
Mercedes-Benz Vito saa uuden ilmeen lisäksi nipun uusia aktiivisia turvavarusteita – tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa
Mercedes-Benz Vans uudistaa EQV:n, V-Sarjan, eViton ja Viton ulkonäkö-, varuste- ja palvelupäivityksellään. Samalla lisätään kuljettajia ja matkustajia suojaavien aktiivisten turvavarusteiden määrää.
Päivitetyn ilmeen lisäksi Vitoon on saatavilla viisi uutta ulkoväriä sekä kolme erimallista kevytmetallivannesarjaa. Vito-malliston hinnat alkavat 47 717 eurosta Kuva: Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & VansOhjaamon ilme on kokenut merkittävän muutoksen uuden toisen sukupolven MBUX-järjestelmän myötä. Se tuo mukanaan lukuisia uusia toimintoja. Kojetaulun hallitsevaksi elementiksi on noussut 10,25-tuumainen korkearesoluutioinen kosketusnäyttö. Keskinäytön alle on sijoitettu useimmin käytetyt lämmityksen ja ilmastoinnin fyysiset painikkeet. Samassa yhteydessä kuljettajan mittaristossa näyttö on uudistunut 5,5-tuumaiseksi värinäytöksi.
Sisätilojen ilmettä hallitsee 10,25 tuumainen kosketusnäyttö. Vakiovarustukseen kuuluu myös MBUX-järjestelmä. Kuva: Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & VansAktiivinen turvavarustelu kattaa vakiovarusteena nyt esimerkiksi aktiivisen kaista-avustimen, sivutuuliavustimen, nopeusrajoitusavustimen, vireystila-avustimen, ajovaloavustimen, vakionopeudensäätimen, lämmitettävän lasinpesujärjestelmän, sadetunnistimen ja kuolleen kulman varoittimen. Peruutuskamera on nyt myös vakiovaruste ja sen yhteydessä on myös jalankulkijoiden tunnistus peruutettaessa. Aktiivinen jarrutusavustin huomioi risteävän liikenteen, samalla kaistalla vastaantulevan liikenteen, vastaantulevan liikenteen risteyksessä vasemmalle käännyttäessä sekä väärään ajosuuntaan liikkuvan ajoneuvon. Lisävarusteena Vitoon saa myös aktiivisen etäisyysavustimen DISTRONICin.
Uutuutena tarjolla ovat myös lisävarusteena valittavissa Multibeam LED-ajovalot. Valo tuotetaan 84:n yksittäin ohjatun LED-valolähteen avulla ja järjestelmän tuottama valokeila mukautetaan valaistusolosuhteiden, vallitsevan liikennetilanteen, sään ja ajoympäristön mukaan. Niiden dynaaminen ohjaus pohjautuu tuulilasiin sijoitetun monitoimikameran ja navigoinnin antaman tiedon käyttöön.
Neljä moottorivaihtoehtoa
Vito-mallisarja on saanut päivityksiä moottorien ja voimansiirron osalta pääasiassa uusien pakokaasupäästönormien täyttämiseksi. Moottorivalikoima sisältää neljä nelisylinteristä vaihtoehtoa: 110 CDI (75 kW), 114 CDI (100 kW), 116 CDI (120 kW) ja 119 CDI (140 kW).
Tarjolla on kolme eri koripituutta. Voimansiirroksi valita 9-vaihteisen automaatin tai 6-portaisen manuaalivaihteiston. Vetotavoissa vaihtoehdot ovat takaveto tai jatkuva neliveto. Suurin kantavuus on 1135 kg.
Uudet Viton hinnastot on julkistettu Suomessa, ja myynti on käynnistynyt. Aloitusmalleina toimivat 110CDI ja 114CDI perustuvat tehtaan BASE-varustetasoon, jota on paranneltu lisäämällä parempi vakiovarustelu ja huomioimalla Suomen olosuhteet suuremmalla kantavuudella. Normaali Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina 114CDI, 116CDI ja 119CDI versioina, joista kaikki ovat vakiona automaattivaihteisia.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


