
Konealan gallup kysyi urakoitsijoilta: Kuinka kilpailutus toimii talvikunnossapidossa?
Kysyimme talvikunnossapitoa tekeviltä urakoitsijoilta prosessin toimivuudesta.Mahdollisuus pitäisi antaa
Kilpailutuksen ongelma on toiminnan keskittyminen. Prosessissa isot vie välistä ja aliurakoitsijoille ei jää mitään. Pienemmät toimijat eivät edes pääse tarjoamaan, eivätkä välttämättä halua. Mahdollisuus kuitenkin pitäisi antaa. Pääväylien osalta kunnossapito on hyvällä tasolla, mutta yksityisteillä laatu on huono. Jos raskas kalusto poikkeaa pääväylältä, niin usein ollaan lirissä. ELY-keskusten toiminnassa olisikin parannettavaa.
Kalle Tammivuori, Muurame
Euro vaikuttaa olevan ainoa konsultti
Kilpailutus ei toimi. Esimerkiksi lumenajoon saatetaan vaatia Euro6-päästötasot täyttävät kuorma-autot, mutta ajoon kuitenkin valitaan pienemmän päästötason autot. Aliurakoitsijat eivät välttämättä tee oikein mitään, mikä näkyy työn laadussa. Euro vaikuttaa olevan ainoa konsultti. Vaikka koneissa olisi paikannuslaitteet, joiden avulla nähdään esim. hiekoituslenkin tulleen ajetuksi, niin käytännössä tulos voi olla surkea.
Harri Bährend, Sahalahti
Laatua ei valvota ollenkaan
Toivoisin, että urakkapyynnöt tehtäisiin aiemmin, sillä joskus tulee liian kiire. Pyynnöt pitäisi tehdä jo edellisen kauden päättyessä. Lisäksi pyynnöissä tartutaan usein lillukanvarsiin, mikä tekee prosessista hankalaa. Hinnoittelu on aika villiä, sillä alalle on tullut runsaasti uusia tekijöitä. Jos hinta on riittävän halpa, niin asioita sovelletaan. Laatua ei valvota ollenkaan. Tarkastajien pitäisi vaihtaa aluetta ajoittain, sillä kaverisuhteitten osuus vaikuttaa olevan yksi asia.
Kristian Järvinen, Uurainen
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




