
Paikkauskone asfalttiin tulleiden reikien korjaukseen – laite soveltuu vaihtolavalaitteistolla ja aurapuskurilla varustettuun kuorma-autoon
Tuttu näky taajamissa ja maanteillä on kuorma-auto ja pari miestä lapioimassa bitumia asfaltissa oleviin reikiin. Nyt paikkaukseen on kehitetty kone, jolla paikkaukset saadaan tehtyä nopeammin, laadukkaammin ja turvallisemmin.
Paikattavaa riittää Suomen teillä ja siihen tarpeeseen Varpaisjärveläinen Oxsa Oy on kehittänyt asfaltinpaikkauslaitteen. Alustana voidaan käyttää esimerkiksi talvella tienhoidossa käytettävää vaihtolava-autoa, jossa on aurapuskuri laitteiden kiinnittämistä varten. Kuva: Timo RintakoskiPäällysteen paikkausjärjestelmä
- Laitteen ulottuvuus on noin viisi metriä, kuljetuspituus on 3,86 metriä.
- Alustaksi soveltuu parhaiten 6x4-akselikokoonpanolla varustettu vaihtolava-auto.
- Varren päässä olevan tärylätkän teho vastaa noin 75–100 kg lätkää.
Reiät, halkeamat, murtumat, urat ja kuopat ovat tuttu näky tiellä liikkujille kautta linjan taajamista moottoriteille niin ruuhka-Suomessa kuin syrjäseuduilla. Vaikka hallitusohjelmassa on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, tekemistä silti riittää. Nimittäin kaikkien väylien korjausvelka on noin neljä miljardia euroa, josta tieverkon osuus on noin 2,4 miljardia euroa.
Vuosittainen päällystystarve on noin 4 000 kilometriä, mutta keskimäärin vuosittain pintaa uusitaan 2 000–3 000 kilometrin verran. Korjausvelka kasvaa ja tätä myöten entistä huonokuntoisempia teitä on entistä enemmän.
Kun ei uutta pintaa saada tarpeeksi, on tyydyttävä korjauksiin ja paikkauksiin. Perinteisesti halkeamat ja reiät on korjattu mies ja lapio -tyylillä. Irtobitumia auton lavalta reikään, kevyt taputtelu ja eteenpäin. Nyt Oxsa Oy on kehittänyt paikkaustöihin uuden työmenetelmän ja laitteiston.
”Idea järjestelmän kehittämisestä lähti erään kaivinkoneurakoitsijan ajatuksesta. Tätä lähdettiin sitten yhteistyössä parin urakoitsijan ja suunnittelijoidemme kanssa toteuttamaan. Prosessissa meni pari vuotta, ennen kuin ensimmäinen proto oli ajettavissa. Nyt kehitystyössä on menossa kolmas vuosi”, Kari Hartikainen Oxsa Oy:stä taustoittaa.
Asennus kuorma-autoihin
Road Arm 4000 -asfaltinpaikkausjärjestelmä on tarkoitettu asennettavaksi vaihtolava-autoihin, joissa on kiinteä aurapuskuri. Rungon päälle asennetaan eteenpäin kippaava 6,5 kuution lava, jonka edessä on poikittaisruuvi. Auton kyljessä on ruuvi, joka kuljettaa kylmäpaikkausmassan keulan aurapuskuriin kiinnitetyn Oxsa Arm -käsivarren annostelijan lokeroon. Siitä ruuvi siirtää massan käsivarren torveen, josta se levitetään paikattavaan kuoppaan.
Käsivarren päähän kiinnitetään tarpeen mukaan joko harja tai täry. Paikkaus viimeistellään käsivarressa olevalla tärylätkällä, jolloin paikasta saadaan tiivis ja kestävämpi kuin käsipelillä tehtävä paikka olisi. Lisäksi aurapuskurissa on hydrauliset tukijalat. Ne vakauttavat auton heilahduksilta paikkaustyön aikana. Käsivarren paino laitteineen on noin 1500 kg, eli saman verran kuin alueaura painaa.
Käsivarren ohjaukseen käytetään hydraulisylintereitä ja propo-ohjausta. Käsivartta voi ohjata joko ohjaamosta tai auton keulaan sijoitetun laatikon sisällä olevilla kahvoilla. Myös ohjaamon takana on erillinen käsikäyttö lavatoiminnoille. Auton ohjaamossa on joystic-ohjain, kaksi näyttöä, painikepöytä sekä kaksi näyttöä kameroille.
