Puimurin oikeilla rengasvalinnoilla voidaan vähentää maan tiivistymistä ja varmistaa sadonkorjuun onnistuminen hankalissakin olosuhteissa — renkaan halkaisija tärkeämpi kuin leveys

Yli 6 metrin leikkuuleveyden puimurissa on useimmiten 7-10 kuution säiliö ja 20 tonnin kokonaispaino, joka kohdistuu pääosin etuakselille. Rengaskoon suurentaminen tai vaihtaminen nykyaikaisiin IF tai VF -renkaisiin on toimiva keino vähentää maan tiivistymistä ja varmistaa sadonkorjuun onnistuminen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kantavuuksia ja mittoja

  • IF-sarjan renkailla voidaan ajaa joko 20 % pienemmällä paineella tai 20 % suuremmalla kuormalla kuin vakiorenkaalla
  • VF-sarjan renkailla vastaava prosenttiluku on 40
  • Rengasprofiili kertoo renkaan kantopinnan ja ilmatilan välisen korkeussuhteen. Rengasprofiililla on iso vaikutus renkaan korkeuteen silloin, kun leveys on sama

Sadonkorjuukoneet ovat tiivistymisen kannalta vähintään yhtä suuri riski kuin muokkauskoneet tai perävaunut. Rengaskoko on kompromissi töissä tarvittavan tekniikan, maaperän tiivistymisen välttämisen, koneen kulkukyvyn varmistamisen sekä tieliikennemääräysten sanelemien enimmäismittojen välillä.

Hintakin vaikuttaa, siksi traktoreiden ja työkoneiden valmistajat käyttävät yllättävän paljon samoja rengaskokoja samassa teholuokassa, vaikka renkaiden koko- ja mallitarjonta kasvaa koko ajan. Yleisesti käytössä olevan rengaskoon etuna on suurten valmistussarjojen vuoksi edullisempi hinta ja toisaalta rikkoontuneen renkaan tilalle löytyy helpommin korvaava rengas.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mikäli koneessa on tilaa isommille renkaille, rengaskoon suurentamista kannattaa harkita. Renkaan halkaisijan kasvattaminen parantaa kulkukykyä, vähentää luistoa ja maan tiivistystä vielä tehokkaammin kuin renkaan leventäminen.

Nykyaikaisten renkaiden lisähinta on edullisin silloin, kun ostetaan uutta konetta ja haluttu rengastyyppi ja -koko löytyvät valmistajan lisävarusteluettelosta. Renkaiden vaihto käytettyyn koneeseen onnistuu myös, sillä käytetyille renkaille ja täydellisille pyörille on kysyntää.

Koneen alkuperäisvanne voi joskus olla niin leveä, että sille voidaan asentaa pykälää suurempi rengas. Renkaan koon merkittävä kasvattaminen pakottaa yleensä myös vaihtamaan vanteet, jolloin kustannuksia kertyy enemmän.

Nykyaikaisemmat renkaat alkuperäisvanteille

Teknisesti helpoin tapa vähentää maan tiivistymistä on vaihtaa vakiorenkaiden tilalle samankokoiset, mutta uudempaa rengasteknologiaa edustaviin IF tai VF-luokan renkaisiin. IF ja VF -renkaat ovat kalliimpia kuin vakiorenkaat, mutta vanteita ei tarvitse muuttaa, mikä säästää rahaa ja nopeuttaa vaihtoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

IF tarkoittaa, että sillä päästään samaan kantavuuteen vakiorenkaan kanssa, vaikka käytetään 20 % pienempää painetta kuin vakiorenkaassa. VF renkailla painetta voidaan pudottaa 40 % vakiorenkaaseen verrattuna kantavuuden pysyessä samana. Renkaan maata tiivistävä vaikutus on suoraan verrannollinen rengaspaineeseen, minkä vuoksi paineet kannattaa säätää oikein! (Koneviesti 6 / 14.4.2016).

