
Lukijan idea: Omatekoinen lana pellon ja teiden tasoitukseen – avainkomponentit on haettu purkaamolta
Seppo Laakso on tehnyt omaan käyttöön järeän lanan, joka soveltuu sekä peltojen että paikallisteiden kunnostukseen. Siistin työjäljen ja ammattitaitoisen maalauksen ansiosta lana vaikuttaa tehdastekoiselta, vaikka tiekarhusta peräisin olevat avainkomponentit on haettu purkaamolta.
Idean kallistuksen toteutukseen Seppo Laakso sai Koneviestistä, jossa esiteltiin italialaisvalmisteista pellontasauslanaa. Kuva: Uolevi OristoAmmattimiehen käden jälki näkyy, sillä maatalouden ja urakoinnin ohella Seppo Laakso tekee erikoisvanteita Euromasterille ja maalaa autoja ym., kuten runkoon maalatusta liekkikuvioistakin voi päätellä. Seppo Laakso teki ensimmäisen lanan jo parikymmentä vuotta sitten, mutta sille ilmaantui niin innokas ostaja, että Seppo luopui lanastaan.
Tehokkaan lanan tarve ei kuitenkaan poistunut, sillä pellon pinnan muotoilu on vesitalouden kannalta ensiarvoisen tärkeää – etenkin kun peltoa ei enää kynnetä. Ojituksesta ei myöskään saada kaikkea hyötyä irti, mikäli peltoa ei samalla muotoilla siten, etteivät pintavedet jää makaamaan keskelle peltoa oleviin painanteisiin.
Kummankin terät kiinnitys- ja kääntölaitteet ovat peräisin Lokomon tiekarhusta. Etummaisen terän kääntö ja sivusiirto toimivat hydraulisesti, mutta terän pystysuuntainen säätö vaatii käsityökaluja kuten tiekarhussakin. Terän malli on Laakson mukaan onnistunut, sillä kulmaa ei tien juurikaan tarvitse säätää. Lanaa vedetään kolmipistenostolaitteesta, jonka avulla säädetään myös rungon etupään korkeus. Takaterä on kiinnitetty pikakiinnityslaitteella lanan runkoon, joten sitä voi tarvittaessa käyttää myös itsenäisesti. Lanan kallistus tapahtuu oikean puoleisten pyörien avulla. Yksinkertaisesti toteutetun kallistuksen liikevara riittää erinomaisesti, sillä keskimmäisen terän pää liikkuu pystysuunnassa lähes puoli metriä.
Pyörät on kiinnitetty taittuvien kannatinvarsien päihin. Pyörien välissä on sylinteri, jonka avulla pyöriä voidaan joko nostaa tai laskea. Kuva: Uolevi OristoSeppo Laakso lanaa myös jonkin verran paikallisteitä. Tienhoitoa riittää, sillä Karinaisten kunnan liittäminen Pöytyään ei ole toistaiseksi romahduttanut hiekkateiden määrää...
Etuterän sivusiirron ansiosta voidaan terän jättökohtaa säätää siten, että sen jättämä hiekkavalli osuu sopivasti takaterälle. Takaterän kannatuspyöriä ja vasemmalla puolella olevaa terän jatketta säädetään hydraulisesti. Lanan takapään korkeutta muutetaan takapyörien akseliripustukseen kiinnitetyillä sylintereillä. Lanassa on yhteensä seitsemän hydraulista säätöä, joita käytetään lanan rungossa olevalla venttiililohkolla. Kuva: Uolevi OristoArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


