Huolto ja Työkalut
Kokeilu

Sähkömoottorilla varustettu Alberni ST 120 L -kottikärry on kätevä työkalu moneen käyttöön – kärryn kippaaminen vaatii käyttäjältä voimaa

Koneviesti kokeili Alberni ST 120 L -sähkökottikärryjä kotieläintilan töissä ja pihaprojekteissa.
Tapio Vesterinen
Kokeilimme nousukykyä laittamalla lavalle 90 kilon verran traktorin takapainoja ja ajamalla tallivintin siltaa. Vetovoima riitti erittäin hyvin. Mäennouskyky on 35 % ja kärryllä voi jopa nousta portaita.

Sähkömoottoreiden nopea kehitys on korvannut polttomoottorit perinteisten kottikärryjen kokoluokassa. Koneviesti kokeili Alberni ST 120L -sähkökottikärryä vuoden 2020 lopusta kesään 2021. Kärryillä siirrettiin turvetta, kutteria, lantaa, multaa ja soraa. Vedon ansiosta kärryä voisi – sopivasti varustamalla – käyttää myös esimerkiksi lanaukseen, mutta tällä kertaa keskityimme tavallisempiin töihin.

Alberni ST 120 -sähkökottikärryt:

  • 250 W:n moottori, joka helpottaa työskentelyä vaikeassa maastossa

Helppo käyttää

Kärryä on helppo käyttää, koska käyttövipuja ei ole kuin yksi. Moottori on sijoitettu pyörän napaan ja sitä ohjataan oikeanpuoleiseen kahvaan sijoitetulla painikkeella.

Ajonopeus vaihtelee kuorman mukaan 3,2–4 km/h, mikä vastaa kohtuullisen reipasta kävelyvauhtia. Vakiovarusteisen kärryn ajonopeutta ei voi muuttaa ja pakki puuttuu, mikä hankaloittaa kärryjen käyttöä ahtaissa paikoissa. Veto kytkeytyy äkillisesti ja rengas ”sutii” lähes aina liikkeellelähdössä. Nopeudensäädön 0–4,2 km/h ja peruutuksen voi hankkia lisävarusteena 380 euron lisähintaan.

Moottori toimii alamäessä jarruna, mikä on ison kuorman kanssa etu. Jarrutusvoima on niin suuri, että kuljettajan ei tarvinnut enää hölkätä alamäessä, kuten perinteisillä kotsuilla usein käy. Sähköisen jarrun voi hankkia 190 eurolla. Kottikärryjä voi myös työntää ilman moottorin apuja, jolloin moottori toimii generaattorina ja lataa akkua – siksi työntövoimaa tarvitaan myös enemmän. Moottori lataa akkua alamäessä tai kun kuljettaja työntää kärryjä vetoa käyttämättä.

Kottikärryissä on Panasonicin AGM-lyijyakku, joka ladataan tavallisella auton 12-V laturilla. AGM-tyyppisen akun happo on imeytetty lasikuitumattoon, jotta se ei valu akusta missään asennossa. Akku kestää enemmän latauskertoja kuin tavanomainen akku ja se on huoltovapaa.

Moottori pitää pyöriessään melko kovaa ääntä, joka on lähes yhtä suuri myös silloin, kun kärryä käytetään ilman moottoria. Moottori voidaan kytkeä vapaalle napamoottorissa olevalla vivulla, jolloin kärryt toimivat kuten perinteiset kottikärryt.

Käyttäjältä vaaditaan voimaa

Vaunun lava, kansanomaisemmin kuuppa, on valmistettu lasikuituvahvisteisesta muovista. Lava on korkeiden reunojen ansiosta tukeva. Muovi sopii hyvin kottikärryjen lavamateriaaliksi, koska se ei naarmuunnu tai ruostu ja joustaa sopivasti terävien kivien tms. alla.

