Hiilikuitu vahvoilla törmäystestissä

Polestar on tehnyt ensimmäisen törmäystestinsä osana Polestar 1 -mallin kehitystyötä. Yritys selvittää yhdessä Volvo Car Groupin kanssa, kuinka hiilikuidulla vahvistettu polymeerirunko kestää oikeata törmäystä vastaavassa tilanteessa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäinen törmäystesti Polestar 1 -mallilla oli tuntemattoman tutkimista, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.

"Kyseessä oli kehitystyön kannalta keskeinen hetki. Halusimme tietoa siitä toimivatko ideat ja laskelmat, jotka on tehty auton suunnittelussa – ja ne toimivat."

Poiketen teräsrungosta, jossa törmäysvoimia sitovat vyöhykkeet hajottavat taipumisen kautta törmäysenergiaa pois matkustajista, hiilikuitu hajottaa energiaa halkeamalla ja pirstoutumalla. Erityishuomio kiinnittyi siihen miten hiilikuituvahvisteinen runko reagoi törmäyksen valtaviin voimiin. Suunnittelijat seurasivat myös miten rungon perusrakenne sekä erityinen, sudenkorennon muotoinen hiilikuitukomponentti käsittelivät näitä voimia.

Osana Polestar 1 tuotantoa syntynyt Polestar 1-prototyyppi liikutettiin testissä kiinteään esteeseen nopeudella 56 km/h etutörmäystä simuloiden. Suurin osa energiasta sitoutui auton turvarakenteeseen. Rungon hiilikuitupaneelit ohjasivat loput energiasta runkorakenteeseen, joka säilyi kiinteänä eikä taipunut tai vääntynyt.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

"Törmäystestin tulokset vahvistavat päätöksemme rakentaa Polestar 1 -runko hiilikuidusta oikeaksi. Ne vahvistavat myös, että hiilikuitu täyttää tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset", hiilikuiturakenteesta Polestarilla vastaava Zef van der Putten kertoo.

Törmäystesti tehtiin Volvo Cars Safety Center -turvallisuuskeskuksessa Göteborgissa, missä autoille ja muille ajoneuvoille tehdään kattavia, oikeita tilanteita simuloivia törmäystestejä.