Volkswgen ID.Buzz Cargo -täyssähköpakettiauto on esitelty

Legendaarisesta T1-pakettiautosta muotonsa saanut ID.Buzz on Volkswagenin ensimmäinen varta vasten sähköiseksi suunniteltu hyötyajoneuvomalli.
ID.Buzz ja ID.Buzz Cargo noudattavat Volkswagenin kestävän kehityksen strategiaa, jonka mukaan suuri osa autoissa käytetyistä materiaaleista on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista ja sisätiloissa ei ole käytetty lainkaan oikeaa nahkaa.
ID.Buzz ja ID.Buzz Cargo noudattavat Volkswagenin kestävän kehityksen strategiaa, jonka mukaan suuri osa autoissa käytetyistä materiaaleista on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista ja sisätiloissa ei ole käytetty lainkaan oikeaa nahkaa. Kuva: Valmistaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
ID.Buzz Cargon tavaratila on reilun 3.9 kuution vetoinen. Mukaan mahtuu kaksi eurolavaa ja kantavuutta on noin 650 kg. Tarkempia teknisiä tietoja kerrotaan lähempänä lanseerausta.
ID.Buzz Cargon tavaratila on reilun 3.9 kuution vetoinen. Mukaan mahtuu kaksi eurolavaa ja kantavuutta on noin 650 kg. Tarkempia teknisiä tietoja kerrotaan lähempänä lanseerausta. Kuva: Valmistaja

Volkswagen ID.Buzz Cargo pakettiauton ja ID.Buzz henkilöautoversion maailman ensi-ilta oli viime viikolla. Molemmat nyt esitellyt ID.Buzz-mallit on rakennettu ID-tuoteperheestä tutulle MEB-alustalle. T1-mallin muotoilukieli on tuotu nykyaikaan sähköisen auton muodossa. ID.Buzz ja ID.Buzz Cargo noudattavat Volkswagenin kestävän kehityksen strategiaa: suuri osa käytetyistä materiaaleista on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista ja sisätiloissa ei ole käytetty lainkaan oikeaa nahkaa.

Euroopan markkinoille tulevat versiot on varustettu 77 kWh:n akulla (brutto 82 kWh). Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW, maksimivääntö on 310 Nm ja vetotapana on takaveto. Huippunopeus on rajattu elektronisesti 145 km/h. Molempia malleja voidaan ladata latauslaitteella tai julkisessa vaihtovirtalatauspisteessä 11 kW:n teholla. Tien päällä pikalatausasemilla autoja voidaan ladata jopa 170 kW:n teholla. Akun latausaste 5 prosentin tasosta 80 prosentin tasoon on saavutettavissa noin 30 minuutissa.

Auto on 4 712 mm pitkä akselivälin ollessa nyt esitellyssä versiossa 2 988 mm, joten etu- ja takaylitys ovat erittäin lyhyet. Kääntöympyrä on pieni, 11,1 metriä. Pakettiauton ilmanvastuskerroin on 0.29. Tavaratilan koko on reilu 3,9 kuutiota ja kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa. ID.Buzz Cargon kokonaispaino on 3 000 kg ja kantavuutta löytyy noin 650 kg. Cargo on vakiovarusteisena kolmepaikkainen: edessä on erillinen kuljettajan istuin ja kahden istuttava istuin. Lisävarusteena saatavilla on myös kaksipaikkaisuus, kahdella erillisellä etuistuimella. Väliseinä on saatavilla joko umpinaisena tai ikkunalla varustettuna. Matkustajan puoleinen liukuovi on vakiovaruste, mutta myös kuljettajan puolelle voi hankkia lisävarusteena liukuoven.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Plug & Charge -lataus

Tulevaisuudessa Volkswagen ID.Buzz -malleja voi ladata uudella Plug & Charge -ominaisuudella. Toimintoa tukevien latausoperaattoreiden latausasemilla riittää, että kytkee latauspistokkeen autoon ja lataus alkaa automaattisesti ilman RFID-tunnuksen tai sovelluksen käyttöä. Todennus tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa sen jälkeen, kun latauskaapeli on kytketty. Auto ja latausasema kommunikoivat ISO 15118 -standardin mukaisella salatulla ja suojatulla menetelmällä ja laskutus tapahtuu joko We Charge -sopimuksella tai ominaisuutta tukevien operaattoreiden omilla sopimuksilla.

Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallit valmistetaan Volkswagen Hyötyautojen päätehtaalla Hannoverissa. Suurin osa ID. Buzz -mallien sähköisen voimalinjan moduuleista valmistetaan Volkswagen-konsernin omassa komponenttidivisioonassa Saksassa. Näitä ovat mm. sähkömoottori, akusto ja akselit. Volkswagen ID. Buzz on ID.-mallistoperheen ensimmäinen malli, jonka akselit valmistetaan myös itse. Tätä varten Hannover-Barsinghausenin tehtaan yksi halli on muutettu kokoonpanohalliksi ja siellä työskentelee noin 200 työntekijää. Pitkällä tähtäimellä myös ID.Buzz -mallien akusto tullaan valmistamaan Hannoverin tehtaalla. Tällä hetkellä ne valmistetaan Braunschweigissa.

Suomessa Volkswagen ID.Buzz ja ID. Buzz Cargo tulevat ennakkomyyntiin tämän hetken tiedon mukaan toukokuussa 2022 ja virallinen lanseeraus tapahtuu syksyllä 2022. Tarkemmat tekniset tiedot ja tarjolle tulevat vaihtoehdot yksityiskohtineen julkistetaan myöhemmin.

Lue lisää