Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kevyt Pilkemaster GO -klapikone kokeilussa — laitteessa on uusia työtä helpottavia ratkaisuja

Klapikoneiden valmistajana Agromaster Oy on tunnettu omaperäisestä suunnittelustaan. Samaa voi sanoa Pilkemaster GO -mallistakin — siinä on useita ideoita, jotka ovat toimivia ja helpottavat myös kokemattoman käyttäjän työskentelyä.
GO:ta käytetään yhdellä vivulla, toiminnot tapahtuvat yhdellä liikkeellä.
GO:ta käytetään yhdellä vivulla, toiminnot tapahtuvat yhdellä liikkeellä. Kuva: Seppo Nykänen

Pilkemaster Go -klapikone:

  • Sähkö- tai bensiinimoottorilla toimiva hinattava klapikone
  • Varustettu puun nostimella ja poistokuljettimella
  • Kone osoittautui helpoksi käyttää ja huoltaa

Kokeilimme vuokrakäyttöön hankittua Pilkemaster GO -mallia kevään aikana, puuta pilkottiin arviolta noin 400 pinomottia. Klapikoneen kokeilu tehtiin omana työnä, lisäksi mukana on kommentteja vuokrakonetta käyttäneiltä asiakkailta. Osa heistä oli sellaisia, etteivät he aikaisemmin olleet käyttäneet klapikonetta lainkaan.

Omalla voimalla ja pyörillä

Yksi peruste GO-mallin valintaan oli se, että koneessa on oma voimanlähde ja kuljetus on siten helppo järjestää. Käyttövoimana on valinnaisesti poltto- tai sähkömoottori. Vuokrakäytössä olleessa testikoneessa oli 13 hv polttomoottori, koska etukäteen ei voi tietää onko sähköä käytettävissä.

GO:ssa on oma alusta, klapikonetta voidaan hinata auton perässä pitkiäkin matkoja. Alusta on jarruton eli painoa saa olla korkeintaan 750 kg, mistä johtuen rakenteissa on pyritty keveyteen. Koneen käyttökuntoonlaitto on nopeaa. Koneen edessä ja takana on tukijalat, joiden varaan se jää tukevasti vetokoukusta irrottamisen jälkeen. Tämän jälkeen takavaloteline käännetään syrjään ja avataan puunkuljettimen lukitukset ja oikaistaan kuljetin. Lopuksi kuljettimen korkeus säädetään kampivinssillä sopivaksi.

Vaikka koneessa on oma alusta, se ei ole kovin maastokelpoinen. Koneen takaosan ja kuljettimen maavara on melko pieni, mistä syystä pohjakosketuksia tulee helposti.

Pilkemaster GO on koneena varsin yksinkertainen. Syöttöpöytä on V-mallinen, jossa toinen puoli V-sivusta liikkuu halkaisusylinterin kanssa edestakaisin. Puun liikkumisen varmistamiseksi kummallakin V-kourun sivulla on leikattuja kuvioita, jotka liikkuvan puolen sivulla työntävät puuta terää kohden ja kiinteällä puolella estävät puun liikkumisen takaisin. Vaikka kuviot eivät näytä kovin suurilta, idea kyllä toimii hyvin. Ongelmia tuli vain jäisillä ja mutkaisilla puilla, jolloin puuta piti painaa käsin liikkuvaa sivua vasten.

Syöttökourun pinnassa on leikkauksia, jotka purevat puuhun siirtoliikkeen aikana yllättävän hyvin.
Syöttökourun pinnassa on leikkauksia, jotka purevat puuhun siirtoliikkeen aikana yllättävän hyvin. Kuva: Seppo Nykänen
Klapin pituus määritellään terän yhteydessä olevalla rajoittimella 25-50 cm välillä.
Klapin pituus määritellään terän yhteydessä olevalla rajoittimella 25-50 cm välillä. Kuva: Seppo Nykänen
Puun painin määrittää automaattisesti terän korkeuden puun paksuuden mukaan.
Puun painin määrittää automaattisesti terän korkeuden puun paksuuden mukaan. Kuva: Seppo Nykänen
Voimanlähteenä on 13 hv:n 4 -tahtinen polttomoottori, valinnaisena koneen saa myös sähkömoottorilla.
Voimanlähteenä on 13 hv:n 4 -tahtinen polttomoottori, valinnaisena koneen saa myös sähkömoottorilla. Kuva: Seppo Nykänen

Puun halkaisuliikkeeseen on kytketty myös puun nostin, jolla pölkyt on helppo nostaa syöttökouruun. Nostin kytketään päälle erillisellä vivulla. Nosto toimii silloin syöttökourua eteenpäin liikutettaessa. Kun nostin on ylhäällä, se jää siihen, ja pölkky vieräytetään syöttökouruun. Nostin lasketaan alas syöttökourun taakse-liikkeellä, nostotoiminto vapautetaan kääntämällä käyttövipu vapaa-asentoon.

