Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Polttolaitoksille haketta urakoivat erikoiskoneet pystyvät tuottamaan jopa 400–500 m³ haketta tunnissa – Albach Silvator ja Diamant -hakkurit esittelyssä

Koneurakointi Lauresko Oy:n uusi suurtehohakkuri saapui Suomeen maaliskuussa. Tuore hankinta on jo toinen Albachin valmistama mobiilisilppuri perhepiirissä.
Esko (vas.) ja Erkki Lauren urakoivat saman valmistajan hakkurikalustolla. Sekä miesten että koneiden välillä vallitsee yhden sukupolven verran ikäeroa.
Esko (vas.) ja Erkki Lauren urakoivat saman valmistajan hakkurikalustolla. Sekä miesten että koneiden välillä vallitsee yhden sukupolven verran ikäeroa. Kuva: Marko Taavila

Albach Silvator ja Diamant

  • Saksalaisvalmistaja Albach Maschinenbaum toi Silvator 2000 -hakkurin markkinoille vuonna 2008
  • Yhtiö jatkoi konemallin pohjalta tuotekehitystä, jonka tuloksena Diamant 2000 esiteltiin yleisölle vuonna 2014

Esko Laurénin yhden miehen yritys hakettaa puuta lämpölaitoksille, maatiloille ja kotitalouksille Pirkanmaalla sekä Keski-Suomessa. Hänen isänsä Erkki Laurén tekee samoja hommia Albach Silvator 2000 -hakkurilla muun urakoinnin ja maatalouden sivuelinkeinona.

”Isän koneesta kertyneiden kokemusten perusteella päädyin mallin toista sukupolvea edustavaan Albach Diamant 2000 -hakkuriin”, Esko Laurén valottaa investoinnin taustoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Sallittujen ajonopeuksien lätkät paljastavat yhden koneiden keskeisimmistä eroavaisuuksista maantiellä. Maastossa menon varmistaa neliveto, akseleiden hydrauliikka ja 42:n tuuman renkaiden korkea maavara.
Sallittujen ajonopeuksien lätkät paljastavat yhden koneiden keskeisimmistä eroavaisuuksista maantiellä. Maastossa menon varmistaa neliveto, akseleiden hydrauliikka ja 42:n tuuman renkaiden korkea maavara. Kuva: Marko Taavila

Erikoisia laitteita

Molemmat Albachit ovat verrattain harvinaisia Suomessa. Erkki Laurénin yksilön lisäksi valtakunnassa lienee vain pari muuta Silvatoria, puhumattakaan niistä versioiduista Diamanteista. ”Uudesta Silvatorista tehtiin kaupat vuonna 2013. Koneen toimitti meille Salo-Machinery ja sillä on tähän mennessä vajaa 9 000 työtuntia takanaan”, Esko Laurén kertoo.

Niiden aikana on vältytty suuremmilta murheilta, joten Diamantinkin uskotaan kestävän kovaa käyttöä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mieltymyksiä ja perusteltuja valintoja

Toisen polven urakoitsija on ehtinyt tutustua monipuolisesti työkoneisiin ennen yrittäjäksi ryhtymistään. Hakettamisen ohella käytännön kosketuspintaa on muun muassa tienpidon sekä maa- ja vesirakennuksen kalustoista.

Saksalaisen Albach Maschinenbaumin hakkureissa kiitosta saavat kokonaisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Muiden valmistajien tuotteita ja erityyppisiä vaihtoehtojakin on testattu, mutta ne ovat kuitenkin jättäneet miehen kylmäksi. Hänen mukaansa ajoneuvoilla siirrettävissä tai niiden alustoihin integroiduissa järjestelmissä on puutteellisuuksia. ” Näkyvyys yhdistelmäohjaamoista on aina enemmän tai vähemmän rajoitettua. Erilliset hissihytit taasen usein epävakaita paikkoja työskennellä”. Sekä Silvatorissa että Diamantissa mainitut osa-alueet on otettu hyvin huomioon. ”Tehokkuus on tietysti yksi tärkeä ominaisuus. Valmistajan mukaan tavaraa tulee tuutista nopeimmillaan 500 motin tuntivauhtia”.

