Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lukijan idea: Vesikärry ruiskuttajalle

    Mistä vettä kasvinsuojeluruiskuun, jos kunnollisia vedenottopaikkoja ei ole ja kotiin vedenhakuun on pisimmillään reilut 10 kilometriä? Tästä lähdettiin kehittelemään mukana kulkevaa vesisäiliötä.

    Jo aikaisemmin oli puhetta, että tarvittaisiin pari nestekonttia, jolloin vettä olisi mukana kolmeen ruiskulliseen ja ruiskussa vielä 1 000 l.

    Lähtökohdaksi otettiin, ettei liikkeellä ole kuin ruiskuttaja. Ruiskutustraktorissa on riviviljelypyörät, joten sitä ei voi kuormittaa paljoakaan lisää. Säiliöiden tulee myös olla alhaalla kujetuksen aikana ja nostettavissa valutuskorkeudelle tankkausvaiheessa.

    "Uudisrakentaminen" näytti pakolliselta, kunnes "isosta hallista löytyi varastoparkista" Taarupin sivullekippaava rehuvaunu. Sen runko oli sopivan järeä ja renkaatkin näyttivät käyttökelpoisilta. Ensimäisenä tuli mieleeni, että tehdään siihen korkealle nouseva välirunko, johon olisi löytynyt materiaalia Valtran takapihalta: lommolle ajettuja etukuormaimen aisoja, joissa traktorin puoleinen puolikas oli muodossaan ja teflonlaakeritkin valmiina.

    Kun hain vaunun pihapiiriin ja purin siitä korokelaidat pois, sitä kierrettiin porukalla kunnes vävy-Matti kysyi: "Miksei se voi olla edelleen sivullekippaava. Tuo vanha öljysäiliökin sopii tuohon kehikkoon? Se oli siinä, vuoden hautomisen jälkeen "lamppu paloi" ja toteutus alkoi.

    Ruostuneet säiliön seinät purettiin ja kehikon alaprofiilit vaihdettiin uusiksi, runko hiekkapuhallettiin alustavasti, samoin kuin säiliökin, minkä jälkeen vävyni veli Pasi alkoi hitsailla palapeliä kokoon.

    Aisan muotoa pohdittiin moneen malliin, kunnes päätettiin varustaa ruiskutraktori nk. jatkokoukulla, jonka vetotappi korvattiin vetohaarukalla liiketarpeen vähentämiseksi ja kytkentätappiiin hitsattiin noin 1 m mittainen varsi ohjaamosta kytkemistä varten.

    Jatkokoukku siirtää vetopistettä noin 30 cm taaksepäin ja sillä aikaansaadaan suurempi pystysuora liike vetopisteeseen, jolloin ruiskun liike pysyy pienempänä kärryä kytkettäessä ja irrotettaessa.

    Aisa siirettiin vaunun rungon alapuolelle, ja sitä jatkettiin niin, että ruiskun puomistolle jäi kääntymistilaa. Aisaan lisättiin poikittaispalkki ruiskun jalasten kohdalle, ettei pumppu vaurioidu eivätkä ruiskun alarakenteet tartu käännöksissä aisaan estämään käännöstä.

    Säiliöön asennettiin kolmen tuuman hana ja juoksutusputki sekä ylivuoto / ilman sisääottoputki hanallisena. Täyttöliitin on säiliön takana ja ala-asennossa täytettäessä ylivuotoputki tarkastusluukun vieressä. On pohdittu että ylivuotoputki ohjataan täyttöpallohanan viereen, johon tehtäisiin jatkovarsi sekä ripustettaisiin muoviämpäri, joka puolestaan täyttyessään sulkisi hanan ( vielä kokeilematta ).

    Nostosylinterit ovat yäpuolella joten männänvarren alatappiin tukeutuvat U-tuet oli helppo sovittaa nostolukitsimiksi valutusasentoon noston jälkeen, ja aisassa on isolla laatalla varustettu tukijalka. Valot uusittiin kokonaan ja vaunuun asennettiin hitaan ajoneuvon kolmio.

    Varastostani löytyi napoihin sopivat, leveämmät renkaat, jotka vaihdettiin alle. Koko laite maalattiin niin sisältä kuin ulkoakin, joten nyt päästään kokeilemaan, kuinka se toimii!

    Kuvasta, jossa ruisku on putken alla, voi päätellä että ruiskun täyttöaukko on väärässä päässä, kun kuskin on ajettava tarkasti, kytkintä luistattaen ja nostolaitetta ohjaten!

    Paikka, jossa kuvat on otettu on säiliön täyttö ja talouskeskuksen ympärillä olevien lohkojen tankkauspiste.

    Nostettavan säiliön ansiosta ruiskun täyttö on helppoa.
    Nostettavan säiliön ansiosta ruiskun täyttö on helppoa. 
    Vesikärryn perustana käytettiin sivullekippaavaa Taarup-rehuvaunua.
    Vesikärryn perustana käytettiin sivullekippaavaa Taarup-rehuvaunua. 
    Kärryn vetoaisaan rakennettiin jatkokappale.
    Kärryn vetoaisaan rakennettiin jatkokappale. 

    Avaa artikkelin PDF