Puunnostin on helppo käyttää ja toimii hyvin.
Puunnostin on helppo käyttää ja toimii hyvin. Kuva: Seppo Nykänen

Yksinkertainen

Käytännössä konetta käytetään yhdellä käyttövivulla – käyttövipua vetämällä vipua syöttökouru alkaa liikkua eteenpäin ja samalla halkaisumäntä työntää halkaistavaa puuta teriä vasten. Käyttövivulla valitaan nopean liikkeen ja hieman heikomman halkaisutehon ja hitaan liikkeen sekä täyden 6,5 t tehon välillä. Vipua liikutettaessa ensin tulee halkaisusylinterin hidas liike ja vipu pohjaan painamalla saadaan käyttöön suurempi nopeus.

Kun halkaisun ja syöttöliike on tehty, työnnetään vipua eteenpäin, jolloin syöttökouru ja halkaisumäntä alkavat liikkua takaisin. Terä ei pyöri halkaisuliikkeen aikana, se käynnistyy vasta kun vipua työnnetään riittävästi eteen. Puun katkaisu voidaan aloittaa, vaikka paluuliike on vielä kesken — koneessa on turvatoiminto, joka estää terän painumisen syöttökourun reunaan ennen kuin syöttökourun liike on päättynyt.

Koneessa on vakiona 4-osaan halkaiseva terä, lisävarusteena saa 6-osaan halkaisevan terän, joka tehostaa käyttöä suuria puita pilkotaessa. Pilkemaster GO:ssa on automaattinen halkaisuterän korkeuden säätö puun paksuuden mukaan. Sen toteutus on yksinkertainen: ennen terää on puun painin, joka liikkuu puun paksuuden mukaan ja samalla se kääntää tankoa, joka liikuttaa terää pystysuunnassa.

Vakiovarusteena oleva terä halkaisee puun 2 tai 4 osaan.
Vakiovarusteena oleva terä halkaisee puun 2 tai 4 osaan. 

Klapin pituuden säätö on terän yhteydessä. Pituussäätölevyssä on reikiä, joiden avulla sitä voidaan liikuttaa ja lukita sokkatapeilla halutun pituuden kohdalle. Klapien pituutta voidaan säätää 25—50 cm välillä.

Halkaisun jälkeen klapit työntyvät 3,7 m pitkälle kuljettimelle, jonka avulla ne siirretään haluttuun kohteeseen. Kuljetin kääntyy sivusuunnassa, joten sillä voidaan täyttää, vaikka perävaunua ilman kärryyn siirtoa.

Kuljetin kääntyy sivusuunnassa reilusti. Sillä voi täyttää vaikka perävaunua ilman että vaunua pitää siirtää välillä.
Kuljetin kääntyy sivusuunnassa reilusti. Sillä voi täyttää vaikka perävaunua ilman että vaunua pitää siirtää välillä.  Kuva: Seppo Nykänen

Helppo käyttää ja huoltaa

Kokeilun aikana selvisi, että GO on erittäin helppo ja yksinkertainen käyttää. Huoltaminen on myös helppoa. Erityisesti terän huolto on tehty yksinkertaiseksi. Moottorisahan terän käyttökoneisto ja terälaippa ovat koneessa käyttäjän puoleisella sivulla. Turvakannen avaamisen jälkeen terälaippa voidaan kääntää pystyyn, jolloin se on esteettömästi teroitettavissa. Teräketjun kiristys ja ketjun vaihto on myös helppo tehdä.

Terähuolto on helppo tehdä, koska terälaite on käyttäjän puolella konetta.
Terähuolto on helppo tehdä, koska terälaite on käyttäjän puolella konetta. Kuva: Seppo Nykänen

Jos puu menee katkaisun jälkeen vinoon, se on helppo kääntää oikeaan asentoon - turvakannen avaamisen jälkeen puu on hyvin käsien ulottuvilla, siihen ei tarvitse kurottaa.

Hieman kehitettävää

Aivan huomautuksitta GO ei kokeilusta selvinnyt. Aluksi oli murheita moottorissa: kone kävi hieman epätasaisesti ja käynnistyi huonosti, lopulta moottori kieltäytyi käymästä kokonaan. Syyksi ongelmiin paljastui tyristorivika.

Sitten kaasutin tulvi ja bensiiniä meni kampikammioon. Syyksi paljastui tällä kertaa viallinen neulaventtiili, joka vaihdettiin. Viat menivät takuuseen, mutta ne aiheuttivat kuitenkin vaivaa kesken kiireisimmän vuokrauskauden.

