60 vuotta sitten: Kylmäkäynnistys ja lämmityskäyttö
Vielä joitakin vuosia sitten opetettiin traktorin ja auton omistajille, että kylmä moottori on ensin käytettävä lämpimäksi ja vasta sen jälkeen saadaan lähteä ajamaan. Nykyisin sitä vastoin useimmiten painostetaan sitä, että moottori lämpenee nopeimmin ajettaessa. Näistä seikoista voidaan olla ja ollaankin ammattipiireissä ainakin kahta mieltä. Allekirjoittanut on jossain määrin "vanhan hyvän konstin" kannalla. Kun moottori aina ajettaessa – vaikka ajettaisiin hiljaakin – joutuu suuremmalle rasitukselle kuin joutokäynnillä, on olemassa vaara, että öljykalvo särkyy, jos ajoon lähdetään heti moottorin käynnistyttyä. Öljypumppu ei myöskään saa jäykkää, kylmää öljyä kunnolla kiertämään heti käynnistyksen jälkeen, joten laakerit ja sylinterit joutuvat olosuhteiden pakosta turvautumaan jonkun aikaa siihen öljyyn, joka niissä edellisen käynnin jäljiltä on.
Jussi Juurikkala KV 26/1959
Osaston luetuimmat
- Löydä Koneviesti-mies -kilpailu on päättynyt – kiitos kaikille kilpailuun osallistuneille!
- Husqvarnalta innovatiivinen lisäys akkuketjusahoihin –keskipakokytkin tekee 542 iXP ja T542 iXP -malleista polttomoottorityyppisesti käytettäviä
- Avant Murinoilla järjestettiin ensimmäiset Avantilla ajon SM-kilpailut – ylöjärveläiset ottivat kaksoisvoiton
- Husqvarnalta täysin uudet järeät 592 XPG ja 585 -moottorisahamallit innovatiivisilla yksityiskohdilla
- Kone- ja polttoainevarkaudet jatkuva riesa Ruotsissa
- Puolustusvoimien käytöstä poistettua materiaalia huutokaupattiin Tampereen Kalkussa − eniten kiinnostusta herättivät Mercedes-Benzin MB-Trac 1600T ja Volkswagenin neliveto LT 45D
- Husqvarnalta täysin sähköinen päältä ajettava ruohonleikkuri – leikkaa jopa 4700 neliön alueen