Traktorit
Fendt 924 Vario

Urakointiparivaljakko Fendt 924 Vario -traktori ja Samson-lietevaunu – Jyrkinen Oy tarjoaa urakointia käytetyllä kalustolla

Uuden traktorin ja lietevaunun hankintaan olisi huvennut reilusti yli 200 000 euroa, mikä on uudelle yrittäjälle liian riskialtis ja raskas investointi. Siksi Tatu Jyrkinen aloitti lieteurakoinnin tunnetuilla konemerkeillä, jotka on hankittu käytettyinä. Asiakkaita on löytynyt mukavasti, mutta kalenterissa on vielä tilaa.
Uolevi Oristo
Tatu Jyrkisen Fendt 924 on vuosimallia 1999, Samson lietevaunu on vuodelta 2010. Koneet ovat käytettyinä hankittuja, mutta kunnoltaan urakointiin sopivia. ”Oman työnsä laatua on vaikea kehua, mutta siisti kalusto puhuu puolestaan, kertoo Jyrkinen.

Tatu Jyrkinen on tehnyt pitkään kone- ja maataloustöitä kuljettajana sekä maataloustyöntekijänä, minkä lisäksi hän korjannut ja huoltanut erilaisia koneita.

Tatu päätti panostaa lietteen levitykseen, koska tiukkenevat ympäristömääräykset sekä viljelijöiden nykyisen konekaluston vanheneminen lisäävät kiinnostusta teettää lietteen ajo urakoitsijalla.

Asiakaskunta koostuu pääasiassa Pirkanmaan maatalousyrittäjistä ja kuntien jäteveden puhdistamoista. Lietteen pitkät siirtokuljetuksen hoitavat siihen erikoistuneet yritykset, koska levitysvaunulla ei lietettä kannata kelkkoa kymmenien kilometrien päästä.

Talvisin lumiurakointi ja teiden hoito työllistävät jonkin verran, lisäksi korjataan ja huolletaan kalustoa.

Pääomakustannus kuriin

Urakoinnin aloittaminen käytetyllä kalustolla kuullostaa järkevältä, mutta ei sitä välttämättä aina ole. Rahoituksen järjestäminen uuteen kalustoon on usein helpompaa, koska niiden vakuusarvo on helpompi määrittää kuin käytettyinä hankittujen traktoreiden ja varsinkin työkoneiden. Siksi käytetyn koneen käsirahaosuus on usein merkittävästi korkeampi kuin uuden.

Uudessa koneessa on kuitenkin enemmän pääomaa kiinni, mikä näkyy väistämättä rahoituskustannuksissa.

Tatu Jyrkinen päätyi kompromissiin hankkimalla vuosimallia 1998 olevan Fendt 924 Vario traktorin ja vuoden 2010 Samson-lietevaunun. Traktori on aloittanut työuransa ulkomailla, Jyrkinen hankki sen vuonna 2015. Samson on uudesta asti ollut Suomessa.

Uolevi Oristo
Tatu Jyrkinen työmaallaan. Traktorissa on ”rullaratti”, sillä Trimblen automaattiohjaus pyörittää ohjauspyörää sähkömoottorin välityksellä. Trimblen automaattiohjauspaketti maksoi hankintahetkellä noin 7000 euroa.

Renkaat ja varusteet ajan tasalle

Tatun hankkiman Fendtin mittarissa oli ostohetkellä hieman yli 12 000 tuntia.

Traktori oli ostohetkellä teknisesti erittäin hyvässä kunnossa, mutta renkaat ja mm. istuin olivat vaihtokunnossa. Rengastuksen yhteydessä rengaskokoa päätettiin kasvattaa. Maan tiivistymisen vähentäminen on keväällä tärkeää, syksyn sadekeleillä tarvitaan taas kantavuutta.

Traktorissa on tällä hetkellä 900 milliä leveät takarenkaat ja 710 millin eturenkaat. Rengaspaketti vanteineen maksoi vajaat 20 000 verollista euroa. Tämänkokoisen traktorin ja levitysvaunun yhdistelmän rengaskulu on 8 euroa käyttötuntia kohden.

Alkuperäiset H3-työvalot on korvattu nykyaikaisilla ksenon- ja led-valaisimilla.

Urakoitsijat tekevät keväällä ja syksyllä pitkää päivää, minkä vuoksi ruokahuollon on pelattava – kesken lietteen ajon ei ruveta etsimään lähintä lounasruokalaa. Siksi Tatu Jyrkinen hankki uusien Fendt-traktoreiden lisävarustelistalla olevan jääkaapin lisäksi ohjaamoon asennettavan lämmitysuunin. Lämmin ateria auttaa jaksamaan paremmin kuin haalea termarikahvi ja muovikassissa nuutuneet voileivät.