Halkaisijaa voi kasvattaa muuttamalla profiilisuhdetta

Renkaan halkaisijaa voidaan kasvattaa muuttamalla renkaan leveyden ja renkaan ilmatilan korkeuden välistä ns. profiilisuhdetta. Leveyden ja korkeuden suhde oli aiemmin yleensä 85 %. Renkaat ovat kehittyneet kuitenkin tulleet koko ajan leveämmiksi, tällä hetkellä ns. 65-sarjan renkaat ovat traktoreissa yleisimmät. Renkaan halkaisijaa voidaan kasvattaa profiilisuhdetta muuttamalla, jos leveys pysyy samana. Esim. Vredesteinin valikoimasta löytyy yleisten 65, 70 ja 85 profiilisuhteiden lisäksi myös harvinaisempia 75-sarjan renkaita.

Jukka Rosted osti Sampo Comia 12 -puimuriinsa Michelin Xeobib-renkaat, joiden 32” vannekoko ja 800 mm leveys ovat samat kuin vakiorenkaissa. Comiassa on kuitenkin tilaa hieman korkeammallekin renkaalle, minkä vuoksi Rosted hankki siihen profiilisuhteeltaan suuremmat VF-renkaat. Profiilisuhteen 5% muutos kasvattaa renkaan halkaisijaa 8 sentillä, kuten kuvassa hiukan näkyy.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Xeobib-renkaiden kosketuspinta maahan nähden on suurempi sekä leveys että pituussuunnassa. Michelinien kantavuus riittää VF -tekniikan ansiosta, vaikka paine on säädetty vain 0.8 bariin. Vanhemman 3085 Sampon Continentaleissa on pidettävä 1,2 barin painetta, jotta renkaiden kantavuus riittää.

Kuvassa olevien renkaiden vannekoko on 32 ” ja leveys 800 mm. Vasemmanpuoleinen puimurin rengas edustaa perinteistä rengasteknologiaa, oikeanpuoleinen on VF-rengas, jonka 70 % profiilisuhde on korkeampi kuin perinteisen 65-sarjan renkaan. VF-renkaan vetokuvio on kapeampi, mutta joustavan runkorakenteen ansiosta rengas koskettaa maahan suuremmalta alalta kuin perinteinen rengas. VF-renkaassa voidaan käyttää alempaa painetta kuin perinteisissä renkaissa.
Kuvassa olevien renkaiden vannekoko on 32 ” ja leveys 800 mm. Vasemmanpuoleinen puimurin rengas edustaa perinteistä rengasteknologiaa, oikeanpuoleinen on VF-rengas, jonka 70 % profiilisuhde on korkeampi kuin perinteisen 65-sarjan renkaan. VF-renkaan vetokuvio on kapeampi, mutta joustavan runkorakenteen ansiosta rengas koskettaa maahan suuremmalta alalta kuin perinteinen rengas. VF-renkaassa voidaan käyttää alempaa painetta kuin perinteisissä renkaissa. Kuva: Uolevi Oristo

Renkaan halkaisija tärkeämpi kuin leveys

Renkaan halkaisijan suurentaminen kasvattaa sen kosketuspintaa pituussuunnassa: mitä suurempi kosketuspinta, sitä pienempi pintapaine. Halkaisijan nosto parantaa kulkukykyä pehmeällä maalla tai lumessa merkittävästi, koska renkaan uppoaminen maahan muuttaa sen ja maanpinnan kohtauskulmaa sitä vähemmän, mitä suurempi rengas on. Halkaisijan kasvattaminen nostaa myös tienopeutta, mutta suurin ajonopeus muuttuu yleensä vain muutamalla kilometrillä tuntia kohden.

Hollolalaiset Pasi ja Esa Vironen ostivat muutamia vuosia sitten Hankkijalta käytetyn John Deere S670 i -puimurin. Koneen edellinen omistaja oli käyttänyt teloja, minkä vuoksi puimurissa oli vaihtohetkellä leveät, mutta halkaisijaltaan pienet renkaat. Ne olivat puimurin kokoon ja Suomen olosuhteisiin nähden alimittaiset.

Renkaiden ympärillä oli harvinaisen paljon tilaa, joten veljekset päättivät suurentaa rengaskokoa saman tien reilusti. Tarkkojen mittausten jälkeen todettiin, että alle mahtuvat halkaisijaltaan markkinoiden suurimmat traktorirenkaat!

Trelleborgin TM 1000 mitoiltaan 900/65R46 IF -renkaiden leveys on sama 900 mm kuin puimurin 900/60R38 -alkuperäisrenkaissa. Vanteen halkaisijan kasvattaminen 38 tuumasta 46 tuumaan suurensi renkaan halkaisijaa 27 sentillä, 204 cm:stä 231 senttiin. Rengas kulkee kierroksen aikana 691 senttiä, mikä on n. 12 % enemmän kuin alkuperäisrenkaalla.

Viroset eivät ole muuttaneet puimurinsa takarenkaita, koska ne ovat osoittautuneet riittävän kantaviksi. Koneen suurin leveys on eturenkaiden kohdalta mitattuna tasan 4 m.
Viroset eivät ole muuttaneet puimurinsa takarenkaita, koska ne ovat osoittautuneet riittävän kantaviksi. Koneen suurin leveys on eturenkaiden kohdalta mitattuna tasan 4 m. Kuva: Uolevi Oristo

Takana oli jo hankittaessa 30,5/55-30,5 Trelleborg Twin -renkaat, joita ei ole muutettu. Pelkkien eturenkaiden kasvattaminen muutti puimurin kulkuasentoa hiukan, minkä vuoksi leikkuupöydän kulmaa maahan nähden säädettiin. ”Leikkuuterän kulman säätövara riitti hyvin ja pöydän liikevara alaspäin on riittävää myös notkelmissa tai harjanteiden ylityksissä, joissa terän on voitava laskea ns. nollatason alapuolelle”, kertoo Pasi Vironen.

Renkaan halkaisijan kasvattaminen lisää renkaan kantopinta-alaa tehokkaammin, kuin leveyden kasvattaminen. Samalla puimurin kulkuominaisuudet paranevat, koska pehmeällä alustalla renkaan ja pellon pinnan välinen kohtauskulma loivenee. Käytämme eturenkaissa 0,8 barin barin painetta, vaikka puimuri painaa yli 20 t. Puimurin hieman yli 30 km/h nopeus kasvoi lähelle 40 km/h, mikä on tuntuva lisäys.

Kaikki vapaa tila on täytetty tarkasti, mutta isoja muutoksia ei jouduttu tekemään. Puimurin leveys ei kasvanut, ainoastaan renkaan halkaisija kasvoi.
Kaikki vapaa tila on täytetty tarkasti, mutta isoja muutoksia ei jouduttu tekemään. Puimurin leveys ei kasvanut, ainoastaan renkaan halkaisija kasvoi. Kuva: Uolevi Oristo

Traktorissa ja puimurissa samat renkaat

Viljatilan traktoreissa tarvitaan leveitä renkaita eniten kevään muokkaus- ja kylvötöissä, jolloin puimurille ei meillä ole käyttöä. Syyskylvöjen aikaan maan tiivistymisriski on pienempi, jolloin traktorilla pärjätään yleensä vakiorenkailla. Taloudellisesti ajatellen tilalle riittäisikin yksi todella leveä rengaspari, jota voitaisiin siirtää traktorista puimuriin. Samojen renkaiden käyttö onnistuu vain, jos kummassakin koneessa on samanlaiset vanteet ja vanteen keskiön etäisyydelle renkaan keskilinjasta löytyy sopiva kompromissi.

Rengasvalmistajat tarjoavat traktoreille ja puimureille hieman erilaisia renkaan pintamalleja tms. mutta rakenteen osalta ristikkäiskäytölle ei yleensä ole estettä. Tärkeintä on pieniä peltopaineita käytettäessä varmistaa, että renkaan kantavuus riittää myös säiliöt täynnä olevassa puimurissa.

Jukka Rostedin Valtrassa on kylvöä varten 1000 mm leveät Michelin Xeobibit. Vanteen keskiön etäisyys on mitoitettu siten, että pyörät voidaan märkänä syksynä asentaa Sampo Comia 12 puimuriin. Puidessa metrin levyiset renkaat eivät jätä pellon pintaan muuta kuin hokin kuvion, vaikka taka-akselin vakiopyörät uppoavat peltoon.
Jukka Rostedin Valtrassa on kylvöä varten 1000 mm leveät Michelin Xeobibit. Vanteen keskiön etäisyys on mitoitettu siten, että pyörät voidaan märkänä syksynä asentaa Sampo Comia 12 puimuriin. Puidessa metrin levyiset renkaat eivät jätä pellon pintaan muuta kuin hokin kuvion, vaikka taka-akselin vakiopyörät uppoavat peltoon. Kuva: Uolevi Oristo