Terän automaattisessa voitelussa oli käytettävyyteen vaikuttavia ongelmia, mikäli öljy pääsi loppumaan säiliöstä. Silloin järjestelmä oli ilmattava tai painettava erillisellä pumpulla öljyä pumppuun. Tämä oli vuokrakäyttöä ajatellen isoin ongelma ja johti ylimääräisiin teräketjujen vaihtoihin, kun asiakkaat eivät huomanneet öljyn loppumista ja lisäämisen jälkeen eivät tajunneet, ettei pumppu siirrä öljyä ketjulle. Öljysäiliö on tavallinen 4 l öljykannu, johon imuletku menee korkin läpi. Jos letku ei ole pohjassa, saa pumppu ilmaa ja voitelu katkeaa.

Tässä on GO:n ongelma: öljypumpun letku voi irrota. Jos öljy pääsee loppumaan säiliöstä, on pumppu ilmattava tai  öljyä on painettava pumppuun erillisellä pumpulla.
Tässä on GO:n ongelma: öljypumpun letku voi irrota. Jos öljy pääsee loppumaan säiliöstä, on pumppu ilmattava tai öljyä on painettava pumppuun erillisellä pumpulla. Kuva: Seppo Nykänen

Edellä kerrotut ongelmat aiheuttivat voitelun puutetta, joka kulutti ketjua. Kun sitten ketju kuluu, alkaa sitä kiristettäessä laipan kärki ottaa kiinni ketjukotelon yläreunaan. Venyneessä ketjussa olisi ollut vielä hamapaita jäljellä, mutta laippa ei enää sopinut kääntymään. Ongelmia saatiin vähennettyä opastamalla vuokraajia öljypumpun toiminnasta, mutta kaikille eivät neuvot menneet perille.

Klapikoneessa ei ole erillistä purun poistoa, vaan purua on ajoittain poistettava käsin koneen alta. Ellei purua poista, terä mekanismi alkaa jumittaa. V-mallinen syöttökouru toimii hyvin, mutta pidemmillä rangoilla olisi käyttöä lisävarusteiselle tukirullalle, joka kiinnitetään vetoaisaan.Tukirulla helpottaisi myös mutkaisten rankojen käsittelyä. Ilman sitä etenkin puunnostinta käytettäessä jo nelimerinen puu pyrkii kippaamaan tyhjän päällä.

Pitkille yli nelimetrisille puille olisi hyvä olla tukirulla, joka estää puun kippaamisen, koska syöttökourun toinen osa on puolisen metriä edessä.
Pitkille yli nelimetrisille puille olisi hyvä olla tukirulla, joka estää puun kippaamisen, koska syöttökourun toinen osa on puolisen metriä edessä. Kuva: Seppo Nykänen
Pitempiä puita käsiteltäessä koneessa olisi hyvä olla tukirulla jossain vetoaisan pään tienoilla.
Pitempiä puita käsiteltäessä koneessa olisi hyvä olla tukirulla jossain vetoaisan pään tienoilla.  Kuva: Seppo Nykänen

Kokoonsa nähden tehokas

Työtehoa on vaikea määrittää, koska puiden koko ja muoto sekä klapin pituus vaikuttavat siihen. Keskimääräiseksi työtehoksi arvioitiin 3,5—5 irtokuutiota tunnissa, mitä voi pitää koneen kokoon nähden hyvänä tuloksena. Testikäytön, eli arviolta 400 pinokuution, jälkeen koneessa ei vielä näy merkittävää kulumista.

Pilkemaster GO on kokeilun perusteella hyvä kone, joka on ensikertalaisellekin helppo käyttää. Koneen työasentoon laitossa menee muutama minuutti, eikä käyttöönottoa vaadi suuria ponnisteluja. Samoin kuljetusasentoon muuttaminen on nopea ja helppo. Käyttövipu, jolla tehdään lähes kaikki toiminnot, on kevyt käyttää. Terä pyörii vain katkaisuliikkeen aikana, mikä vähentää ketjun ja laipan kulumista.

Polttomoottorin kulutus on maltillista, mutta nykyisillä hinnoilla siihenkin joutuu kiinnittämään huomiota. Bensiinitankin tilavuus on 6,6 l ja se riittää keskimäärin 2 tunnin käyttöön. Pakkaskelillä moottori on melko jäykkä käynnistettävä, joten vuokrakäyttöä ajatellen lisävarusteena saatava sähkökäynnistin on harkinnan arvoinen varuste.

KIITÄMME & MOITIMME:

+ Yksinkertainen käyttää ja huoltaa

+ Automaattinen teräkorkeuden säätö

+ Nopea kuntoonlaitto

– Teräketjuöljyn lisäyksessä pitää olla tarkkana

– Pitkien puiden käsittely

– Purun poisto koneen alta