
Uusi merkki avolavamarkkinoille – korealainen KGM tuo täyssähköisen mallin Suomeen
Aiemmin Ssangyongina tunnettu KGM tuo markkinoille viisipaikkaisen, nelivetoisen sähkömoottorisen avolavamallin.
Suomen avolavamarkkinoille tulee uusi merkki KGM Musso EV:n myötä. Viisipaikkaisen avolavan hinta jää alle 50 000 euron. Kuva: mayday6510KGM ja sen edeltäjä SsangYong ovat valmistaneet Etelä-Koreassa maastureita ja katumaastureita vuodesta 1954 lähtien. Mallistoon liittyi 1970-luvun alussa ensimmäinen avolava, ja ne ovat olleet valikoimassa siitä lähtien. Suomeen niitä ei ole tähän mennessä tuotu, mutta nyt uusi Musso EV avaa tämän kentän myös Suomessa.
Musso EV:n perusrakenteessa on hyödynnetty KGM Torres EVX:stä saatuja kokemuksia, mutta mitat ovat toista luokkaa. Musso EV:n akseliväli on 3,15 metriä ja korilla on pituutta 5,16 metriä. Matkustamon takana on 1,345 metriä pitkä ja 1,515 metriä leveä lava. Takapenkin selkänoja on jaettu (60:40) ja taitettavissa eteen, mikäli halutaan kuljettaa tavaraa sisällä. Perävaunumassa on 1 800 kiloa (jarruton 750 kg).
KGM on valinnut uusiin sähköautomalleihinsa mm. BYD:n käyttämän akkuteknologian. Litiumrautafosfaattiakut (LFP) ovat turvallisuutensa lisäksi erittäin pitkäikäisiä. Sen takia KGM uskaltaa myöntää kymmenen vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuun.
Musso EV:ssä ajoakun energiasisältö on 80,6 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 379 kilometriä. Pikalatausteho on 123 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin 36 minuutissa. Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen vähän yli kymmenessä tunnissa.
Vakiovarusteisiin kuuluvat lämpöpumppu ja ajoakun esilämmitys. Kiinnostava yksityiskohta on virran V2L-ulosotto. Sen avulla voi käyttää Suko-pistokkeella varustettuja sähkölaitteita.
Musso EV:ssä on kaksi 152 kilowatin (207 hv) tehoista sähkömoottoria, joiden kummankin suurin vääntömomentti on 339 newtonmetriä. Maavara on pienimmilläänkin yli 18 senttiä. Musso EV kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin nopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa ja huippunopeus on 177 km/h.
Musso EV:ssä on itsekantava kori, joustintuet edessä ja monivarsituenta takana. Kaikissa pyörissä on tuuletetut levyjarrut. Maavaraa löytyy vähintään 18 senttiä.
Ohjaamosta löytyy 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja samankokoinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Muita vakiovarusteita ovat mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, älyavain ja puhelimen latausalusta. Kuljettajalla on keinonahkaverhoiltu sähköllä säädettävä istuin, jossa ovat niin lämmitys kuin viilennys. Musso EV:ssä on edessä ja takana pysäköintitutkat sekä navigoinnin yhteydessä peruutuskamera.
Musso EV:n hinta on 49 390 euroa, takuun ollessa seitsemän vuotta / 150 000 kilometriä. Täysin uuden KGM Musso EV:n ennakkomyynti on käynnistynyt ja ensimmäisiä autoja odotellaan Suomeen syyskuussa.
Ohjaamon yleisilme on moderni. Kojetaulussa on 12,3 tuuman digimittaristo ja samankokoinen tietoviihdenäyttö. Tikatut keinonahkaistuimet kuuluvat vakiovarustukseen. Kuva: ValmistajaJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat