FinnBull LBF on suurempi pienoiskuormatraktori erikoiskäyttöolosuhteisiin – laite sopii myös ajourattomaan korjuuseen

Porvoossa toimiva Marco Krogars Oy on erikoistunut asiakasräätälöityjen pienempien metsäkoneiden valmistukseen. Yksi asiakaslähtöisesti valmistunut konemalli on FinBull LBF-pienoiskuormatraktori, joka sijoittuu raskaampaan luokkaan kuin mönkijäyhdistelmät.
Erilaisissa tontti- ja pihapuuhakkuissa on myös usein kuljetettava puutavaraa. Loviisalainen Sebastian Tennbergin HummaHomma -metsäpalveluyritys hankki käyttöönsä uuden Finnbull LBF -pienkuormatraktorin ja sen avulla palvelua laajennettiin myös kuljetukseen.
Erilaisissa tontti- ja pihapuuhakkuissa on myös usein kuljetettava puutavaraa. Loviisalainen Sebastian Tennbergin HummaHomma -metsäpalveluyritys hankki käyttöönsä uuden Finnbull LBF -pienkuormatraktorin ja sen avulla palvelua laajennettiin myös kuljetukseen. Kuva: Tommi Hakala
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ei näissä mitään kultakaivosta ole valmistajalle”, toteaa uuden LBF-mallin työmaalla Marco Krogars. ”Kate jää pieneksi – jonkinlaisen valmistuspalkan saa minimoimalla tekemisen. ”Hänelle pienien koneiden suunnittelu on tuttua jo pitkältä ajalta. Hydrauliikan ja sähkölaitteiden osalta hän ostaa asennus- ja suunnittelutyön valmistajien edustajilta ja teräsrakenteet valmiiksi koneistettuina.

Jo 2015 valmistui ensimmäinen, mönkijän tilalle tarjottava 2,5 t omapainon pienoiskuormatraktori (KV 7/2015). Sen kokemuksien perusteella kuitenkin tuli hyvin pian selväksi, ettei kyseisen sektorin koneiden tekeminen riittävän kestävänä ja samalla kustannustehokkaasti ole mahdollista.

Niinpä selvästi järeämpi, 8,5 tonninen FinnBull Combi valmistui 2017 ja se esiteltiin KV 11/2017. Koneessa oli huomioitu myös käyttö yhdistelmäkoneena. Kääntyväohjaamoinen kone toimitettiinkin harvesterikouralla varustettuna. Sen kokemuksien perusteella on valmistunut jo kevyeen keskiraskaaseen kokoluokkaan kuuluva, 14 t painoinen 8-pyöräinen yhdistelmäkone. Sen esittelyyn Koneviesti palaa kesän aikana.

 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

FinnBull LBF -kuormatraktori:

 

  • 3 tonnin kantavuus ja alle 2 metrin leveys
  • Yksinkertainen perusrakenne hydraulisella vedolla
  • Rengastus vastaa pienemmissä metsäperävaunuissa käytettyjä kokoja
”Kauempana olevat pölkyt on helppo vinssata lähemmäs konetta, käytän vinssin lisänä järeää juontoketjua”, toteaa Tennberg. Hänen hankkimaansa Finnbulliin on kertynyt alkuvuoden jälkeen lähes 400 tuntia, mikä kertoo hankinnan olleen tarpeellinen lisä toimintaan.
”Kauempana olevat pölkyt on helppo vinssata lähemmäs konetta, käytän vinssin lisänä järeää juontoketjua”, toteaa Tennberg. Hänen hankkimaansa Finnbulliin on kertynyt alkuvuoden jälkeen lähes 400 tuntia, mikä kertoo hankinnan olleen tarpeellinen lisä toimintaan. Kuva: Tommi Hakala

