Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vuoden 2023 traktorivertailussa perehdyttiin etukuormaimien uusiin ominaisuuksiin – kuormainten vaa’at ja automaattiset toiminnot helpottavat päivittäistä työskentelyä

Kun traktorin etukuormaimeen lisätään sopivasti antureita ja vaadittu muu elektroniikka, kuormain on kykenevä moniin uusiin toimiin, kuten punnitukseen ja automaattisiin asentoihin. Muun muassa Fendt, John Deere ja Valtra kykenevät toimittamaan tällaisen kuormaimen suoraan tehtaan linjalta omiin järjestelmiinsä integroituna.
Valmistajat integroivat etukuormaimet yhtä syvemmälle traktorin toimintoihin. Fendtin Cargo Profi -kuormaimissa punnitustoiminto on ollut saatavilla jo jonkin aikaa, John Deere taas lisäsi sen mallivuoden 2023 6R-mallistoon. Valtra esitteli Precision Lift & Load -varustuksen vuonna 2021.
Valmistajat integroivat etukuormaimet yhtä syvemmälle traktorin toimintoihin. Fendtin Cargo Profi -kuormaimissa punnitustoiminto on ollut saatavilla jo jonkin aikaa, John Deere taas lisäsi sen mallivuoden 2023 6R-mallistoon. Valtra esitteli Precision Lift & Load -varustuksen vuonna 2021. Kuva: Marcus Pasveer
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Traktorivertailu 2023

  • Vertailussa kolme 155−171 hevosvoimaista portaattomilla voimansiirroilla varustettua etukuormaintraktoria.
  • Kaikki traktorit varustettu etukuormaimen vaa’alla ja asentoautomatiikalla.
  • Vertailu tehtiin Suomessa yhdessä hollantilaisen, norjalaisen ja tanskalaisen ammattilehden kanssa
  • Mukana olivat Fendt 516 Vario, John Deere 6R150 sekä Valtra N155e Direct

Tehdasasenteisen järjestelmät tekevät vasta tuloaan markkinoille, sillä kaikki suuretkaan valmistajat eivät vielä tarjoa ”älykästä” etukuormainta traktoreihinsa. Päätimme ottaa selvää siitä, millä tasolla nykyiset markkinoilla olevat järjestelmät ovat. Portaattomien voimansiirtojen yleistyessä jatkuvasti tilasimme traktorit testiin portaattomilla voimansiirroilla varustettuna.

Vertailuumme valikoitui kolme traktoria. Fendt 516 Vario uudella Fendt One -hallintajärjestelmällä, uunituore John Deere 6R150 AutoPowr sekä Valtra N155 Direct. Testitraktoreiden maksimitehot asettuvat nykyisin suosittuun 155−171 hevosvoiman luokkaan (lisäteholla 165−177 hv).

