Omilla kuljetuspyörillä varustettu hinattava Pikolta M30-pilkekone on helppo siirtää kohteesta toiseen – polttomoottorikäyttöistä konetta voi käyttää lähes kaikkialla ulkotiloissa

Piko Team Oy on valmistanut pitkään Piko-pilkekoneita. Uusimman traktorikäyttöisen R30-mallin rinnalle on nyt saatavilla myös M30-mobiilimalli, jossa on tuttua, mutta myös uutta.
Autolla siirrettävät mobiilipilkekoneet ovat yleistymässä kovaa tahtia, koska usein pilkkeiden tekijällä ei välttämättä enää ole traktoria käytettävissä.  Nyt myös kauhavalainen Piko Team Oy on liittynyt mobiilimallien valmistajien joukkoon.
Autolla siirrettävät mobiilipilkekoneet ovat yleistymässä kovaa tahtia, koska usein pilkkeiden tekijällä ei välttämättä enää ole traktoria käytettävissä. Nyt myös kauhavalainen Piko Team Oy on liittynyt mobiilimallien valmistajien joukkoon. Kuva: Tommi Hakala
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Piko M30 -pilkekone:

  • Omalla polttomoottorilla hinattava varustettu pilkekone
  • Kokonaispainoltaan alle 825 kiloa, eli jarruton hinattava laite
  • Perustuu valmistajan R30-mallin komponentteihin, mutta runkorakenne on eri

Mobiilimallisten, eli omilla kuljetuspyörillä varustettujen pilkekoneiden, markkinat jakautuvat kahtia. Kevyempien mallien pyörästöt on suunniteltu vain paikallissiirtoihin, eivätkä ne ole rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön – mutta osa on hinattavissa mönkijällä myös tiellä.

Hieman raskaammat mallit on varustettu hinattaviksi autoilla ja ne varustetaan tieliikennekäytön vaatimukset täyttävillä valolaitteilla ja -akselistoilla. Nykyisin nämä hinattavat laitteet ovat rekisteröintipakon alla ja valmistajat ovat siksi tyyppihyväksyttäneet ne.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kevyempi hinattava

Piko-työkoneita valmistava Piko Team Oy on viime aikoina saanut palautetta, että asiakkaat kaipaavat hinattavaa pilkekonetta. Entistä useammin melko arvokas pilkekone ostetaan yhteiskäyttöön, jolloin sellaisen siirtämisen on oltava notkeampaa kuin traktorin nostolaiteversiolla. Myös omakotiasujalle helpposiirtoinen kone on käyttökelpoinen myös mökillä tai muussa vapaa-ajanviettopaikassa. Olikin hyvin selvää, että jos hinattava malli suunnitellaan, sen pitää olla tieliikennekelpoinen.

Jo aiemmin valmistuksessa ollut Piko R30 -malli otettiin suunnittelun lähtökohdaksi, sillä sen paino traktorikäyttöisenä on 725 kiloa, eli hyvin lähellä jarruttoman hinattavan laitteen 825 kilon maksimipainoa (750 kg akselille/ 75 kg vetolaitteelle).

Mobiilikäyttöä varten rakenteita voitiin hieman yksinkertaistaa ja tarvittavasta lisävarustelusta huolimatta kokonaispaino – 785 kg – saatiin kehitystyön ansiosta pidettyä kurissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

M30 on tarvittaessa siirrettävissä vaikeapääsyisempiin paikkoihin esim. traktorilla, joka on varustettu trukkipiikein, sillä pilkekoneen rungossa on niille paikat. Lisäksi on vielä viralliset nostopisteet, joiden avulla laitetta on turvallista siirtää nostamalla.