Tilaustuote erikoisolosuhteisiin

Vaikka Krogarsin panostukset ovat nyt suuremmassa konemallissa, ei kokemuksia pienempien koneiden suunnittelusta ole hukattu. Siitä nyt asiakkaalle toimitettu Finnbull LBF on esimerkki. Kone toteutettiin loviisalaiselle metsäpalveluyrittäjä Sebastian Tenngrenille. Hän tekee HommaHumma -yrityksen alla erilaisia erikoishakkuita ja taimikonhoitotöitä. Tonttihakkuut ja pihapuiden poistot, sekä erikoistöinä tehtävät normaalit hakkuut sisältyvät toimenkuvaan. Toukokuun alussa hän työskenteli mutkaisen tien maakaapelointilinjan avauksessa. Työ tehtiin metsästä päin, tieliikennettä häiritsemättä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tenngrenille LBF on osoittautunut tarpeelliseksi hankinnaksi. Alkuvuoden jälkeen sillä on työskennelty jo 400 tunnin edestä – muun työskentelyn ohessa. Loviisan seudun varsin kivisissä maastoissa ketterä ja kapea kuormatraktori on näppärämpi kuin maataloustraktori metsäperävaunulla varustettuna.

Työskentely tapahtuu vuorotellen. ”Hakkuun ja ajon yhdistäminen on järkevää”, hän toteaa. ”Märillä vaatteilla umpiohjaamoon ja takaisin ulos sahan pariin hyppiminen ei ole toimiva yhdistelmä – ainoa mitä tähän kaipaisi, olisi istuinlämmitin.”

Moottorina on 3-sylinterinen ja 30 kilowattinen Hatz. Moottoriin on liitetty Poclainin ajovoimansiirron pumppu, sekä pienempi hammasrataspumppu muille toiminnoille. Moottorin ääni on hiljainen, mikä on hyvä ominaisuus asutusalueiden tonttihakkuille.
Moottorina on 3-sylinterinen ja 30 kilowattinen Hatz. Moottoriin on liitetty Poclainin ajovoimansiirron pumppu, sekä pienempi hammasrataspumppu muille toiminnoille. Moottorin ääni on hiljainen, mikä on hyvä ominaisuus asutusalueiden tonttihakkuille. Kuva: Tommi Hakala
Kuormatila on mitoitettu kolmimetriselle puutavaralle. Ketteryyttä lisäävät vain 1,7 metrin leveys ja 45 asteen kääntökulma (ks. seuraava kuva).
Kuormatila on mitoitettu kolmimetriselle puutavaralle. Ketteryyttä lisäävät vain 1,7 metrin leveys ja 45 asteen kääntökulma (ks. seuraava kuva). Kuva: Tommi Hakala
Kääntönivel on myös keskellä konetta, jolloin käännöksissä etu- ja takatelien pyörät seuraavat samaa jälkeä. Tennbergin koneessa on kapeammat 11.5" leveyden renkaat korkearipaisella kuviolla. Ne pitävät ilman ketjujakin kesäaikaan, talvella neljässä pyörässä käytetään ketjuja.
Kääntönivel on myös keskellä konetta, jolloin käännöksissä etu- ja takatelien pyörät seuraavat samaa jälkeä. Tennbergin koneessa on kapeammat 11.5" leveyden renkaat korkearipaisella kuviolla. Ne pitävät ilman ketjujakin kesäaikaan, talvella neljässä pyörässä käytetään ketjuja. Kuva: Tommi Hakala
Polttoainesäiliö on ohjaamon takana. Ensimmäisessä yksilössä kuormaajalle on tukijalat, mutta koneen omapaino mahdollistaisi myös lukittuvan vaakanivelen käyttämisen. Palms 2.54 -nosturi on sijoitettu matalalle, mikä vähentää tarvetta käyttää tukijalkoja.
Polttoainesäiliö on ohjaamon takana. Ensimmäisessä yksilössä kuormaajalle on tukijalat, mutta koneen omapaino mahdollistaisi myös lukittuvan vaakanivelen käyttämisen. Palms 2.54 -nosturi on sijoitettu matalalle, mikä vähentää tarvetta käyttää tukijalkoja. Kuva: Tommi Hakala
LBF on varustettu takaosastaan suojaritilällä varustetulla turvakehikolla. ”Ikkunoilla varustettu ohjaamo lisäisi merkittävästi koneen painoa. Turvakehikko tarkoittaa myös sitä, että koneella työskentely on sallittua vain itse yrittäjälle”, vahvistaa toteaa Krogars.
LBF on varustettu takaosastaan suojaritilällä varustetulla turvakehikolla. ”Ikkunoilla varustettu ohjaamo lisäisi merkittävästi koneen painoa. Turvakehikko tarkoittaa myös sitä, että koneella työskentely on sallittua vain itse yrittäjälle”, vahvistaa toteaa Krogars. Kuva: Tommi Hakala

