Lynx Rave 850 RE 3500 E-Tec -moottorikelkka: Pattihakkuri

Lynxin ero muihin kasvoi pattien koon myötä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Osa kuljettajista moitti tuppien paksuutta, niistä saa kuitenkin pitävän otteen.
Osa kuljettajista moitti tuppien paksuutta, niistä saa kuitenkin pitävän otteen. Kuva: Seppo Nykänen
Tuulilasi ei anna suojaa. Käsisuojat auttavat kuitenkin pitämään käsiä lämpiminä.
Tuulilasi ei anna suojaa. Käsisuojat auttavat kuitenkin pitämään käsiä lämpiminä. Kuva: Seppo Nykänen
Lynxin PPS2-alusta on jämäkkää tekoa.
Lynxin PPS2-alusta on jämäkkää tekoa. Kuva: Seppo Nykänen
Lynx Rave 850 RE 3500 E-Tec -kelkan mitat.
Lynx Rave 850 RE 3500 E-Tec -kelkan mitat. Kuva: Seppo Nykänen

Lynx oli ryhmän kiistaton ykkönen silloin, kun patti kasvoi korkeutta ja vauhtia oli paljon. Lynxin ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa, siitä ei pääse mihinkään. Vaatii kuitenkin todella kovaa kuntoa, jotta jaksaa painaa pitkiä matkoja sillä alueella, missä kelkka toimii parhaiten.

Kunnon lisäksi kelkan ominaisuuksien täysimääräiseen hyödyntämiseen tarvitaan myös taitoa. Alustan vaimentimina ovat Kybin HLCR Kashima 40 edessä ja 46 takana. Ne ovat molempiin suuntiin säädettävät ja lisäksi on nopea ja hidas alue erikseen. Vaatii kuitenkin kokemusta ja osaamista, jotta pystyy säätämään vaimennuksen oikein. Pahimmillaan voi alustan säädöt vetää niin pahasti pieleen, että ajaminen muuttuu hankalaksi.

Istuimen muotoilu ja kavennettu telatunnelin yläosa helpottavat liikkumista kelkan päällä. Rohkeasti roikkumalla voi Lynxillä vetää mutkaan ihan käsittämätöntä vauhtia. Ajokäytös on johdonmukaista. Oikeilla säädöillä Lynx on ykkösvaihtoehto, kun ajetaan suhteellisen lyhyitä matkoja. Lynxin sanotaan olevan kisavalmis suoraan tehtaan paketista – ja tällä kertaa ei markkinamiehet ole paljon liioitelleet. Painoa on kertynyt 10 kg enemmän kuin sisarmerkin Renegadelle, ero selittyy ainakin osittain alustan rakenteista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottori ja voimansiirto on säädetty erinomaisesti yhteen, ja kaasuun reagointi on herkkää. Tehokkaan moottorin kiihtyvyys on rajua, ja pitkän ajopäivän lopulla se alkaa tuntua käsissä. Osa kuljettajista vierasti paksuja ohjaustangon tuppeja. Tuulilasista tuli myös moitteita, pakkasella siitä ei juuri ollut suojaksi. Rotaxin 850 E-Tec -moottori osoittautui ryhmässä parhaaksi kulutuksen osalta, vain mukana olleen 600R-moottorin kulutuslukemat olivat pienemmät.

Lynx on erinomainen valinta kuljettajalle, jolla riittää taitoa ja kuntoa ajaa isossa patikossa vauhdilla.

KIITÄMME & MOITIMME

  • Ajo-ominaisuudet kovissa nopeuksissa
  • Kestää isoa patikkoa
  • Polttoaineen kulutus tehoon nähden
  • Kova alusta hitaassa ajossa