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Fendt 516 Vario Profi Plus edusti varustukseltaan testin kärkeä. Traktoria käytetään Fendt One -konseptin mukaisesti, tämän huippumallin varustukseen kuului peräti kolme näyttöä asetusten tekoa ja tarkkailua varten. Deutz-moottorin iskutilavuus oli testin pienin eikä tässä 4-litraisessa 171-hevosvoimaisessa moottorissa ollut lainkaan lisäteho-ominaisuutta.
Fendt 516 Vario Profi Plus edusti varustukseltaan testin kärkeä. Traktoria käytetään Fendt One -konseptin mukaisesti, tämän huippumallin varustukseen kuului peräti kolme näyttöä asetusten tekoa ja tarkkailua varten. Deutz-moottorin iskutilavuus oli testin pienin eikä tässä 4-litraisessa 171-hevosvoimaisessa moottorissa ollut lainkaan lisäteho-ominaisuutta. Kuva: Marcus Pasveer
Saimme John Deereltä testiin uunituoreen uuden 6R-sarjan edustajan. Esisarjan 6R150:n 4,5-litrainen Deere-moottori tuottaa ilman lisätehoa 165 hevosvoiman maksimitehon, lisäteho annostelee parametrien täyttyessä vielä 12 hevosvoimaa.
Saimme John Deereltä testiin uunituoreen uuden 6R-sarjan edustajan. Esisarjan 6R150:n 4,5-litrainen Deere-moottori tuottaa ilman lisätehoa 165 hevosvoiman maksimitehon, lisäteho annostelee parametrien täyttyessä vielä 12 hevosvoimaa. Kuva: Marcus Pasveer
Valtra N155e Direct -mallin 4,9-litraisen Agco Powerin maksimitehoksi tehdas ilmoittaa ilman lisätehoa 155 hevosvoimaa ja lisäteholla 165 hevosvoimaa. Moottorissa on lisäksi eco-ominaisuus, jonka avulla sama suorituskyky saadaan moottorista huomattavasti alemmilla kierrosluvuilla.
Valtra N155e Direct -mallin 4,9-litraisen Agco Powerin maksimitehoksi tehdas ilmoittaa ilman lisätehoa 155 hevosvoimaa ja lisäteholla 165 hevosvoimaa. Moottorissa on lisäksi eco-ominaisuus, jonka avulla sama suorituskyky saadaan moottorista huomattavasti alemmilla kierrosluvuilla. Kuva: Marcus Pasveer

Nämä hyvin varustetut traktorit toimivat tehonsa puolesta helposti keskikokoisen tilan ykköstraktorina, suuren tilan yleistraktorina tai karjatilan etukuormainkoneena. Voimaa ja ominaisuuksia riittää niin ruiskutuksiin, viljan ajoon kuin muokkaustöihinkin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tällä kertaa perehdyimme huolellisesti myös etukuormainten ominaisuuksiin. Tutkimme muun muassa sitä, kuinka tarkkoja kuormainten punnitustoiminnot ovat, kuinka helppoja ne ovat käyttää ja mitä hyötyjä automaattiset toiminnot tarjoavat käytännön töissä.

Kaikki vertailun etukuormaimet olivat eri valmistajien tuotoksia. Valtra käyttää ruotsalaisen Ålön aisoja, Fendt ja John Deere valmistavat kuormaimensa itse.
Kaikki vertailun etukuormaimet olivat eri valmistajien tuotoksia. Valtra käyttää ruotsalaisen Ålön aisoja, Fendt ja John Deere valmistavat kuormaimensa itse. Kuva: Marcus Pasveer

Näin testi tehtiin

Traktorivertailun koeajot ja mittaukset suoritettiin viime syksynä Vihdissä. Tällä kertaa mittauksista vastasi testiryhmä, pääpaino oli käytännön koeajoissa. Traktoreilla kultivoitiin useamman kymmenen hehtaarin edestä peltoa, testikilometrejä tiellä ajettiin viikon aikana useita satoja. Kuormaintöissä lastattiin niin paaleja, hiekkaa kuin kuormalavojakin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Viisi testikuljettajaamme Hollannista, Tanskasta, Norjasta ja Suomesta arvioivat traktorit ennalta laaditun arvostelulomakkeen perusteella. Testin pisteet muodostuvat näistä arvosteluista sekä teknisten mittausten tuloksista.

Testin toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman yhteistyökumppaneita. Siksi kiitämmekin traktorit testiin antaneita valmistajia sekä suomalaista viljelijää, jonka Fendtiä saimme lainata testiajoihin. Kiitämme Eurofins Expert Services Oy:tä tiloista ja sen henkilöstöä hyvästä palvelusta. Peltotestin lohkot tarjosi Pasi Suomi ja kuvauspaikat Tuomas Lehtonen sekä Soraliike Tiainen. Kiitokset kuuluvat myös työkoneet tarjonneille Agri-Kymille, Kurikan Hyväkoneelle ja Turun Konekeskukselle.

Teksti: John Christensen, Bob Karsten, Magnus Sørlie, Tapio Vesterinen, kuvat: Marcus Pasveer, John Christensen, Magnus Sørlie