
Citroën Belingo Vaniin ja Peugeot Rifteriin uutta tekniikkaa ja käytännöllisyyttä lisääviä varusteita — osaa varusteista ei vielä ole nähty tässä pakettiautojen kokoluokassa


PSA:n pakettiautoja on vuodesta 1996 lähtien valmistettu noin 1,5 miljoonaa kappaletta. Kolmannen sukupolven esittely toi heti arvostetun International Van of the Year 2019 -palkinnon. Valintaraati korosti malliston tilavuutta ja käytännöllisyyttä, parantunutta käyttö- ja matkustusmukavuutta sekä henkilöautojen tasolla olevia teknologioita ja ominaisuuksia.
Molemmista autoista on tarjolla kaksi koripituutta X ja XL. X kokonaispituus on 4,4 metriä akselivälin ollessa 2,78 metriä. XL:n kokonaispituus on 4,75 ja akseliväli 2,98 metriä. Tavaratilaa on X:n 3,3 m3, mikä on laajennettavissa pitkän tavaran luukulla 3,8 m3 saakka lastauspituuden ollessa 3,09 metriä. XL:ssä tilaa on 3,9–4,4 cm3 3,44 m lastauspituuteen saakka. Kantavuutta on parhaimmillaan 900 kg. Kuormatilaan mahtuu kaksi eurolavaa jo M-versiosta alkaen.
Autot on rakennettu uuden EMP2- ja RG5-alustarakenteiden yhdistelmänä. Takapäässä RG5 mahdollistaa yhdystukiakseliston käytön, ja tätä kautta tasaisen ja leveän kuormatilan ja paremman kantavuuden. Etupään EMP on taasen McPherson-joustintuilla. Kääntöympyrä on ainoastaan 10,8 metriä. Rakenne mahdollistaa uuden sukupolven ajoavustimien käytön. Ohjaamon käytettävyyttä parantavat tavarahylly tuulilasin yläpuolella, keskipaikasta muokattava työpöytä, jäähdytetty ylempi hansikaslokero, langaton matkapuhelimen lataus, 12 V ja 220 V pistokkeet ja USB-liitin.
Bensa, diesel ja automaatti
Voimalinjan osalta vaihtoehtoina on diesel- tai bensiinimoottori kahdessa teholuokassa. Nelisylinterinen ja tilavuudeltaan 1499-kuutioinen Blue HDi -diesel on saatavilla sekä 75 että 96 kW:n tehoisena. Pienemmän moottorin yhteydessä on aina 5-nopeuksinen manuaalivaihteisto, tehokkaamman kanssa saa joko 6-nopeuksisen manuaalin tai EAT8-momentinmuunninautomaatin.
Bensiinimoottori on 1199-kuutioinen, kolmisylinterinen PureTech. 81 kW:n version yhteydessä vaihteisto on 6-nopeuksinen manuaali. 96 kW:n tehoinen versio toimitetaan aina EAT8-automaatin kera, tämä vaihtoehto tulee myyntiin myöhemmin tämän vuoden kuluessa.
20 avustavaa järjestelmää
Autoihin tulee saataville 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Näistä värillinen HUD-näyttö (Berlingossa), sähköinen käsijarru, ylikuormaus varoitin, Surround Rear Vision -järjestelmä ovat tarjolla ainoana luokassaan. Muita uusia avustimia ovat mm. perävaunun vakautusjärjestelmä, Grip Control ja alamäkihidastin, avaimeton kulku ja käynnistys, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, etu- ja takapysäköintitutkat ja pysäköintikamera.
Autoilla on viiden vuoden takuu, ja huoltoväli on 2 vuotta tai 40 000 kilometriä. Kilpailuvalttina on myös kilpailukykyisesti hinnoiteltu huolenpitosopimus, 47 € kuukaudessa. Citroën Berlingon (PureTech 110 M) verollinen hinta on alkaen 23 884 euroa. Peugeot Partnerin hinta on hivenen korkeampi, 24 087,90 euroa.
Osaston luetuimmat
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III
- Hankkija rakennutti huollolle ja tuontikoneiden kokoonpanolle uudet tilat Turkuun
- Valio maksaa lisähintaa vastuullisesti tuotetusta maidosta
- TMK-energiapuukourat uudistuvat