Volvo Trucks toi täyssähköisen Volvo FMX Electric -nosturin visiitille Suomeen

Volvo Trucks toi esille ensimmäistä kertaa Suomessa täyssähköisen FMX Electric -nosturiauton FinnMateria-messuilla Jyväskylässä Volvo CE:n kanssa yhteisosastolla.
Volvo Trucks aloitti raskaiden täyssähkökuorma-autojen sarjatuotannon tämän vuoden syyskuussa. Tuotanto käynnistyi vetoautoilla ja alustamallit seuraavat perässä alkuvuonna 2023. Kuvan FMX on jo tilattavissa ja toimituksiin päästään kesällä 2023.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvo on aloittanut raskaiden täyssähköisten kuorma-autojen valmistuksen kuluvan vuoden syyskuussa. tuotanto käynnistyi vetoautoilla ja alustamallit seuraavat perässä alkuvuodesta 2023.

Volvo Trucksilla ja Volvo CE:llä on molemmilla alan laajin sähköinen mallisto. Kolme raskasta ja kaksi keskiraskasta kuorma-automallia on tilattavissa ja sarjatuotannossa.

”Sähkökuorma-autot mahdollistavat operoinnin paikallispäästöttömästi ilman meluhaittoja. Niillä voidaan liikennöidä taajamissa ja kaupungeissa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi sähkökuorma-autot sopivat mainiosti myös tehdasalueille sisäiseen operointiin. Sähköisten, kestävien kuljetusratkaisujen tarjoamisesta on selkeästi muodostumassa asiakkaillemme kilpailuetu,” Volvo Finland Ab:lla sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava Janne Silvonen kertoo.

Tällä hetkellä Volvo Trucksin täyssähköinen valikoima kattaa kaupunkijakelun ja jätekäsittelyn sekä alueellisten kuljetusten ja kaupunkirakentamisen tarpeisiin vastaavaan kaluston.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähköisten maanrakennuskoneiden valikoima kattaa tällä hetkellä pienet koneet ja laajenee pian myös vielä pienempikokoisiin koneisiin.

Volvo CE:n sähköisten koneiden valikoima on kasvamassa lähiaikoina pienemmän pään työkoneilla.
Volvo CE:n sähköisten koneiden valikoima on kasvamassa lähiaikoina pienemmän pään työkoneilla. Kuva: Valmistaja

”Sähkökäyttöiset koneemme muuttavat asiakkaidemme tapaa hoitaa liiketoimintaa tarjoamalla hyvän suorituskyvyn vähemmällä melulla ja tärinällä ilman päästöjä. Myös kestävän kehityksen kasvavat vaatimukset ja tiukentuvat säädökset luovat asiakkaillemme uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sähkökäyttöisillä koneilla voidaan työskennellä uusissa paikoissa, herkissä ympäristöissä ja jopa sisätiloissa. Niillä voidaan työskennellä myös esimerkiksi öisin tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla. Näin asiakkaamme voivat edistää toimintaansa kestävällä, tehokkaalla ja rauhallisella tavalla,” Volvo Construction Equipment Finland Oy:n tuotehallinnon päällikkö Teijo Lähdekorpi sanoo.

Nosturiautoksi varusteltu

FinnMateri-messuilla esillä ollut Volvo FMX Electric 8x4 tridemin akseliväli on 4600 mm. Sen omamassa on karvan alle 24 tonnia ja kantavuutta löytyy noin 11 tonnia. Akkukapasiteettia on 540 kWh ja sähkömoottoreiden jatkuva teho on 490 kW. Päällä on 6300 mm pitkä rahtilava ja Palfingerin PK 48.002 TEC7, 45,7 tonnimetrin nosturi. Hydraulipumppu tulee Parkerilta. Vastaava auto on jo tilattavissa ja toimitukset näillä menevät kesään 2023.