Yksinkertaistettu ja jämerä

LBF:n laskennallinen omapaino on 3 700 kiloa. Se tarkoittaa, että siirtämisissä ei ole mahdollista käyttää maastureilla vedettäviä konelavetteja. Tenngren siirtää konetta maataloustraktorivetoisella kevyellä lavetilla. Painonsa ja kokonsa puolesta sen siirto onnistuu vaikka kevyen kuorma-auton koukkuvaihtolavalla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Rakenteeltaan LBF on mahdollisimman yksinkertainen. Eturunko on pulkkamainen kotelo. Sen keulassa on kolmisylinterinen Hatz-dieselmoottori ja siihen liitetyt ajovoimansiirron ja työhydrauliikan pumput. Moottorin ja hydrauliöljysäiliön takana on järeällä turvakehikolla varustettu kuljettajan paikka. ”Pelkkä turvakehikko tarkoittaa, että tällä koneella saa työskennellä vain yrittäjä itse, ei palkolliset”, vahvistaa Krogars. ”Asia on varmistettu viranomaisilta. Panssarilasillinen ohjaamovarustus tekisi koneesta liian painavan ja kalliin. Sama tilannehan on esimerkiksi metsävarusteisten mönkijöiden kohdalla.”

Koko koneen toimintoja ohjaa Parker Iqan -järjestelmä Bluetooth-yhteydellä (KV 6/2021). Sen kautta näkyvät koneen kaikki toiminnot käyttäjän kännykässä. Huoltoaikataulujen mukaan tulee hälytys – mitään mittaristoja ei tarvita.

Keskinivelellä eturunkoon kiinnittyvä takarunko on kuin yksipalkkirunkoinen metsäperävaunu. Nivelen kääntökulma on 45 astetta molempiin suuntiin. Sen yhteydessä on vapaan kiertymisen salliva vaakanivel – eli takavaunu voi kallistua aivan vapaasti. Kuormatessa pystyssä pysymisen varmistavat tukijalat. Niiden vaihtoehdoksi on jo suunniteltu myös metsäkonetyyppinen runkolukko. Kuormatila on Tenngrenin koneessa vain kahdella tukevalla kehtopankolla toteutettu, minkä hän toteaa tarpeisiinsa riittäväksi.

Telit ovat levystä hitsatut kotelot. Keskellä on vetomoottori, sen voimat välitetään pyöränavoille järeillä ketjuilla. Ensimmäisestä versiosta poiketen seuraavissa koneissa vetomoottori on telin vastakkaisella puolella, rungon sisällä piilossa ja teli on kehälaakerilla kiinni rungossa.
Telit ovat levystä hitsatut kotelot. Keskellä on vetomoottori, sen voimat välitetään pyöränavoille järeillä ketjuilla. Ensimmäisestä versiosta poiketen seuraavissa koneissa vetomoottori on telin vastakkaisella puolella, rungon sisällä piilossa ja teli on kehälaakerilla kiinni rungossa. Kuva: Tommi Hakala

Hydraulimoottori joka telissä

Voimansiirto perustuu säätyvätilavuuksiseen pumppuun ja telikohtaisiin vetomoottoreihin. Ensimmäisessä koneessa on Poclainin komponentit, mutta seuraavissa ne muuttuvat Rexroth-merkkisiksi. Samalla telien vetomoottorit sijoitetaan telikotelon sisäpuolelle piiloon. Se onnistuu siksi, että telien kiinnitys muuttuu kehälaakeriversioksi. ”Kehälaakeri on edullisempi kuin nykyinen koneistettu keinulaakerointi, lisäksi sen sisälle sopii vetomoottori”, perustelee Krogars. ”Samalla mahdollistuu myös telojen käyttö.”