Isän vankat näkemykset

Erkki Laurén päätyi Silvatoriin urakoituaan kymmenisen vuotta kuorma-autohakkurilla. ”Tehokkuus, maastokelpoisuus ja kaikkien toimintojen hoituminen yhdestä hytistä ovat nykyisen koneen etuja verrattuna entiseen”, hän luettelee.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Albachien vahvuudeksi Erkki Laurén mainitsee tuotekehityksen, jonka tavoitteena on ollut itsenäisesti liikkuva ja teknisesti korkealaatuinen hakkurikone. Kapasiteetin ja toimintavarmuuden osalta odotukset ovat tähän mennessä täyttyneet. ”Teemme vuosittain haketta 30–40 000 kuutiota pelkästään Oriveden Aluelämpö Oy:n polttolaitokselle, joka sijaitsee ysitien varressa. Kangasalalla on vastaava uusi laitos, johon olemme toimittaneet myös haketta”.

Koneiden ohjaamot ovat lähes samanlaisia lukuun ottamatta  Diamantin kosketusnäyttöä. Hissihyttien laajat ikkunapinnat ja 180 astetta kääntyvä kuljettajan istuin takaavat hyvän  näkyvyyden työmaalle. Pimeässä operoidaan 32 kohdevalon turvin.
Koneiden ohjaamot ovat lähes samanlaisia lukuun ottamatta Diamantin kosketusnäyttöä. Hissihyttien laajat ikkunapinnat ja 180 astetta kääntyvä kuljettajan istuin takaavat hyvän näkyvyyden työmaalle. Pimeässä operoidaan 32 kohdevalon turvin. Kuva: Marko Taavila

Eroja ja yhtäläisyyksiä

Hakkureiden keskinäisinä piirteinä ovat liikkuvuus ja käytettävyys vaihtelevissa työympäristöissä. Peruslogiikaltaan ne ovat samanlaisia laitoksia, jotka tuottavat itsenäisesti yhdellä moottorilla voiman sekä haketukseen että paikasta toiseen siirtymiseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maantiellä Diamantilla voidaan ajaa 80 kilometrin tunnissa vallitsevien nopeusrajoitusten puitteissa. Silvatorin ratissa on vastaavasti tyydyttävä alle 50 kilometrin vauhtiin. Molemmissa on siirtoajoa vakauttavat jousitetut apupyörät edessä ja takana, mutta sallitun huippunopeuden ero selittyy Diamantiin integroiduilla ABS-jarruilla sekä jämäkämmällä alustalla. ”Tästä johtuen isän työmaat sijaitsevat yleensä lähempänä kuin minun. Toisaalta haketettavan puun määrä ratkaisee kuinka kauaksi kannattaa lähteä”, Esko Laurén sanoo.

Ylös nostettuina avarat hytit yltävät liki viiden metrin korkeuteen.  Maisemakonttori vakautetaan koneen sivusta avattavilla tukijaloilla miellyttäväksi työskennellä. Ilmastoidusta ohjaamosta hallitaan kaikkia toimintoja, jopa eväs- taukoja sillä tilan varustukseen kuuluu mikroaaltouuni ja jääkaappi.
Ylös nostettuina avarat hytit yltävät liki viiden metrin korkeuteen. Maisemakonttori vakautetaan koneen sivusta avattavilla tukijaloilla miellyttäväksi työskennellä. Ilmastoidusta ohjaamosta hallitaan kaikkia toimintoja, jopa eväs- taukoja sillä tilan varustukseen kuuluu mikroaaltouuni ja jääkaappi. Kuva: Marko Taavila

Ulkoisesti Diamant on kulmikasta Silvatoria pyöreäpiirteisempi ja lyhyempi keulainen. Hieman alle puoli metriä kapeampana se mahtuu tätä ahtaampiin paikkoihin.

Maastossa isot koneet etenevät vaivattomasti ja vakaasti automaattisesti lukittavan nelivedon sekä korkean maavaran turvin. Suuret 42:n tuuman pyörät sekä etu- ja taka-akselien hydrauliikka mahdollistavat ajon jyrkissä rinteissä ja muissa epätasaisissa olosuhteissa. Nelipyöräohjauksen ansiosta kääntyminen onnistuu tiukoissakin väleissä. ”Pystymme poikkeuksetta ajamaan työkohteisiimme, sillä ne sijaitsevat pääasiassa metsäteiden varsilla. Ainoana rajoitteena on upottavan pehmeä maa, mutta silloin reitti on ummessa haketta kuljettaville autoillekin”.

