Kobelcon hybridi saapuu Eurooppaan

Uuden Kobelco SK210HLC-10:n kerrotaan olevan markkinoiden edistyksellisin hybridikaivukone. Perusperiaate on sama kuin esim. Komatsun hybridissä – käännön jarrutusliike lataa litiumioniakkua, jonka virtaa käytetään avustamaan moottoria kuormituksen kasvaessa. Komatsun versiossa on tosin käytössä superkondensaattori.
Ylävaunun kääntö toimii sähkömoottorin avulla, minkä kerrotaan tarjoavan erittäin tarkkaa hallittavuutta. Kääntömoottori ei ole missään yhteydessä hydraulijärjestelmään, joten kääntöliike ei kuormita moottoria, mikä puolestaan parantaa polttoainetehokkuutta.
Dieselmoottori on sama Hino kuin perinteisessä Kobelso SK210LC-10 mallissa. Moottorin kierrosluku on kuitenkin pienempi, sillä hybridijärjestelmän ansiosta kierrosluku pysyy tasaisempana. Polttoaineenkulutuksen kerrotaan olevan 12,3 % pienempi ja tuottavuuden 14,3 % parempi kuin perinteisessä mallissa.
"Olemme erittäin tyytyväisiä vuosia kestäneen kehitystyön lopputulokseen. Esittelimme ensimmäisen hybridin prototyypin jo vuonna 2006, minkä jälkeen Kobelcon teknologia on kehittynyt huomattavasti. SK210HLC-10 onkin eräs markkinoiden kehittyneimmistä hybridikaivukoneista. Pienemmän polttoaineenkulutuksen lisäksi myös tehokkuus ja suorituskyky ovat entistä paremmat", kertoo Kobelcon tuotepäällikkö Peter Stujit.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Rajattoman pyörimisen salliva harvesterirotaattori Ponsse HH360 syntyi yhteistyössä Black Bruinin kanssa
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Valio maksaa lisähintaa vastuullisesti tuotetusta maidosta
- Vetymoottorit yleistyvät – Hyundai Doosan Infracoren moottori sarjatuotantoon