Mercedes-Benz GLC uudistui puskurista puskuriin – maasturissa on lisää tilaa ja uusia teknisiä ominaisuuksia

Mercedes-Benzin GLC katumaasturi on uusittu kauttaaltaan. Uuden perusrakenteen myötä tilaa on enemmän. Kaikki mallit tulevat jatkuvalla nelivedolla varustettuna ja saataville tulee mm. nelipyöräohjaus.
GLC kokonaispituus on kasvanut 60mm ja suurin osa muutoksesta näkyy takajalkatilassa sekä tavaratilassa. Autot ovat aina varustettu jatkuvalla nelivedolla. Vetopainoa dieselissä on 2 500 kg.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

GLC-mallisto sisältää nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita, joiden tukena on aina sähkömoottori. Moottoreista neljä on niin sanottuja kevythybridejä, joissa on toisen sukupolven integroitu käynnistingeneraattori (ISG). Kevythybrideistä Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu 220 diesel. Kolme muuta moottoria ovat ladattavia hybridejä, joiden järjestelmätehot ulottuvat aina 285 kW:n tehoon saakka ja kokonaisvääntömomentin ollessa enimmillään 750 Nm. Kaikkien ladattavien hybridimallien toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä (WLTP).

Lataushybridien sähkömoottorin teho on 100 kW, vääntö 440 Nm ja toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä (WLTP), mikä käytännössä riittää melkein kaikkien päivittäisten ajomatkojen ajamiseen pelkällä sähkövoimalla. Sähkökäyttöä helpottaa jäljellä olevan toimintamatkan reaaliaikainen simulaattori: laskuri joka arvioi, miten kuljettajan ajotapa ja olosuhteet vaikuttavat akun varauksen riittävyyteen.

GLC:llä voi ajaa sähköllä 140 km/h nopeuteen saakka. Jarrutusenergian talteenoton tehostamiseksi autossa käytetään sähkömekaanista jarrutehostinta, joka automaattisesti vaihtaa jarrutilasta rekuperaatio- eli energian talteenottotilaan ja takaa aina hidastusenergian hyödyntämisen taloudellisimmalla mahdollisella tavalla. Sen ansiosta paras mahdollinen 100 kW:n rekuperaatioteho saavutetaan useammin kuin käyttämällä perinteistä täyshydraulista jarrujärjestelmää. Hybridijärjestelmän rekuperaation tukena on vakiovarusteinen, monipuolisesti säädettävä DISTRONIC PLUS- etäisyysvakionopeudensäädin.

GLC-hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, ja akusto on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Tyhjä akkukin on mahdollista ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kW.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jatkuvalla nelivedolla

Varustukseen kuuluvat kiinteä 4MATIC-neliveto, eri alustoille ja luonnonoloihin räätälöidyt ajo-ohjelmat sekä off-road-näyttö. GLC:ssä on etuakselilla uusittu nelitukivartinen etuakselisto sekä monitukivartinen taka-akseli. Vakiovarusteena pistokehybrideissä on taka-akseliston ilmajousitus tason säätöineen.

Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.
Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan. Kuva: Mercedes-Benz AG

Korin pituus on 4716 mm eli 60 mm edeltävää mallia enemmän, akselivälissä muutos on + 15mm. Auton korkeus on pienentynyt 4 mm:ä. Raideleveys on kasvanut edessä 6 ja takana 23 mm (edessä nyt 1627 ja takana 1640 mm). Leveys on säilynyt ennallaan 1890 mm. Pidentynyt kori on mahdollistanut tavaratilan kasvattamiset. Peruskoko on nyt 600 litraa eli 50 litraa enemmän kuin ennen. Sähköisesti kauko-ohjaimesta avautuva ja sulkeutuva Easy-Pack-takaluukku on vakiovaruste.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lisävarusteena saatavan nelipyöräohjauksen myötä autossa on myös nopeampi ohjausvälitys etuakselilla. Taka-akselin ohjauskulma on 4,5 astetta. Kääntöympyrä pienenee sen myötä 80 senttimetriä 11,0 metriin.

Korkeampi vakiovarustelu

Malliuudistuksen myötä vakiovarustetaso on aikaisempaa korkeampi. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Avantgarde sisä- ja ulkotilanpaketit, lämmitetty ohjauspyörä ja lasinpesujärjestelmä (pistokehybridit), 64 värin tunnelmavalaistus, älypuhelimen integrointi ja langaton lataus, 12,3 tuuman digitaalinen mittaristonäyttö, 11,9 tuuman keskinäyttö, Distronic Plus- etäisyysvakionopeudensäädin, aktiivinen kaista-avustin, 11 kW-sisäinen laturi (pistokehybridit), peilipaketti ja tavaratilapaketti. MBUX järjestelmän dialogi- ja oppimiskykyä on kehitetty edelleen ja järjestelmän kosketusnäytön reagointinopeus on parantunut.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

GLC:n LED High Performance- ajovalot on muotoiltu uudelleen niin, että ne liittyvät suoraan etusäleikköön ja korostavat auton leveyttä. Digital Light -valoratkaisu on saatavana lisävarusteena. Auton vakiovarustetaso on Avantgarde, jossa etusäleikköä on korostettu kromireunuksella. Matkustamossa kojelauta on jaettu horisontaalisesti kahteen osaan. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.

Dieselmalliston hinnat ovat alkaen 67 391 euroa ja hybridimalliston 74 333 euroa. Ensivaiheessa myyntiin tulee dieselmoottorinen 220d. Bensiini- ja dieselmoottoristen lataushybridien tuotanto alkaa joulukuussa 2022.