Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Teknologiaosaaminen parantaa tuottavuutta

TTS Työtehoseuran kyselyn mukaan luonnonvara-alan opettajat kokevat maatalousteknologisen tiedon erittäin tärkeänä maataloustyön tuottavuuden ja tuotannon kannattavuuden kehittämisessä. Sen koetaan olevan myös tärkeä osa oppilaitosten tarjoamaa koulutusta.
Tuotannon tehokkuutta voidaan parantaa käyttämällä apuna teknologiaa, kuten traktorin automaattiohjausta tai täsmäviljelysovelluksia.
Tuotannon tehokkuutta voidaan parantaa käyttämällä apuna teknologiaa, kuten traktorin automaattiohjausta tai täsmäviljelysovelluksia. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

TTS Työtehoseuran kyselyn mukaan luonnonvara-alan opettajat kokevat maatalousteknologisen tiedon erittäin tärkeänä maataloustyön tuottavuuden ja tuotannon kannattavuuden kehittämisessä. Sen koetaan olevan myös tärkeä osa oppilaitosten tarjoamaa koulutusta.

Maatalousteknologia kattaa maataloustuotannossa käytettävät koneet, laitteet ja rakennukset, työn ja työolosuhteet, materiaalien prosessoinnin sekä edellä mainittujen tekijöiden muodostamat teknologiset järjestelmät.

Kyselyssä teknologian tutkimuksen ja opetuksen todetaan pysyneen melko hyvin ajan tasalla maatalouden rakennekehityksen kanssa, mikä näkyy myös tärkeäksi koetuissa osaamisalueissa. Maataloudessa yleistyvän digitalisoitumisen hallintaa, tuotannon kokonaisvaltaista kehittämistä sekä tiedonhankinta- ja verkostoitumistaitoja pidetään maatalousteknologian opiskelijoiden osaamisen avainkohtina.

Alaan liittyvää tutkimustietoa välitetään muun muassa kotimaisten ammattilehtien, tutkimusjulkaisujen ja tietokoneohjelmien välityksellä. Lähteet koetaan henkilökohtaisten kontaktien ohella tärkeiksi opettajien osaamisen ylläpitämisen ja opetuksen kehittämisen kannalta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Nämä tulokset puoltavat maatalousteknologian aseman säilyttämistä vahvana sekä tutkimuksessa että opetuksessa”, toteaa TTS:n erikoistutkija Janne Karttunen.

Koti- ja ulkomaisen yhteistyön lisäämistä tulisi kuitenkin kaikkien alalla toimivien tahojen lisätä, varsinkin kun taloudelliset resurssit niukkenevat jatkuvasti.

TTS:n kyselyssä selvitettiin luonnonvara-alan toisen asteen ja korkea-asteen opettajilta maatalousteknologian opetuksen ja tutkimuksen nykytilannetta sekä tulevaisuudennäkymiä Suomessa.