
Omilla kuljetuspyörillä varustettu hinattava Pikolta M30-pilkekone on helppo siirtää kohteesta toiseen – polttomoottorikäyttöistä konetta voi käyttää lähes kaikkialla ulkotiloissa

Piko M30 -pilkekone:
- Omalla polttomoottorilla hinattava varustettu pilkekone
- Kokonaispainoltaan alle 825 kiloa, eli jarruton hinattava laite
- Perustuu valmistajan R30-mallin komponentteihin, mutta runkorakenne on eri
Mobiilimallisten, eli omilla kuljetuspyörillä varustettujen pilkekoneiden, markkinat jakautuvat kahtia. Kevyempien mallien pyörästöt on suunniteltu vain paikallissiirtoihin, eivätkä ne ole rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön – mutta osa on hinattavissa mönkijällä myös tiellä.
Hieman raskaammat mallit on varustettu hinattaviksi autoilla ja ne varustetaan tieliikennekäytön vaatimukset täyttävillä valolaitteilla ja -akselistoilla. Nykyisin nämä hinattavat laitteet ovat rekisteröintipakon alla ja valmistajat ovat siksi tyyppihyväksyttäneet ne.
Kevyempi hinattava
Piko-työkoneita valmistava Piko Team Oy on viime aikoina saanut palautetta, että asiakkaat kaipaavat hinattavaa pilkekonetta. Entistä useammin melko arvokas pilkekone ostetaan yhteiskäyttöön, jolloin sellaisen siirtämisen on oltava notkeampaa kuin traktorin nostolaiteversiolla. Myös omakotiasujalle helpposiirtoinen kone on käyttökelpoinen myös mökillä tai muussa vapaa-ajanviettopaikassa. Olikin hyvin selvää, että jos hinattava malli suunnitellaan, sen pitää olla tieliikennekelpoinen.
Jo aiemmin valmistuksessa ollut Piko R30 -malli otettiin suunnittelun lähtökohdaksi, sillä sen paino traktorikäyttöisenä on 725 kiloa, eli hyvin lähellä jarruttoman hinattavan laitteen 825 kilon maksimipainoa (750 kg akselille/ 75 kg vetolaitteelle).
Mobiilikäyttöä varten rakenteita voitiin hieman yksinkertaistaa ja tarvittavasta lisävarustelusta huolimatta kokonaispaino – 785 kg – saatiin kehitystyön ansiosta pidettyä kurissa.
M30 on tarvittaessa siirrettävissä vaikeapääsyisempiin paikkoihin esim. traktorilla, joka on varustettu trukkipiikein, sillä pilkekoneen rungossa on niille paikat. Lisäksi on vielä viralliset nostopisteet, joiden avulla laitetta on turvallista siirtää nostamalla.


Kevyempi mutta varustellumpi
Mallimerkinnän M30 saaneessa mobiiliversiossa on samat perusratkaisut kuin R30-mallissa, mutta materiaalivahvuuksia ja runkorakenteita on täsmennetty. Koska kone asetetaan työskentelyn ajaksi kolmen tukijalan varaan, runkorakenne ei tarvitse traktorimallin jäykisteitä. Sahalaite vastaa R30-mallia, syöttö- ja poistokuljetin samoin. Syöttökuljettimen jatkeena on ulosvedettävän varren päässä oleva tukirulla, joka kannattelee puunnostimelta pyöräytetyn rangan toista päätä.
Mutta M30 sisältää myös enemmän kuin R30 – koska konetta joka tapauksessa pidentää vetoaisa, sen yhteyteen oli luontevaa toteuttaa puunnostin. Puunnostin ja vetoaisa on kiinnitetty toisiinsa pulttiliitoksin ja kokonaisuus on jäykkä. Koska vetoaisa suunniteltiin riittävän pitkäksi, puunnostimesta ei tarvinnut tehdä erikseen kuljetusasentoon nostettavaa.
Puunpaininta lukuun ottamatta M30 on hydraulisesti ohjattu. Käyttöpaneelissa on sahan ja halkaisun vipukaksikko sekä vastaava vipukaksikko puunnostimelle ja hydrauliselle halkaisuterän nostolle.


Moottori sisällä kuin sydän
Mobiilimallit ovat pääsääntöisesti polttomoottorikäyttöisiä, mikä mahdollistaa käytön lähes kaikkialla – umpinaiset sisätilat poislukien. Piko M30 on varustettu Briggs Strattonin 17,5 hevosvoiman moottorilla. Ennen suunnittelua tehtyjen asiakaskyselyiden perusteella parhaaksi moottorin sijoituspaikaksi todettiin koneen sisätilat. Vain polttoainesäiliö ja osa pakoputkesta on suojien ulkopuolella, muilta osin moottoripaketti on kuljetuksenaikaisen kuramyrskyn tavoittamattomissa. Moottorin jäähdytys toimii silti, sillä jäähdytysilman poistumispuoli rungosta on avoin. Moottorin sijoituspaikasta johtuen on sekä kaasuvipu että virtalukko sijoitettu käyttöpaneelin yhteyteen. Tämän ansiosta moottorin sammuttaminen muiden järjestelyiden ajaksi on notkeaa.
Lisäys mallistoon
Piko Team:lle uusi M30 tarjoaa laajennuksen markkinasektoriin, sillä uutuus sopii hyvin vuokrauskäyttöön. Uutuuden hinta on vielä vahvistamatta, mutta sen arvioidaan asettuvan noin 12 000 verollisen eurovaluutan tasolle.


Osaston luetuimmat
- Lokomo oli metsäkonevalmistuksessa oman tiensä kulkija – ajoittain yritys teki radikaalejakin ratkaisuja16.12.2015
- Kauempana ajourasta olevien pölkkyjen poimimiseen ei tarvita aina vinssiä – pitopuumenetelmä mahdollistaa kauempana olevien puiden kuormauksen27.1. Tilaajalle
- Stihl MS 201 C-M -moottorisaha palaa valtaistuimelle – kunkun paluu21.5.2015
- Kannokon Klassikot: FMG Lokomo 910 -kuormatraktori koostettiin varmoiksi todetuista komponenteista – ohjaamon ergonomiassa tehtiin harppaus hyvästä paremmaksi27.2.2020 Tilaajalle
- Pieniä koneita kysytään harvennuksille — puunostaja ei näe niille tarvetta21.6.2022 Tilaajalle
- Efco MTH 5100 -moottorisaha tarjoaa edullisesti vääntöä erilaisiin katkontatöihin4.6.2020 Tilaajalle
- Moottorisahan teräketjun ja laipan kunnossapito — teräketjun teroitus kannattaa aina8.12.2016