Alberni-sähkökottikärryjen painopiste on melko keskellä, koska pyörä on kuupan edessä. Siksi kuorman painosta kohdistuu lähes kolmasosa aisojen päihin eli kuljettajalle – 150 kilon maksikuormasta kuskin harteiden varaan jää viitisenkymmentä kiloa. Käyttäjään kohdistuvaa kuormitusta voidaan helpottaa asentamalla vaunuun lisävarusteena toimitettavat isokokoiset kannatinpyörät, joiden varaan aisoihin kohdistuva paino voidaan laskea myös pehmeällä alustalla liikuttaessa.

Onneksi pyörän keskiössä olevan moottorin paino ei lisää painoa aisojen päihin.

Kärry kipataan pyörän edessä olevan runkoputken eikä renkaan ja lavan etureunan varassa, kuten kottikärryissä yleensä. Tyhjennystapa säästää lavaa ja kuorman voi kaataa myös kulmittain, jos käyttäjän voimat ja ulottuvuus riittävät. Tyhjennys on kuitenkin raskasta, koska vaunun aisojen päät nousevat n. 170 cm korkeudelle.

Uolevi Oristo
Albernin-kärry kipataan rungon pyöreän osan eikä lavan varassa, kuten kuvassa vertailukohtana olevien perinteisillä vm. 1975 olevilla metallikärryillä (valmistettu vankilan työpajassa, malli ”Kakola”). Siksi Alberni-kärryjen hallittuun kippaamiseen vaaditaan enemmän voimaan kuin perinteisten kärryjen tyhjennykseen.

Sopii ammattikäyttöön

Traktorikauppiaiden vanha myyntipuhe ”jos pyörä ei vedä, niin se jarruttaa” pätee myös kottikärryihin. Kottikärryn pyörän napaan sijoitettu sähkömoottori helpottaa raskaiden kuormien siirtoa etenkin vaikeassa maastossa – kuski voi keskittyä kärryjen ohjaamiseen ja ajoreitin valintaan, kun hänen ei tarvitse panostaa maksimaalisen työntövoiman tuottamiseen. Portaattoman nopeudensäätimen ja peruutuksen voi hankkia lisävarusteena, mutta ilman niitä pärjää ainakin ulkotöissä. Traktorikuvioinen rengas pitää ja kantaa hyvin, sillä sen halkaisija on 40 ja leveys 10 senttiä.

Käytimme sähkökotsuja kalkkunahallissa turpeen kuljetukseen. Sähkömoottorin ääni pelotti kalkkunoita ainakin alussa niin paljon, että ne väistivät hyvin.

Alberni-sähkökottikärryt ovat omimmillaan rakennustyömailla sekä viherrakentamisessa, missä kuormat ovat suuria. Niille löytyy käyttöä myös omakotitalojen pihoilta, mökkitonteilta ja hevostalleilta, jos käyttäjällä on riittävästi ”papua”. Albernin valikoimassa on myös pienempi kärry, joka sopinee paremmin kevyeen käyttöön.

Testaus: Osmo ja Uolevi Oristo

Uolevi Oristo
Alberni ST 120 L -kottikärryjen tilavuus on 120 litraa ja kantavuus 150 kiloa. Kuvan kuormassa on märkää kivituhkaa kantavuuden verran, mikä tuntuu kuskin nivelissä. Kärry on tukeva ja lasikuituvahvistettu muovilava kestää kovaakin käyttöä

KIITÄMME & MOITIMME:
  • Jämäkkä ja toimiva työkalu kohtuuhinnalla
  • Napamoottori ei lisää aisoihin kohdistuvaa painoa
  • Jarrutus alamäessä
  • Akku kestää pitkään ja on helppo ladata
  • Kuorman tyhjentäminen vaatii voimaa
  • Nykäisee liikkeellelähdössä
  • Melko äänekäs
  • Nopeudensäätö ja peruutus ovat lisävarusteita

Lue lisää