Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Traktoreiden talvitesti 2015: Ketjujen käyttö

Traktoreiden renkaiden talvipidon kehityksestä huolimatta joskus on edelleen tarvetta asentaa traktoriin ketjut. Kokeilimme, onko ketjujen asentaminen testitraktoreihin ylipäätään mahdollista.
Kuva: Tapio Vesterinen

Käytössä olevan traktoridirektiivin mukaan traktorin renkaan yläpuolella tulee olla 6 cm vapaata tilaa ja traktorin renkaan sivun ja lokasuojan välissä 4 cm vapaata tilaa. Mittauksemme osoittivat, että direktiivin vaatimukset eivät täyty kaikkien traktoreiden osalta. Tuloksia tarkastellessa on kuitenkin otettava huomioon rengaskoko. Osa traktoreista oli varustettu vakiorenkaita isommalla rengaskoolla ja tulokset voisivat olla erilaisia, jos kaikissa traktoreissa olisi esimerkiksi saman kokoiset tai vakiorenkaat. Testin rekvisiittana olleiden hieman kuluneiden metsäketjujen paksuudeksi mittasimme noin 3 cm.

Deutz-Fahriin on turha yrittää sovittaa ketjuja, sillä renkaan ja lokasuojan välissä on vain 3 cm tilaa.
Deutz-Fahriin on turha yrittää sovittaa ketjuja, sillä renkaan ja lokasuojan välissä on vain 3 cm tilaa. 
Claasissa ketjuille on tilaa renkaan sisäpuolella ruhtinaallisesti, yli 20 cm.
Claasissa ketjuille on tilaa renkaan sisäpuolella ruhtinaallisesti, yli 20 cm. 
John Deeren portaiden ja renkaan välissä on 6 cm vapaata tilaa, ketjujen kanssa tulisi ahdasta.
John Deeren portaiden ja renkaan välissä on 6 cm vapaata tilaa, ketjujen kanssa tulisi ahdasta. 

Case ja New Holland

Samaa ohjaamoa käyttäviä Casea ja New Hollandia on perusteltua verrata rinnakkain. Vaihteistojen lisäksi traktorit erottaa New Hollandissa oleva ohjaamojousitus, joka taas Casesta puuttuu. Ohjaamojousitus tuo Casesta puuttuvat senttimetrit New Hollandiin ketjujen asennusta varten. Renkaan yläpuolella olevan vapaan tilan erotus on 12 cm New Hollandin hyväksi. Casen 4 senttimetrin tila renkaan yläpuolella on niin pieni, ettei se täytä direktiivin vaatimuksia eikä ketjujen käyttö ole mitenkään mahdollista. New Hollandissa ketjuille on tilaa joka suunnassa vähintään 10 cm, joten ketjujen käyttö on mahdollista talviaikaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Claas

Claasissa ahtain väli ketjuja ajatellen on lokasuojan takaosa, jossa renkaan ja muovisen lipan vapaa väli on 8 cm. Sisäpuolella tilaa on ruhtinaalliset 24 cm, sillä testitraktorin raideväli oli säädetty leveäksi. Renkaiden ja portaiden välissä oleva 10 cm vapaa tila lukeutui myös parhaimmistoon.

Deutz-Fahr

Deutz-Fahr oli varustettu testin toiseksi leveimmillä renkailla. 540/65R38-renkaat tekivät ketjujen sovittamisen mahdottomaksi. Renkaan ja portaiden sekä renkaan ja lokasuojan välissä oli vain 5 cm tilaa, lokasuojan takaosan lipan ja renkaan välissä 3 cm. Sisäpuolella tilaa oli riittävät 12 cm.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

John Deere

John Deeressä 460/85R38-renkailla lokasuojan ja renkaan väliin jää portaiden ja takaosan lipan kohdalla 6 cm ja ylhäällä 8 cm vapaata tilaa. Sisäreunan 17 cm riittää hyvin ketjuille, mutta lokasuojat todennäköisesti hajoaisivat ketjuja käyttäessä.

Massey Ferguson

Massey Ferguson mitattiin 480/80R38-palarenkailla. Vapaata tilaa on portaiden ja renkaan välissä pienimmillään 9 cm, mikä riittänee ketjujen turvalliseen asennukseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Valtra

Valtra oli varustettu ryhmän suurimmilla renkailla. 650/65R38-

renkaista huolimatta tilaa jäi runsaasti renkaan ja lokasuojan väliin ylhäällä ja lokasuojan takaosassa. Suurimmassa vaaravyöhykkeessä on portaiden ja renkaan välissä olevan muovisen lokasuojan jatkeen kanttaus, jonka vapaaväli on 7 cm. Ylhäällä tilaa on vähintään 17 cm, mikä riittänee ohjaamojousituksen liikevara huomioiden.

Zetor

Zetorissa oli ainoana traktorina vain 34-tuumaiset renkaat. Muista pienemmistä renkaista johtuen tai huolimatta vapaaväli renkaan ja lokasuojan välissä oli vähintään 9 cm.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF