60 vuotta sitten: Kylmäkäynnistys ja lämmityskäyttö
Vielä joitakin vuosia sitten opetettiin traktorin ja auton omistajille, että kylmä moottori on ensin käytettävä lämpimäksi ja vasta sen jälkeen saadaan lähteä ajamaan. Nykyisin sitä vastoin useimmiten painostetaan sitä, että moottori lämpenee nopeimmin ajettaessa. Näistä seikoista voidaan olla ja ollaankin ammattipiireissä ainakin kahta mieltä. Allekirjoittanut on jossain määrin "vanhan hyvän konstin" kannalla. Kun moottori aina ajettaessa – vaikka ajettaisiin hiljaakin – joutuu suuremmalle rasitukselle kuin joutokäynnillä, on olemassa vaara, että öljykalvo särkyy, jos ajoon lähdetään heti moottorin käynnistyttyä. Öljypumppu ei myöskään saa jäykkää, kylmää öljyä kunnolla kiertämään heti käynnistyksen jälkeen, joten laakerit ja sylinterit joutuvat olosuhteiden pakosta turvautumaan jonkun aikaa siihen öljyyn, joka niissä edellisen käynnin jäljiltä on.
Jussi Juurikkala KV 26/1959
Lue lisää
Osaston luetuimmat
- Avant Tecnolle oma myyntiketju20.5.
- Ota koneestasi arvokkaat GPS-laitteet ainakin yöksi talteen – yöksi pellolle jätetty kylvötraktori houkutus varkaalle20.5.
- Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään17.5.
- Häggblom möi osan liiketoiminnastaan – varaosa- ja kulutusosapalvelut sekä alavaunuosaamisen italialaisille17.5.
- Maxus e-deliver 3 -mallisto uudistui – nyt mukana täysin uusi malliversio13.5.
- Kyberhyökkäys Agcon järjestelmiin11.5.
- Video: Tulevaisuus on energiapuun näkymien kannalta valoisa, mutta kustannustaso on noussut voimakkaasti – koneammattilaisia painaa ajan epävarmuus16.5.