Kuivuriin mekaaninen täyttövahti

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kalantilaisen Erkki Luukkalan ohjeilla vanhoihin kuivureihin voi rakentaa edullisen täyttövahdin helpottamaan kiivainta puintikautta. Tarvittavat välineet löytyvät jokaisen maatilan varastosta:

- Ylivuotoputki, esimerkiksi viemäriputkea kuivauskaapista montun päälle

- Ämpäri

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

- Ohut nailonköysi

- Rissapyörä

- Lattaraudasta muotoiltu elevaattorin sulkijaluukun laukaisin

- Jousi joka varmistaa, että elevaattorin sulkuluukku menee kiinni

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Elevaattorin sulkuvipu asetetaan täyttövahdin laukaisimen varaan, kun kuivuria aletaan täyttää. Kuivurin tullessa täyteen, ylivuotoputkesta tulevat jyvät menevät köydestä roikkuvaan ämpäriin. Jyvien painosta ämpäri painuu alas vetäen köyttä ja laukaisee elevaattorin sulkuluukun kiinni.

Täyttövahtiin on myös helppo kytkeä rajakytkin, joka antaa käskyn katkaisijalle, joka puolestaan antaa viiveellä käskyn kuivurille aloittaa kuivaus. Viive tarvitaan sen vuoksi, että elevaattori ehtii käydä tyhjäksi.

Forssalainen Heikki Koskenoja on rakentanut vanhasta polttoainesäiliöstä takakuormaajaan klapikauhan. Polttoainesäiliön tilavuus oli noin 2 500 litraa. Säiliö on hitsattu rehukauhaan lattarautojen avulla. Kauhalla puut saa kipattua suoraan kasan päälle, eikä käsityötä tarvita. Kauhan valmistukseen kului kätevältä isännältä yksi ilta.

 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tyrnäväläisellä Matti Niemelällä oli kertynyt vuosien varrella rikkinäisiä traktorin perävaununrenkaita ja lukkovanteilla varustettuja kuorma-autonrenkaita, joista piti saada kumit irti.

Vanteiden irrotus on hankalaa ja raskasta puuhaa. Ratkaisuksi Niemelä kehitteli etukuomainkäyttöisen paininraudan, jonka hän on

nimennyt Vanne Lapioksi.

Kolmen tuuman U-rautaan on kiinnitetty yläpäähän etukuormaajan kiinnikkeet ja alapäähän kaareva, 15-millisen levyn pala noin 45 asteen kulmaan. U-rautaa vahvistettiin vielä RHS-putkella. Lapio kestää vaikka painaa traktorin keulan ilmaan.

Ensin rauta asetellaan vanteen reunaan ja painetaan hieman alaspäin. Sitten traktorilla ajetaan hieman eteenpäin ja painetaan samalla rautaa lisää alas. Ainakin Niemelän vanhassa Valmetissa kuskilla on kohtuullinen näköyhteys työmaalle.

Jos on käytettävissä apumies, työ nopeutuu huomattavasti, kun toinen pyöräyttää rengasta kangella. Paininraudalla on apumiehen kanssa irrotettu vanteelta molemmin puolin viisi kappaletta peräkärryn kumeja alle puolessa tunnissa. Myös lukkovanteelliset kuorma-autonrenkaat irtoavat helposti.

Rahaa ei lapion valmistukseen juurikaan kulunut, sillä tarvikkeet löytyivät valmiina pajalta. Pienikokoinen apuväline ei myöskään vie juuri säilytystilaa.

 

Avaa artikkelin PDF