Maantieajoon koneissa on jousitetut tukipyöräparit edessä ja takana. Diamantin sallittu huippunopeus 80 kilometriä tunnissa perustuu integroituihin ABS-jarruihin ja alustaan, joka on jäykempi kuin Silvatorissa. Ominaisuus nopeuttaa siirtymisiä, mutta hakepuumäärä ratkaisee kuinka kauas lähdetään.
Maantieajoon koneissa on jousitetut tukipyöräparit edessä ja takana. Diamantin sallittu huippunopeus 80 kilometriä tunnissa perustuu integroituihin ABS-jarruihin ja alustaan, joka on jäykempi kuin Silvatorissa. Ominaisuus nopeuttaa siirtymisiä, mutta hakepuumäärä ratkaisee kuinka kauas lähdetään. Kuva: Marko Taavila

Teknisiä muutoksia

Koneiden sukupolviero näkyy käyttövoimaa tuottavissa moottoreissa. Mercedeksen V8 pyörittää Silvatoria vanhoilla päästönormivaatimuksilla. Diamantin MAN tarvitsee AdBlue-lisäainetta, jota Esko Laurén ehti tilata juuri ennen Ukrainan sodan aiheuttamaa hintapiikkiä ja saatavuusongelmia.

Haketustoimintoja seurataan molemmissa ohjaamoissa laajoilta näytöiltä. Sinne hälytyksiä lähettäviä tunnistimia on Diamantissa enemmän kuin Silvatorissa.

Pitkää ja pätkää puuta ahnaasti haukkaavat silppurit

Albachit rouskuttavat sekä karsittuja että karsimattomia oksia, rankoja ja runkoja tasalaatuiseksi hakkeeksi. Koneille voidaan syöttää kaikenlaista puuta lukuun ottamatta juurakkoja ja yli 90 senttimetrin halkaisijakoon tukkeja. ”Kannoissa on maa-aineksia, jotka tylsyttävät nopeasti teriä. Syöttöaukon leveys riittää yleensä, mutta joskus harvoin tulee vastaan liian järeitä tyvipätkiä”, Esko Laurén toteaa.

Haketus perustuu veitsimäisesti leikkaaviin 6 tai 12 roottorin terään ja kiinteään vastaterään. Niiden lukumäärää ja mallia vaihtamalla saadaan aikaiseksi 10–60 millimetrin palakokoa.

Talvi on haketuksen kiireisintä sesonkia. Pakkasilla metsätiet kantavat parhaiten lopputuotteen kuljetusautoja, joiden ajoista huolehtii kaksi aliurakoitsijaa. Rekkojen nuppeihin, perävaunuihin ja kontteihin saadaan täydet lastipainot, kunhan vain syötettävää ainesta on tarpeeksi laanilla.

Käyttäjäystävällistä tekniikkaa

Kummankin koneen toimintoja siivittää pitkälle viety automaatio. Haketus- ja syöttötapahtumista välittyy valvontakameroiden kuvaa ohjaamoon, jossa toimintoja hallitaan sauvaohjaimilla ja kosketusnäytöllä. Työympäristön havainnoimista edistää korkeimmillaan lähes viiteen metriin nousevat ohjaamot laajoine ikkunapintoineen. Kuskien jakkarat kääntyvät 180 astetta, mikä lisää turvallisuutta erityisesti peruutettaessa. Pimeässä haketus onnistuu eri puolille konetta sijoitetun 32 työvalon turvin.

Täysiin pituuksiinsa avattuina puomit yltävät 10 metrin etäisyydeltä nostamaan tuhat kiloa puuta kourissaan. Ohjaamon oikeaan laitaan sijoitettu Epsilon S110F kääntyy yli 180 astetta koneen sivulle ja etupuolelle. Puomeissa on pikalukitukset lisävarusteena toimitettavalla halkaisukouralle. Isoja puita varten koneeseen on lisävarusteena saatavilla halkaisukiila.

Ohjaamoiden äänieristys, lattialämmitys ja ilmastointi lisäävät koneiden käyttömukavuutta. Evästaukoja varten konttoreissa on mikroaaltouunit ja jääkaapit. Tärinöitä vaimentavan ilmajousituksen ansiosta ruokapakkaukset pysyvät ehjinä sekä siirtoajojen että haketusten aikana.

