
Mercedes-Benz Unimog on erikoisajoneuvo, joka voidaan rekisteröidä myös traktoriksi – mallisto jakautuu offroad- ja työlaitemalleihin
Unimog on monikäyttöinen ajoneuvo, joka voidaan varustella vuodenajan mukaan esimerkiksi lumenauraukseen tai katujen lakaisuun.
Mercedes-Benz Unimog -traktori voidaan rekisteröidä 80 km/h traktoriksi, minkä ansiosta sillä saa ajaa myös moottoritiellä. Kuvan U535-mallissa on 354-hevosvoimainen kuusisylinterinen moottori, traktorina sen huippunopeus on 89 km/h. U535 on työlaitemalliston huippumalli. Kuva: Jukka-Pekka LindbäckMercedes-Benz Unimog
- Mercedeksen valmistama maastokuorma-auto, jonka mallisto jakautuu offroad-malleihin ja työlaitemalleihin.
- Työlaitemalleista tarjotaan ajoneuvoja, joiden kokonaispaino on 7,49–16,5 tonnia. Moottoritehovaihtoehtojen valikoima on 190–354 hevosvoimaa.
- Unimog voidaan rekisteröidä traktoriksi, mikä auttaa lieventämään ajoneuvon vaatimuksia, kuten ajokortin ja katsastuksen osalta.
Unimogia on valmistettu vuodesta 1951 lähtien, ja sen perusajatuksena on ollut aina tarjota monikäyttöinen ja maastokelpoinen ajoneuvo.
Lähes kaikki Unimog-mallit voidaan tarjota myös traktoriksi rekisteröitynä. Traktorimallit on helppo tunnistaa ohjaamon ulkoisesta turvakaaresta, joka tarvitaan täyttämään traktoreille asetetut ohjaamoiden lujuusvaatimukset. Lisäksi traktoriksi rekisteröinti edellyttää joko lavaa, nostolaitetta tai vetokoukkua.
Offroad- ja työlaitemallit
Nykyinen Unimog-mallisto jakautuu kahteen eri tyyppiin. Offroad-mallit on suunniteltu raskaaseen maastokäyttöön, ja niiden pääasiallisia kohderyhmiä ovat esimerkiksi pelastuslaitokset ja sähköyhtiöt. Näissä malleissa on suorat runkopalkit ja kardaanit kulkevat suojaputken sisällä.
Työlaitemalleissa, jotka kuvissa esiintyvät, on jäykempi runkorakenne ja huomattavasti monipuolisempi hydrauliikka.
”Työlaitemalleja on tarjolla 7,49–16,5 tonnin kokonaispainoilla, ja niiden moottoritehot ovat 190–354 hevosvoimaa”, kertoo Unimogin myyntipäällikkö Tomi Tikanmäki Vehon erikoisajoneuvoista.
Tomi Tikanmäki aloitti aloitti Unimog-myyntipäällikkönä viime vuonna vahvistaen myyntitiimiä erityisesti kunta- ja kiinteistöpuolella sekä urakoitsija-asiakkaiden suuntaan. Kuva: Jukka-Pekka LindbäckErikoiskäyttöön sopivia ominaisuuksia
”Unimog on suunniteltu lähtökohtaisesti erikoisajoneuvoksi. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi lisävarusteena saatava, hitaaseen työajoon erinomaisesti soveltuva hydrostaattivoimansiirto ja tehokas hydrauliikka”, Tikanmäki kertoo.
Tikanmäki toteaa Unimogin vahvuudeksi sen monikäyttöisyyden. ”Talveksi aurauskäyttöön varusteltu kone on muutettavissa nopeasti vaikka imulakaisuautoksi kevätkaudelle ja pientareiden niittoon kesäksi.”
Työlaitteet voidaan asentaa Unimogissa sen eteen, taakse, päälle, alle ja molemmille sivuille.