Suojakannen alla on tuttu näkymä R30 -mallista: 13” terälaite mahdollistaa 30 senttisten runkojen katkonnan ja maksimi pilkontapituus on 50 senttiä. Suojakannen ylösnosto kytkee kaiken hydrauliikan pois päältä ja toimii siten myös turvakytkimenä.
Suojakannen alla on tuttu näkymä R30 -mallista: 13” terälaite mahdollistaa 30 senttisten runkojen katkonnan ja maksimi pilkontapituus on 50 senttiä. Suojakannen ylösnosto kytkee kaiken hydrauliikan pois päältä ja toimii siten myös turvakytkimenä. Kuva: Tommi Hakala
Vetoaisa, syöttöpöytä ja puunnostimen runko on integroitu yhteen pulttiliitoksin, mikä myös tukevoittaa rakennetta. Kaikki osat, jotka ovat järkevän kokoisia galvanoitavaksi, on galvanoitu – maantiesuolan ja hiekkapuhaltavan hiekoitushiekan yhdistelmä on tehokas ruostuttaja. Kokonaisuus on suunniteltu kevyeksi, eikä vetoaisan yhteydessä siksi tarvita jarrulaitteiden komponentteja.
Vetoaisa, syöttöpöytä ja puunnostimen runko on integroitu yhteen pulttiliitoksin, mikä myös tukevoittaa rakennetta. Kaikki osat, jotka ovat järkevän kokoisia galvanoitavaksi, on galvanoitu – maantiesuolan ja hiekkapuhaltavan hiekoitushiekan yhdistelmä on tehokas ruostuttaja. Kokonaisuus on suunniteltu kevyeksi, eikä vetoaisan yhteydessä siksi tarvita jarrulaitteiden komponentteja. Kuva: Tommi Hakala

Kevyempi mutta varustellumpi

Mallimerkinnän M30 saaneessa mobiiliversiossa on samat perusratkaisut kuin R30-mallissa, mutta materiaalivahvuuksia ja runkorakenteita on täsmennetty. Koska kone asetetaan työskentelyn ajaksi kolmen tukijalan varaan, runkorakenne ei tarvitse traktorimallin jäykisteitä. Sahalaite vastaa R30-mallia, syöttö- ja poistokuljetin samoin. Syöttökuljettimen jatkeena on ulosvedettävän varren päässä oleva tukirulla, joka kannattelee puunnostimelta pyöräytetyn rangan toista päätä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mutta M30 sisältää myös enemmän kuin R30 – koska konetta joka tapauksessa pidentää vetoaisa, sen yhteyteen oli luontevaa toteuttaa puunnostin. Puunnostin ja vetoaisa on kiinnitetty toisiinsa pulttiliitoksin ja kokonaisuus on jäykkä. Koska vetoaisa suunniteltiin riittävän pitkäksi, puunnostimesta ei tarvinnut tehdä erikseen kuljetusasentoon nostettavaa.

Puunpaininta lukuun ottamatta M30 on hydraulisesti ohjattu. Käyttöpaneelissa on sahan ja halkaisun vipukaksikko sekä vastaava vipukaksikko puunnostimelle ja hydrauliselle halkaisuterän nostolle.

Pikossa puun syöttösuunta on vasemmalta oikealle. Puunnostinta käytetään samasta paneelista kuin muitakin toimintoja. Puu nostetaan nostimella hieman syöttöpöytää ylemmäs, jolloin se on helppo pyöräyttää syöttöpöydän pään ja säädettävän tukirullan varaan. Pienempiä rankoja voi helposti nostella käsin syöttöpöydälle, koska syöttöpöydän alla oleva puunnostin vivustoineen ei ole silloin haittaamassa liikkumista.
Pikossa puun syöttösuunta on vasemmalta oikealle. Puunnostinta käytetään samasta paneelista kuin muitakin toimintoja. Puu nostetaan nostimella hieman syöttöpöytää ylemmäs, jolloin se on helppo pyöräyttää syöttöpöydän pään ja säädettävän tukirullan varaan. Pienempiä rankoja voi helposti nostella käsin syöttöpöydälle, koska syöttöpöydän alla oleva puunnostin vivustoineen ei ole silloin haittaamassa liikkumista. Kuva: Tommi Hakala
Kuten Piko R30 -mallissakin, on M30:n käyttäjän työskentelysuunta pilkonnassa katse kohden halkaisukourua. Puunpainimen vipu on pystymmässä kuin R30:ssa. Teräketjuöljyn säiliö on sijoitettu käyttäjän nähtäville, mutta silti suojaan. Vaikka sisäiset komponentit vastaavat traktorimallia, on runko suunniteltu uudelleen, jotta paino on saatu optimoitua. Vaikka M30 on hinattava malli, on siinä edelleen myös hahlot trukkipiikeille.
Kuten Piko R30 -mallissakin, on M30:n käyttäjän työskentelysuunta pilkonnassa katse kohden halkaisukourua. Puunpainimen vipu on pystymmässä kuin R30:ssa. Teräketjuöljyn säiliö on sijoitettu käyttäjän nähtäville, mutta silti suojaan. Vaikka sisäiset komponentit vastaavat traktorimallia, on runko suunniteltu uudelleen, jotta paino on saatu optimoitua. Vaikka M30 on hinattava malli, on siinä edelleen myös hahlot trukkipiikeille. Kuva: Tommi Hakala