Puhaltimen heittotorvea voidaan kääntää 270 astetta haluttuun suuntaan. Toiminnon hyttiohjauksen vaihtoehtona on saatavilla kaukosäädin, jota lastia vastaanottava kuorma-auton kuljettaja käyttää hakkurin ulkopuolella. Näin hän voi itse vaikuttaa hakkeen tasaiseen jakautumiseen lavoille tai kontteihin.

Vinhaa lentävät hakekaaret yltävät yli kuuteen metriin ja kasaantuvat yhtä korkeiksi keoiksi. Läjitysetäisyys ja on säädettävissä puhaltimen kierroslukua muuttamalla. Lisävarusteena hankittavalla laajennuspalalla hakesuihku voidaan suunnata seinäluukuista tai oviaukoista sisävarastoihin.

Tarvittaessa koneet kykenevät vetämään peräkoukussaan lavettia tai kiskomaan jumiin jäänyttä hakeautoa. Hakeruuvissa on hydraulinen pieni vinssi, jolla pystytään vaihtamaan seuloja.

Diamantin syöttöpöytä ja ohjausrullat sekä Gen. 7 -roottori, joka tavallisesti pyörittää kuutta leikkaavaa terää. Silvatorissa käytetään huomattavasti kevyempiä, yksinkertaisempia ja näin ollen edullisempia teräkomponentteja.   Valmistajan vanhemman sukupolven Gen. 6 -roottori sopii jälkiasennettavaksi  kumpaankin koneeseen.
Diamantin syöttöpöytä ja ohjausrullat sekä Gen. 7 -roottori, joka tavallisesti pyörittää kuutta leikkaavaa terää. Silvatorissa käytetään huomattavasti kevyempiä, yksinkertaisempia ja näin ollen edullisempia teräkomponentteja. Valmistajan vanhemman sukupolven Gen. 6 -roottori sopii jälkiasennettavaksi kumpaankin koneeseen. Kuva: Marko Taavila

Ennakoivaa kaluston ja varaston hallintaa

OP System oy:n toimittamalle Diamantille tehdään ensimmäinen takuuhuolto 100 käyttötunnin kohdalla. Kuluvia osia, kuten teriä ja heittotorven peltejä vaihdetaan tarpeen mukaan omatoimisesti. Laurénien varastohyllyissä on aina vähintään yhden tai jopa kahden asennuskierroksen verran tavaraa valmiina molempiin koneisiin.

Silvatorin varaosien saatavuus on ollut ongelmatonta maahantuojan vaihtumisesta huolimatta. Saksasta tilattu lentorahti on saapunut korona-aikanakin perillä yleensä kahdessa työpäivässä. Koneiden mukana tulleiden muistitikkujen piirustuksista voidaan hakea kuvatarkennuksella mitä tahansa osaa ja tilata se siirtämällä tiedot nettikaupan ostoskoriin.

”Teemme itse lähes tulkoon kaikki huollot. Silvator on kestänyt hyvin käyttöä, ainoastaan joitakin sähköjohtojen katkeamisia on sattunut, mutta nuoriso osaa ne korjata”, Erkki Laurén selvittää.

Terien vaihto sujuu kenttäoloissakin, sillä roottorin kansi on käännettävissä vaivattomasti ulos koneesta.

Silvatorissa on erillinen generaattori varavoiman tuottoa varten. Laite sijait- see kätevästi hyllykiskoilla, joka vedetään esille keulan lukittavista säilytyskaapeista. Koneen alkuperäiset halogeenilamput on vaihdettu myöhemmin tehokkaampiin  ja kestävämpiin ledeihin. Diamantista saadaan virtaa ulos invertterin kautta.
Silvatorissa on erillinen generaattori varavoiman tuottoa varten. Laite sijait- see kätevästi hyllykiskoilla, joka vedetään esille keulan lukittavista säilytyskaapeista. Koneen alkuperäiset halogeenilamput on vaihdettu myöhemmin tehokkaampiin ja kestävämpiin ledeihin. Diamantista saadaan virtaa ulos invertterin kautta.  Kuva: Marko Taavila
Kuva: Marko Taavila

Suotuisat näkymät

Metsähakkeen osuus on kasvanut viime vuosina sekä lämmön että sähkön tuotannossa. Venäjän tuonnin hiipuminen lisännee jatkossa kotimaisen energiapuun käyttöä, mikä tarkoittaa töitä alan yrittäjille.

”Puun riittävyys on ainoa tekijä, joka tällä hetkellä mietityttää”, Erkki Laurén toteaa.