Unimogiin on saatavilla etu-ja takanostolaitteiden sekä voimanottojen lisäksi erittäin monipuolinen hydrauliikka, jota voidaan räätälöidä tarpeen mukaan. Tehokkaimmillaan 2-lohkoinen LS- hydrauliikkapumppu tuottaa 280 barin paineella 180 litraa minuutissa. Kuva: Tapio VesterinenAjansäästöä siirtymillä
”Uskon Unimogin olevan ratkaisu esimerkiksi kunnallissektorin tehokkaampaan määrärahojen käyttöön ja liialliseen seisovaan kalustoon. Unimogilla voidaan paitsi hoitaa hyvin montaa eri tehtävää, mutta aikaa säästyy jopa 90 km/h huippunopeuden ansiosta siirtymillä. Päivän aikana ehditään hoitamaan kauempanakin olevat pikkuhommat”, Tikanmäki kertoo.
”Lisäksi Unimogin ohjaamo voidaan varustaa kolmella istuimella, minkä ansiosta tarvittava henkilöstö kulkee kätevästi samalla ajoneuvolla”, hän jatkaa.
Unimogin ohjaamon erikoisuutena on muun muassa lisävarusteena saatava siirrettävä ohjauspyörä. Hallintalaitteet siirtyvät penkan puolelle noin minuutissa ilman työkaluja. Hydrauliikkaa hallitaan traktorityyliin joystickin avulla. Kuva: Tapio VesterinenToista tuhatta työlaitetta
Mercedeksellä on kahden eri tason työlaitetoimittajia Unimogiin. "Expert Partner -kumppanit toimivat tiiviissä yhteistyössä Mercedes-Benz Erikoisajoneuvojen kanssa ja osallistuvat myös tuotekehitykseen. Lisäksi toisen tason Unimog Partner -päällirakentajat ovat tehtaan auditoimia päällirakentajia, joilla on hyvä tietotaso Unimogista. Suomessa Piako on Unimog Partner päällirakentaja, jonka kanssa yhteistyö sujuu hyvin, mikäli Unimog varustetaan vaikkapa nosturilla", Tikanmäki kertoo.
”Myyjälle näiden tuotteiden myynti on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä listalla olevan työlaitteen mukana tulevat kyseisen työlaitteen vaatimat lisävarusteiden koodit Unimogiin.”
”Työlaitevaihtoehtoja on saatavilla suoraan listoilta toista tuhatta kappaletta. Lisäksi erikoisemmatkin varustelut hoituvat yleensä yhteistyökumppaniemme kautta.”
Unimogin työlaitevalikoima on kattava. Tässä kuorma-autoksi rekisteröidyllä Vehon esittely-Unimogilla aurataan lunta. Samanlainen auto voitaisiin toimittaa myös traktoriksi rekisteröitynä. Kuva: Jukka-Pekka LindbäckTraktorista etua
Suurin osa Unimog-malleista on mahdollista rekisteröidä traktoriksi. Traktorina nopeusvaihtoehdot ovat 60 tai 80 km/h.
Rekisteröimällä Unimog traktoriksi saavutetaan Tikanmäen mukaan muutamia oleellisia etuja. ”Traktorikäyttöisellä Unimogilla on sallittua ajaa polttoöljyllä, lisäksi piirturi- ja ammattipätevyysvaatimukset ovat traktoriksi rekisteröitynä kevyempiä. Etuja saa myös esimerkiksi käyttömaksun osalta”, hän kertoo.
Yksi Unimogin vahvuuksista on hyvä etunäkyvyys ohjaamosta. Maatalouskäyttöä ajatellen näkyvyys takanostolaitteelle ei ole lavan vuoksi paras mahdollinen. Lavan takaosan lattia voidaan kuitenkin poistaa, mikä parantaa takanäkyvyyttä. Kuva: Valmistaja”Traktorina myös ajokorttivaatimukset ovat lievemmät ja 60 km/h kulkevia versioita ei tarvitse katsastaa”, hän huomauttaa.
Unimog on monipuolinen ajoneuvo, joka voidaan varustella erittäin moneen tarkoitukseen. Varustelu lisää sen hintaa, minkä vuoksi käyttöä on oltava paljon. Varustelun ansiosta Unimogia voidaan käyttää ympärivuotisesti, mikä lyhentää investoinnin takaisinmaksuaikaa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



