Mercedes-Benz aloittaa raskaan vetykuorma-auton käyttötestit

Mercedes-Benz on aloittanut GenH2-kuorma-auton käyttötestit huhtikuussa. Ohjelma laajenee syksyllä maantietesteihin. Tavoitteena on, että sarjatuotanto ja asiakastoimitukset alkaisivat vuonna 2027.
Daimler Trucks on aloittanut GenH2-vetykuorma-auton testit huhtikuussa Saksassa Immendingenin uudessa testikeskuksessa. Maantielle päästään syksyllä ja käyttökokemuksia haetaan ensi vuodesta lähtien asiakastestien muodossa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Mercedes-Benzin raskaan kaluston polttokenno Cellcentric soveltuu sekä nesteytetylle että korkeapaineistetulle vedylle.
Mercedes-Benzin raskaan kaluston polttokenno Cellcentric soveltuu sekä nesteytetylle että korkeapaineistetulle vedylle. Kuva: Daimler Trucks and Buses Communi

Daimler Trucks aikoo hyödyntää vetypolttokennoja pitkän matkan raskaissa kuljetuksissa. Tavoitteena on jopa 1 000 kilometrin enimmäismatka ilman välitankkausta. Nyt GenH2-prototyypin testaus on alkanut. Ensi vuonna on tarkoitus aloittaa asiakastestit.

”Vetypolttokennot ovat välttämätön osa tulevaisuuden hiilineutraaleja pitkiä kuljetusketjuja. Tämän ovat vahvistaneet myös monet yhteistyökumppanimme, joiden kanssa teemme hartiavoimin työtä kaupallistaaksemme vetyteknologian sarjatuotantoon. Oikea hetki on juuri nyt, sillä sekä kansallisesti että Euroopan laajuisesti vallitsee vahva poliittinen tuki niin sanotun vihreän vedyn infrastruktuurin rakentamiselle”, Daimler Trucksin toimitusjohtaja Martin Daum painottaa.

Tavoitteena 1,2 miljoonan kilometrin ja 25 000 tunnin hyötykäyttöaika

Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ja sen komponenttien kestävyys- ja toimintavaatimukset ovat yhtä tiukat kuin nykyisellä Mercedes-Benz Actrosilla. Vetykuorma-auton on kestettävä 1,2 miljoonan kilometrin ajomäärä, joka vastaa noin 25 000 käyttötuntia kymmenen vuoden aikana. Vetykuorma-autossa käytetään lisäksi kokonaan uusia komponentteja, joiden tuotekehityksessä on huomioitava erilaisten ajoreittien ja raskaiden hyötykuormien asettamat vaatimukset muun muassa tiestöstä aiheutuvan tärinän suhteen. Tällaisia komponentteja ovat esimerkiksi itse polttokennot, koko sähköinen voimansiirtojärjestelmä sekä tukijärjestelmät kuten jäähdytysyksikkö. Siksi jo testien alkuvaiheessa hyödynnetään autoa, jossa on 25 tonnin kuorma. Kokonaispaino on noin 40 tonnia, joka vastaa GenH2:n sarjatuotantoversion suunniteltuja luokitusarvoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Daimler Truck suosii polttoaineen nestemäistä vetyä, jonka energiatiheys on merkittävästi korkeampi kuin kaasumaisella vedyllä. Tämän seurauksena polttoainetankit ovat huomattavasti pienemmät ja kevyemmät kuin siinä tapauksessa, että autoon tankattaisiin korkeapaineista vetykaasua. Pienemmät tankit myös lisäävät hyötykuormatilaa ja auton kuljetuskapasiteettia, ja nestemäinen vety takaa autolle pitkän toimintamatkan. Näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta GenH2-kuorma-auto sopii yhtä helposti kuin perinteinen dieselkuorma-auto myös monipäiväisiin ja ennalta vaikeasti suunniteltaviin kuljetustehtäviin.

Daimler aikoo esitellä ennen vuoden loppua uuden sukupolven polttoainesäiliöt, joita käytetään jatkossa GenH2:n käyttötesteissä. Tuotekehitys perustuu nestemäisen vedyn hyödyntämiseen, mutta väliaikaisena ratkaisuna GenH2:ssa käytetään polttoaineena myös vetykaasua. Tällä tavalla Daimler Truck haluaa osoittaa, että kumpikin vaihtoehto on teknisesti täysin hyödynnettävissä raskaan liikenteen polttoaineeksi.