin tehtaalla Normandiassa.
Täysin uuden Kangoo Van E-TECH Electricin myynti alkaa Euroopassa keväällä 2022.
Osaston luetuimmat
- Nelikymmenvuotiaasta traktorista maksettiin yli 245 000 euroa
- EU-viljelijätukien tukitasoja ja ehtoja vahvistettu hakuvuodelle 2023 – tukitasoihin pudotuksia
- Valtra esitteli kuudennen sukupolven S-sarjan traktorit − valmistus Suomessa vaihteistoja ja ohjaamoita myöten
- Akkukäyttöinen Husqvarna Power Ascender -köysivinssi nostaa arboristin puiden latvoihin ja avustaa työvälineiden nostossa
- Yamaha Motor Company vetäytyy moottorikelkkaliiketoiminnasta – 55 vuoden aikana yhtiö kehitti erityisesti moottoritekniikkaa
- Metkan eli metsätalouden kannustejärjestelmän tukitasot ja -ehdot vahvistettu – kaikkien työlajien yksityiskohtiin muutoksia
- Kansainväliset Erämessut avattiin neljän vuoden tauon jälkeen