
Kuinka vanhan ja uuden renkaan luisto ja vetovoima mitattiin?
Luiston ja vetovoiman suhde mitattiin rengasvalmistajien käyttämällä menetelmällä.
Vertailurenkaat oli asennettu etummaiseen traktoriin, jota jarrutettiin hinauksessa olevalla traktorilla. Kuva: Uolevi OristoTestirenkailla varustetun Fendtin perään oli liinalla kytketty Zetor Proxima HD, joka oli painotettu siten, että se oli yli tonnin Fendtiä painavampi.
Molemmilla traktoreilla ajettiin ensin 7 km/h nopeutta, minkä jälkeen testirenkailla varustetun Fendtin nopeutta nostettiin, jolloin se alkoi vetää vakionopeutta kulkevaa Zetoria. Testirenkailla olevan traktorin pyörät alkoivat luistaa, koska se oli kevyempi kuin jarrutraktori.
Luisto saatiin vertaamalla moottorin kierrosluvun perusteella laskettua pyöränopeutta ja GPS:llä mitattua todellista ajonopeutta. Vetovoima mitattiin vetokoukkuun kiinnitetyllä vaa’alla.
Fendt Favoritin ulosottoakselin päähän asennettiin kierroslukuanturi, jonka välityksellä seurattiin moottorin kierroslukua ja samalla ajonopeutta, koska ajovaihdetta ei muutettu. Fendtin moottorin ja vaihteiston välissä on turbiinikytkin, joka luistaa kovassa vedossa muutaman prosentin verran. Virhe on kuitenkin niin pieni ja sama kaikissa mittauksissa, että sillä ei ole käytännön merkitystä. Voimanotto ei kasvata mittausvirhettä, sillä se on kytketty suoraan moottoriin. Fendtissä on perinteinen mekaaninen vaihteisto, mikä vähensi mittausvirheen riskiä.
Luisto laskettiin vertaamalla GPS:n antamaa todellista nopeutta voimansiirron kautta mitattuun pyöränopeuteen. Vetovoima mitattiin koukkuun kiinnitetyllä vetovoimavaa’alla.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