Moottori sisällä kuin sydän

Mobiilimallit ovat pääsääntöisesti polttomoottorikäyttöisiä, mikä mahdollistaa käytön lähes kaikkialla – umpinaiset sisätilat poislukien. Piko M30 on varustettu Briggs Strattonin 17,5 hevosvoiman moottorilla. Ennen suunnittelua tehtyjen asiakaskyselyiden perusteella parhaaksi moottorin sijoituspaikaksi todettiin koneen sisätilat. Vain polttoainesäiliö ja osa pakoputkesta on suojien ulkopuolella, muilta osin moottoripaketti on kuljetuksenaikaisen kuramyrskyn tavoittamattomissa. Moottorin jäähdytys toimii silti, sillä jäähdytysilman poistumispuoli rungosta on avoin. Moottorin sijoituspaikasta johtuen on sekä kaasuvipu että virtalukko sijoitettu käyttöpaneelin yhteyteen. Tämän ansiosta moottorin sammuttaminen muiden järjestelyiden ajaksi on notkeaa.

Lisäys mallistoon

Piko Team:lle uusi M30 tarjoaa laajennuksen markkinasektoriin, sillä uutuus sopii hyvin vuokrauskäyttöön. Uutuuden hinta on vielä vahvistamatta, mutta sen arvioidaan asettuvan noin 12 000 verollisen eurovaluutan tasolle.

Kaikille toiminnoille on Käyttöpaneelissa oma vipu. Syöttöpöydän ja sahauksen/halkaisun vivut ovat omana kaksikkonaan, halkaisuterän ja puunnostimen omanaan. M30 on vakiona varustettu hydraulisella halkaisuterän säädöllä, koska kuljetuspyörästö estäisi mekaanisen säätövivun käyttöä. Myös moottorin virtalukko ja kaasuvipu ovat käyttöpaneelissa – moottori on notkea sammuttaa ja käynnistää lyhyidenkin taukojen ajaksi.
Kaikille toiminnoille on Käyttöpaneelissa oma vipu. Syöttöpöydän ja sahauksen/halkaisun vivut ovat omana kaksikkonaan, halkaisuterän ja puunnostimen omanaan. M30 on vakiona varustettu hydraulisella halkaisuterän säädöllä, koska kuljetuspyörästö estäisi mekaanisen säätövivun käyttöä. Myös moottorin virtalukko ja kaasuvipu ovat käyttöpaneelissa – moottori on notkea sammuttaa ja käynnistää lyhyidenkin taukojen ajaksi. Kuva: Tommi Hakala
Koska moottorin hallintalaitteet ovat sijoitettu koneen käyttö- paneeliin, on moottori voitu sijoittaa koneen rungon sisään suojaan – vain polttoainesäiliö on rungon ulkopuolella. Polttoaineen määrä on helppo havaita, koska koko säiliö on läpinäkyvää muovia. ”Ennen suunnittelua kyseltiin käyttäjien mielipiteitä ja saadun palautteen päätelmä oli, että moottori pitää olla suojattuna”, toteaa ratkaisusta Piko Teamin Vesa Möttönen.
Koska moottorin hallintalaitteet ovat sijoitettu koneen käyttö- paneeliin, on moottori voitu sijoittaa koneen rungon sisään suojaan – vain polttoainesäiliö on rungon ulkopuolella. Polttoaineen määrä on helppo havaita, koska koko säiliö on läpinäkyvää muovia. ”Ennen suunnittelua kyseltiin käyttäjien mielipiteitä ja saadun palautteen päätelmä oli, että moottori pitää olla suojattuna”, toteaa ratkaisusta Piko Teamin Vesa Möttönen. Kuva: Tommi Hakala