Lumikoiran jäljillä - Snow Dog

Viime talvena esittelyssä oli naapurimaassamme Venäjällä valmistettu telavetäjä Snow Dog eli Lumikoira. Saimme sen 15 hv:n version koeajoon helmikuun keleille. Lunta oli sopivasti ja pientä harrastaustoimintaa oli tarjolla, joten kokeilu sujui hauskoissa merkeissä.
Sieltä se tulee. Ojat ja penkat eivät pienen harjoittelun jälkeen menoa estä.

Snow Dog ilmentää venäläistä teknistä ajattelutapaa puhtaimmillaan. Taiwanilainen Rato, yksisylinterinen 4-tahtinen 15 hv:n voimanlähde, on nostettu vanerilevyn päälle, ja alapuolelle on sijoitettu pyöräalustainen telasto. Koko komeutta ohjataan ohjaustangosta, kuten sarvitraktoria tai ruohonleikkuria. Periaatteessa rakenne on hyvin yksinkertainen, mutta toki mukaan on saatu muutamia nykyajan kotkotuksia, kuten variaattorivaihteisto ja sähköstartti sekä levyjarrut. Peruutusvaihdetta ei ole, mutta tuotannossa on kyllä sellainenkin versio, jossa pakki on.

Moottorin päälle on muotoiltu kangassuojus, jossa on vetoketjulla avattava ”konepelti”. Sen alla sijaitsevat moottorin huoltokohteet ja polttoainesäiliö. Kokonaisuuden kruunaa etuosassa oleva led-valo. Ajon aikana toimintoja hallitaan ohjaustangon yhteydessä olevista kaasusta ja jarrusta. Ainoastaan ryyppy on jätetty moottorin yhteyteen. Kaasu on moottorikelkasta poiketen etusormella käytettävä.

Lisävarusteena saatava muovipulkka on käytännössä pakollinen hankinta, ellei halua hoitaa asiaa tee se itse -periaatteella. Pulkan pohjassa on neljä muovijalasta, jotka pitävät sivuluisut kurissa. Kokeilussa oli mukana myös lisävarusteena saatava istuin ja juomapullotelineet. Pulkka on muuten muovia, mutta sen taitetun yläreunan sisällä kiertää metalliputki ja pulkan takaosassa on vetolenkki, johon voi kytkeä toisen pulkan tai vaikka latuhöylän.

Toimii

Snow Dogilla ajettiin parin viikon aikana useita tankillisia polttoainetta. Yksi tankillinen vetää noin 5 litraa, ja tunnissa kuluu keskimäärin 2,45 l, joten tankillisella ajaa kaksi tuntia. Huippunopeudeksi mittasimme 31 km/h kovalla alustalla, umpilumella nopeus putoaa helposti alle 20 km/h. Tankillisella pääsee lähemmäs 50 km. Lumikoira ei myöskään pidä isompaa meteliä olemisestaan, ohiajomelut olivat 76–78 desibelin luokkaa, ja kuljettajaan kohdistuva äänenpaine 82–83 desibeliä.

Lumikoiran käyttäminen on yksinkertaista, ja moottori käynnistetään sähköstartilla. Käynnistyksen voi tehdä virta-avaimesta moottorin kyljestä tai käynnistinnappulasta ohjaustangossa. Ryypyn voi laittaa pois käynnistyksen jälkeen melko nopeasti.

Kulkee

Oikeastaan ainoa asia, joka Lumikoirassa yllätti, olivat sen erinomaiset maastoajo-ominaisuudet. Lunta oli kokeilun aikana keskimäärin noin 40 cm, eikä missään vaiheessa tullut tasaisella ongelmia kulkemisen kanssa. Jyrkillä rinteillä lumikoira ei jaksa mennä kunnolla omin voimin, mutta onneksi sen kääntäminen alarinteeseen ei ole vaikeaa.

