Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Gasum investoi pohjoismaiseen kaasutankkausverkostoon

Puhtaampien polttoaineratkaisujen kysyntä on merkittävässä kasvussa. Gasum on päättänyt siksi investoida noin 50 raskaan liikenteen kaasutankkausaseman rakentamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 2020-luvun alkuun mennessä.
Ivecolla, Scanialla ja Volvolla on tarjolla LNG-käyttöistä kalustoa. Kun tähän yhdistetään kaasutankkausverkoston merkittävä laajentuminen, alkaa LNG/LBG-käyttöinen kuljetuskalusto olla realistinen ja kilpailukykyinen vaihtoehto.
Ivecolla, Scanialla ja Volvolla on tarjolla LNG-käyttöistä kalustoa. Kun tähän yhdistetään kaasutankkausverkoston merkittävä laajentuminen, alkaa LNG/LBG-käyttöinen kuljetuskalusto olla realistinen ja kilpailukykyinen vaihtoehto. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jotta sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla asetetut päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa, on raskaan liikenteen päästöjä pystyttävä vähentämään konkreettisilla ratkaisuilla merkittävästi nykyisestä. Vähäpäästöisistä polttoaineista nesteytetty maakaasu (LNG) on kilpailukykyisin vaihtoehto tähän tarkoitukseen. Raskaan ajoneuvokaluston siirtyminen nesteytettyyn maakaasuun tai nesteytettyyn biokaasuun (LBG) vähentää merkittävästi liikenteen hiilidioksidi-, typenoksidi-, hiukkas- ja melupäästöjä.

Gasumin tankkausasemaverkosto kasvaa 2020-luvun alkuun mennessä noin 50 asemaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Uudet tankkausasemat sijoitetaan kuljetusliikenteen virtojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne mahdollistavat nesteytetyn maa- ja biokaasun merkittävän käytön lisäämisen raskaassa liikenteessä.

Tällä hetkellä jakelu- ja raskas liikenne aiheuttavat yli neljänneksen maantieliikenteen päästöistä EU:ssa. Laajentuva kaasutankkausasemaverkosto ja uudet kaasuajoneuvomallit luovat hyvät edellytykset liikennekaasumarkkinan kasvulle ja päästövähennyksille.

Timo Rintakoski