Trimblen ns. rullaratti on helppo asentaa traktoriin jälkiasenteisena. Automaattiohjaus parantaa työn tarkkuutta, vähentää päällekkäislevitystä sekä päiste- ja siirtoajoa pellolla. Kuljettaja voi keskittyä vaunun toiminnan ja työn laadun seurantaan. Haaverit vähenevät, kun kuljettaja ehtii havainnoimaan pylväitä tms. esteitä, joihin puomia ei kannata ajaa kiinni.

Käytetty Samson-lietevaunu

Tatu Jyrkisen Samson lietevaunu on ollut uudesta asti urakointikäytössä. Sen kunto hankintahetkellä ikäänsä nähden hyvä – edellinen omistaja on huolellinen ja pitää kalustonsa siistissä kunnossa.

Vaunuun voidaan kytkeä Samsonin valmistama 8 m leveä kiekkomultain tai 15 m leveä Bomach-vetovannasmultain. Letkulevittimelle ei enää ole kysyntää.

Multain valitaan asiakaan toiveiden sekä levitettävän tavaran laadun ja määrän mukaan. Kiekkomultaimen kautta liete pystytään sijoittamaan syvemmälle, mutta työsaavutus on pienempi ja levitys on siten hehtaaria kohtia kalliimpaa kuin vetovantailla. Vetovannaslevitin sopiikin parhaiten aikaisin keväällä tehtävään levitykseen, koska se ei riko oraspeltoa tai nurmea. Kasvusto pysyy puhtaana, koska vannas sijoittaa lietteen kasvien juureen. Jäykillä mailla lietettä jää pellon pintaan, jos kerralla levitetään maksimimäärä.

Samsonilla on koko sen käyttöaikana ajettu noin 350 000 kuutiota lietettä. Lautasmuokkaimen kiekot ja laakerit ovat kulutusosia, mutta niiden vaihdon lisäksi vaunuun ei ole tehty merkittäviä korjauksia.

Samson-lietevaunut ovat laadukkaasti tehtyjä, mutta hinnakkaita. Siksi ne ovat käytettyinäkin melko arvokkaita. Tatu Jyrkinen on kuitenkin valintaansa tyytyväinen.

Remonttiakin on tehty

Käytetyn koneen osto on aina arpapeliä. Traktorin ensimmäiset vuodet sujuivat ongelmitta, mutta viime talvella vaihteistossa olevan mekaanisen aluevaihteen toiminnassa ilmeni ongelmia. Voimansiirtoremontin teko on portaattomalla voimansiirrolla varustettuun traktoriin suhteellisen helppoa, koska voimansiirtoyksikkö on alun perin suunniteltu vaihdettavaksi, kun sen tekninen käyttöikä tulee täyteen.

Vario-laatikon korvaaminen vaihto-osalla onnistuu Fendtiin jopa yhden pitkän työpäivän aikana. Remonttiin kului rahaa noin 15 000 verotonta euroa. Valmistaja myöntää vaihto-osalle vuoden takuun.

Vaurion arveltiin johtuvan normaalin kulumisen sekä käyttövirheen yhteisvaikutuksesta – joku edellisistä omistajasta on ilmeisesti hinannut konetta, kun voimansiirron hidas alue on kytkettynä. Valmistajan ohjeiden mukaan vaihteiston tulee olla hinauksen aikana vapaalla.

Vaihteiston vaihto kannatti, koska kone on hyvässä kunnossa. Jyrkinen korjaa pikkuviat ja vastaavat mahdollisimman nopeasti, jotta traktorin luotettavuus ei kärsi ja koneen jälleenmyyntiarvo säilyy hyvänä.

Ajomäärää on vaikea kasvattaa

Urakointi jatkuu, vaikka 17 000 käyttötunnin raja ylittyi elokuussa 2020. Traktorin mittariin kertyy keskimäärin noin 1000 tuntia vuodessa.

Käytetyt koneet ovat usein järkeviä valintoja, koska vuotuisia käyttömääriä on vaikea kasvattaa. Lietteen levityssesonki on Suomessa melko lyhyt, eikä isolla traktorilla kannata tehdä pieniä pihatöitä. ”Paremman tuloksen saa, kun jättää tappiolliset työt tekemättä ja käyttää enemmän aikaa omien koneiden huoltoon ja ylläpitoon”, toteaa Tatu Jyrkinen.

Monipalvelut Jyrkinen Oy

  • Yritysmuoto vaihtui toiminimestä osakeyhtiöksi vuonna 2017. Yritys toimii Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueella. Se harjoittaa monipuolisesti erilaisia maatalouden palveluita, kuten koneurakointia, sorkanhoitoa ja autojen huoltoa. Terho Jyrkisen yritys on Massey Ferguson- traktoreiden ja -työkoneiden sopimushuoltaja Pirkanmaalla.

Lue lisää