Telamatto on 50 senttiä leveä, mutta harja on vain 25-millinen, joten pitoa ei pehmeässä lumessa ole kovinkaan paljon. Kovalla alustalla vetovoimaa on kuitenkin melko mukavasti. Kokonaispaino on vain 118 kg, joten se määrittää pitkälti vetokyvyn, kuten moottorikelkoissakin. Lumikoiralla on kuitenkin nykykelkkoihin verrattuna yksi etu: pyörätelasto. Ajoa voi siis jatkaa lumettomaan aikaan tai hankikantokelillä tarvitsematta pelätä liukukiskojen sulamista.

Yksinkertainen

Lumikoiraa kuvaa parhaiten sana yksinkertainen. Kaikki huoltokohteet ovat hyvin esillä, eikä moottorisuojan poistaminen moottorin ja kytkimen päältä vaadi työkaluja. Mikäli moottorisuojan haluaa pois kokonaan, pitää etuosasta irrottaa muutama ruuvi.

Yksinkertaistaminen näkyy myös voimansiirrossa. Kytkin ja kakkosvariaattori ovat yksinkertaisia, mutta niiden toiminta riittää hyvin näille tehoille ja nopeuksille. Kokeilun aikana kakkosvariaattori purkaantui keskipultin irrottua. Onneksi kaikki osat löytyivät moottoritilasta, ja variaattori oli helppo kasata, koska siinä ei ole säätöä. Jousen pää vain työnnettiin ainoaan reikään, 1/3 kierrosta jännitystä ja taas pelasi.

Toinen häiriö, jota voi myös pitää valmistajalle tulleena lapsuksena, on telalle tulevan rullaketjun suojus. Suojuksen sivuun on asennettu poikittainen peltisuikale, jonka paksuus on 1,5 milliä. Sen tarkoitus on ilmeisesti estää kangassuojuksen joutuminen rattaaseen. Ajossa pelti oli ilmeisesti painunut lumen tain muun vaikutuksesta sisään, jolloin se alkoi hangata ketjua ja rikkoi ketjun lukituksen. Ketjua tutkittaessa huomattiin, että se on suojattu O-renkailla, kuten moottoripyörissä. Ketjun pitäisi siten kestää ajoa myös lumettomaan aikaan.

Ei ole moottorikelkka

Lumikoiraa ei voi rekisteröidä, ja se on periaatteessa samanlainen laite kuin sarvitraktori. Sillä voi siis ajaa vain maastossa, ei tiellä. Eikä sitä voi oikein moottorikelkkaan verrata muutenkaan, ajotapa on täysin erilainen. Ohjaustankoa kääntämällä laite kääntyy, ja kääntymistä voi helpottaa kallistamalla vetäjää, jolloin kääntösäde on tiukempi. Pitkille reissuille ei jaksa lähteä, mutta muutamien kilometrien keikat kyllä hoituvat ilman ongelmia.

Näppärä peli pieniin töihin tai harrastuksiin

Lumikoiralla voi liikkua helposti, ja se on myös helppo kuljettaa. Pelkkä vetäjä sopii vaikka farmariauton perään. Yksittäisten tuulenkaatojen kerääminen onnistuu hyvin, ja vetokyvyn varmistamiseksi on ajettava jälki, kuten moottorikelkallakin. Umpihangessa sen vetokyky ei kuitenkaan riitä. Vaikka ei puita haluaisi kuljettaa metsästä pois, on sillä helppo käydä karsimassa ja katkomassa puut etukäteen. Polttoaineet ja muut tarvikkeet kulkevat mukana pulkassa. Samoin yhdistelmällä voi kuljettaa poltto- ja voiteluaineita tarvittaessa myös työkoneisiin.

Kalastaminen lumikoiran kanssa on mukavaa, ja itse asiassa kääntyvä istuin toimii vaikka pilkkijakkarana. Verkoilla käydessä tarvikkeet ja verkot kulkevat mukana ja tarvittaessa kalakaverikin. Lumikoira jaksaa vetää helposti vaikka kahta lisäpulkkaa.

Vedimme sillä myös hiihtolatua pellolle omatekoisella latuhöylällä. Parhaiten ajaminen onnistui, kun kuljettaja seisoi höylän päällä.

Snow Dog maksaa 2 590 euroa, mikä on aivan kohtuullinen hinta monikäyttöisestä veturista.

Kiinnostuitko aiheista?