Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

60 vuotta sitten: Kylmäkäynnistys ja lämmityskäyttö

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vielä joitakin vuosia sitten opetettiin traktorin ja auton omistajille, että kylmä moottori on ensin käytettävä lämpimäksi ja vasta sen jälkeen saadaan lähteä ajamaan. Nykyisin sitä vastoin useimmiten painostetaan sitä, että moottori lämpenee nopeimmin ajettaessa. Näistä seikoista voidaan olla ja ollaankin ammattipiireissä ainakin kahta mieltä. Allekirjoittanut on jossain määrin "vanhan hyvän konstin" kannalla. Kun moottori aina ajettaessa – vaikka ajettaisiin hiljaakin – joutuu suuremmalle rasitukselle kuin joutokäynnillä, on olemassa vaara, että öljykalvo särkyy, jos ajoon lähdetään heti moottorin käynnistyttyä. Öljypumppu ei myöskään saa jäykkää, kylmää öljyä kunnolla kiertämään heti käynnistyksen jälkeen, joten laakerit ja sylinterit joutuvat olosuhteiden pakosta turvautumaan jonkun aikaa siihen öljyyn, joka niissä edellisen käynnin jäljiltä on.

Jussi Juurikkala KV 26/1959