Ohjaamo on täyden oloinen. Järjestelmää ohjataan joystic-ohjaimella. Järjestelmään kuuluu Oxsan oma näyttö sekä painikkeet. Urakoitsija on asentanut työn sujuvoittamiseksi ja turvallisuuden vuoksi kamerat näyttöineen. Kuva: Timo RintakoskiMittava kokeilu
Asfaltinpaikkausjärjestelmää on ensimmäisenä ja laajemmassa mittakaavassa kokeiltu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön hoidosta ja rakentamisesta sekä logistiikasta vastaavan liikelaitoksen, Staran, töissä. Laitteisto on ollut Staran käytössä noin viiden kuukauden ajan kesäkuusta lähtien. Laitteisto on kiinnitetty Staran aliurakoitsijan Kylmäoja Oy:n Mercedes-Benz Actros 2540 päälle.
Kun laitteiston vaatimat mittavat sähkö- ja hydrauliikkatyöt oli saatu tehtyä, itse raudan asennus auton päälle on nopeampaa. Ensimmäisellä kerralla urakoitsija kiinnitti laitteiston kolmessa vartissa ja nyt asennus sujuu harjoittelun jälkeen noin 15 minuutissa.
Kokonaisuuteen on tehty matkan varrella joitain muokkauksia ja lisäyksiä kokemusten mukaan. Urakoitsija asensi kamerat sekä puomiin että lavalle, jolloin nähdään paremmin työalueelle sekä lavan massatilanne ja ruuvin toiminta. Aluksi varren päässä oli jyrsin, mutta harjalaite todettiin tärkeämmäksi lisälaitteeksi. Lisäksi kuljettaja toivoi tärylle omaa taittoa, jotta erilaisten kohteiden muotoilu olisi helpompaa.
Lääniä tarvitaan
”Se on sanottava, että tämmöiselle laitteelle pitää olla riittävästi lääniä ja volyymia. Yksittäisiä kuoppia tällä ei kannata lähteä paikkailemaan”, Kylmäoja Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Kylmäoja alleviivaa. Staran tavoitteena on, että ajoneuvolla saisi hoidettua noin 80 prosenttia tiekohteista. Kuljettajalla on sovellus, minkä kautta löytyvät paikattavat kohteet. Paikkaustyöt tehdään pääosin virka-aikana, mutta joihinkin hankaliin ja vilkkaasti liikennöityihin kohteisiin mennään myös yöaikaan.
Lopuksi massa tärytetään lätkällä tiiviiksi. Myös muotoilu onnistuu, sillä lätkän kiinnikkeessä on oma taitto. Kuva: Timo RintakoskiStaralla käytetään 8 mm kivestä tehtyä massaa, mikä on suurin kivikoko, mitä laitteistossa kannattaa käyttää. ”Lavaruuviin ei kannata laittaa liikaa tavaraa, 6–7 tonnia on sopiva määrä. Joku 10 tonnia on jo aivan liikaa, eikä ruuvi tahdo viedä sitä eteenpäin”, Kylmäoja Oy:n kuljettaja Pauli Kakko kertoo.
Staran tuotantopäällikkö Mika Honkasalo kertoo, että Oxsan järjestelmän avulla paikkaaminen on aivan eri tasolla sekä työnopeuden että työjäljen osalta kuin perinteisellä mies ja lapio -systeemillä saadaan aikaan. ”Lisäksi tällä päästään hyvin aikaisessa vaiheessa kiinni paikkaukseen. Laitteistolla saadaan jopa 7–8 cm syvät reiät paikattua”, Honkasalo huomauttaa. Tärkeä yksityiskohta on harjalaite, mikä mahdollistaa veden poistamisen kuopista ennen paikkausta.
Kaikkien mielestä yksi tärkeimmistä eduista on työturvallisuus. Laitteiston kanssa työskennellessä ei kenenkään tarvitse olla enää tiealueella liikenteen seassa lapioimassa massaa, vaan kuljettaja hoitaa kaiken turvallisesti ohjaamosta käsin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