Keskellä olevalta telin vetomoottorilta voima siirtyy pyörille järeillä rullaketjuilla. Telin kylkeen pultattavan vetoakselin pituus määrittyy valitun rengaskoon perusteella. Saatavilla ovat Tenngrenin valitsemat kapeammat 11.5 x 15.3”-renkaat, tai leveämmät 400 x 15.3” renkaat. Kapeammilla renkailla kone on vain 1,7 metrin levyinen. Talvella Tenngren piti jokaisen telin toisessa renkaassa nastaketjuja lisäämässä jääpitoa.

Nosturina on Palms 2.54, 5,4 metrin ulottumalla. Nosturin ulottuma riittää koneen takaa puiden käsittelyyn. Tiealueen reunahakkusssa Tennberg avasi kulkureittiä peruuttamalla ja kuormasi rungot paluumatkalla. Lisää ulottumaa tuo puomivinssi.
Nosturina on Palms 2.54, 5,4 metrin ulottumalla. Nosturin ulottuma riittää koneen takaa puiden käsittelyyn. Tiealueen reunahakkusssa Tennberg avasi kulkureittiä peruuttamalla ja kuormasi rungot paluumatkalla. Lisää ulottumaa tuo puomivinssi. Kuva: Tommi Hakala
Peruskoneen ajaminen tapahtuu penkin mukana kääntyvän nelisuuntavivun avulla. Sen yhteydessä ovat voimansiirron sähköohjatut tasausjärjestelmän käyttövivut. Mittaristona on Parker Iqan-ohjausjärjestelmä, eli kännykkä Bluetooth-yhteydellä.
Peruskoneen ajaminen tapahtuu penkin mukana kääntyvän nelisuuntavivun avulla. Sen yhteydessä ovat voimansiirron sähköohjatut tasausjärjestelmän käyttövivut. Mittaristona on Parker Iqan-ohjausjärjestelmä, eli kännykkä Bluetooth-yhteydellä. Kuva: Tommi Hakala
Kuormaajan ohjausvivut ovat mekaanisilla perusliikkeillä ja on-off -toimintoisilla kahmarilla ja jatkeella. Käyttäjää nosturin suunnasta suojaa tukeva ristikko, joka ei huurru pakkasilla. Oven tilalla on kulkuaukkoon lukittava ketju.
Kuormaajan ohjausvivut ovat mekaanisilla perusliikkeillä ja on-off -toimintoisilla kahmarilla ja jatkeella. Käyttäjää nosturin suunnasta suojaa tukeva ristikko, joka ei huurru pakkasilla. Oven tilalla on kulkuaukkoon lukittava ketju. Kuva: Tommi Hakala

Kohtuullisen kokoinen nosturi

LBF nosturiksi on asennettu Palms 2.54. Se on varustettu yhdellä taittopuomin jatkeella ja 5,4 metrin maksimiulottumalla. Nosturin ohjausventtiilistö on varmatoiminen, mekaaninen 2-vipumalli. Lisäksi nosturissa on radio-ohjattu puomivinssi, jolla pölkyt saadaan kauempaa ja vaikeammista maastoista koneen vierelle. Nosturia ja ohjausta ruokkii yksi 22 cc hammasrataspumppu, jonka tuotto riittää kuormaajan notkeaan käyttöön.

Perusmitaltaan nosturi on ketterä. Koska kuormatila on 2,9 metrinen, nosturi ulottuu jatkeen avulla myös koneen takapuolelle. Näin onnistuu uran avaaminen peruuttamalla, mitä menetelmää Tenngren käyttikin ahtaalla kaapelilinjalla työskennellessään.

Lue lisää