FMG panostaa tiehoitokalustoon ja kuljetukseen – tarjolla on myös työvälineitä puolustusvoimien tarpeisiin

Iisalmelaisen FMG:n valikoimissa on tuotteita, jotka sopivat kuljetukseen, teiden ja kiinteistöjen hoitoon. Tarjolla on mielenkiintoisia työvälineitä myös puolustusvoimille.
Höyläkauhaa voidaan käyttää kuten normaalia kauhaa lastauksessa, mutta kauhan tyvessä on viistosti kiinnitetty hammasterä polanteen poistoon.
Höyläkauhaa voidaan käyttää kuten normaalia kauhaa lastauksessa, mutta kauhan tyvessä on viistosti kiinnitetty hammasterä polanteen poistoon. Kuva: Valmistaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ivalo-umpihankiaura

  • Poikkeuksellisesti nivelaura
  • Voidaan myös avartaa tehtyä väylää ja avata kääntöpaikkoja
  • Keskitapissa oleva tassu voidaan kääntää 180 astetta

Talvitienhoitoon FMG:llä on tarjolla uutuuksina rengaspakkeri ja höyläkauha. Rengaspakkerilla voidaan tampata talvitiet tasaiseksi ja nopeasti jäätyväksi. Rengaspakkeri voidaan kiinnittää pyöräkuormaajaan tai traktoriin.

Rengaspakkeri on suunniteltu ensisijaisesti metsäteiden tamppaamiseen. Tampparilla saadaan pohjat jäätymään, jolloin irtosepelit saadaan kiinnittymään, tiepohja kantaa jäätyneenä hyvin ja tie on myöhemmin mukavampi aurata, kun pohjat saadaan jäätymään polanteelle. Tampparilla voidaan hoitaa myös pohjoisessa mökkialueiden pihoja, jääteitä ja pysäköintialueita talvitapahtumiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Polanne kerääntyy kauhan tyveen terän nostamana.
Polanne kerääntyy kauhan tyveen terän nostamana. Kuva: valmistaja

Höyläkauhaa voidaan käyttää kuten normaalia kauhaa lastauksessa, mutta kauhan tyvessä on viistosti kiinnitetty hammasterä. Hammasterällä saadaan irrotettua liukas pinta ja irtotavara pakkautuu kauhaan sisään. Kauhan asennolla voidaan hieman vaikuttaa, missä asennossa terällä pintaa rikotaan. Höyläkauhan yksi etu on se, ettei työstä jää vallia tai karhoa haittaamaan muuta liikennettä, kun tavara kerätään saman tien kauhaan. Polanteen poisto on nopeaa ja hoitoa voidaan tehdä pienellekin alueelle kerrallaan, kuten siivota parkkipaikalla autojen välistä polanteita.

Ivalo-umpihankiaura

FMG:n kevään uutuus markkinoilla oli Ivalo ILO350, joka tekee kerta-ajolla kolmen metrin uraa hankeen. Laite on, etenkin paksuun hankeen metsäteille, jäykällä terärakenteella varustettu aura. Siiven sisäkorkeus on 161 senttiä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ivalo -nivelaura on suunniteltu metsäautoteiden aukaisuun. Sen siipikorkeus on 161 senttiä.
Ivalo -nivelaura on suunniteltu metsäautoteiden aukaisuun. Sen siipikorkeus on 161 senttiä. Kuva: Seppo Pentti

”Kärkiauralla saadaan kyllä polku auki, mutta sillä on hankala tehdä kääntöpaikkoja”, Jarkko Hyyrönmäki, FMG:n toimitusjohtaja kertoo. ”Nivelaura toimii levennettyjen liittymien ja kääntöpaikkojen aukaisussa, jolloin ei tarvitse useampaa työlaitetta. Jos palataan saamaa reittiä takaisin, saadaan uraa levitettyä kaarteissa pitkille yhdistelmille väljemmiksi.

Saatavilla on lisävarusteena listoilla esimerkiksi Nordic Lightsin yhdet pitkät ja kahdet lyhyet lisävalot siipeen, jolloin kuljettajan on mukavampi ajaa.

Ivalo-auran keskinivelen keskilautasta voidaan kääntää 180 astetta. Pyörivä akselitappi on tarpeen, jotta lautanen voidaan kääntää sen mukaan, halutaanko lautasen liukuvan vai kelluttavan paremmin. Akseli saadaan lukittua kahteen asentoon, riippuen siitä, kantaako tiepohja kuinka auraa. Joka saranapisteessä on rasvausnippa, jolloin akselin on tarkoitus liikkua notkeasti. Lautanen on 40 milliä paksua 500 - kulutusterästä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ivalon kulutusterästä oleva keskitukitassu voidaan kääntää 180 astetta pohjan mukaan liukuvaksi tai kelluvaksi.
Ivalon kulutusterästä oleva keskitukitassu voidaan kääntää 180 astetta pohjan mukaan liukuvaksi tai kelluvaksi.  Kuva: Seppo Pentti

Ilman laukaisulaitteita oleva terä saa tälliä metsäautoteillä. Auran terät ovat kokomittaisia, jolloin ne pysyvät paremmin paikallaan. Siipien takana on telineet varaterille.

Siiven tukitasso on lähellä auran siiven tyveä.
Siiven tukitasso on lähellä auran siiven tyveä.  Kuva: Seppo Pentti

Vaihtolavaperävaunut

Vaihtolavaperävaunut FMG:n valikoimiin tulivat jo 2000-luvun alussa. Vaihtolava-alustat ST16 ja ST18 ovat mielenkiintoiset sen vuoksi, jotta niissä on tyyppihyväksyntä nopeaan ajoon - max 60 km/h nopeusluokat, EBS, lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja ajonvakautusjärjestelmä. Puolustusvoimien kaikki vaunut on varustettu kyseisillä varusteilla. Käytössä on maksimi jarruvoima ilman kuljettajan erityistä ammattitaitoa.

Vaihtolava-alustoissa ST16 ja ST18 on tyyppihyväksyntä nopeaan ajoon - max 60 km/h nopeusluokat, EBS, lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja ajonvakautusjärjestelmä.
Vaihtolava-alustoissa ST16 ja ST18 on tyyppihyväksyntä nopeaan ajoon - max 60 km/h nopeusluokat, EBS, lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja ajonvakautusjärjestelmä.  Kuva: Seppo Pentti

Lavanvaihtoautomatiikka on helppo käyttää. FMG:n koukkulaite poikkeaa monista muista siinä, että FMG:n vaunu on varustettu liukuvalla kelkalla. Lavanvaihdossa nostetaan lavaa pystyyn mahdollisimman vähän, jolloin tavara pysyy kyydissä.

Perävaunun alaterä on saatavilla ST-vaunuihin. Kulkiessa tasoitetaan jälkiä, jolloin tiellä tai maastossa kulku-ura ei mene aivan mahdottomaan kuntoon. Tietä huolletaan samalla kun sitä käytetään. Vaunun alaterä toimitetaan joko mekaanisella tai hydraulisella käännöllä. Terään on saatavilla mekaaniset jatkot.

Alaterä voidaan asentaa myös vanhoihin vaunuihin. Esimerkiksi varusmiehille alaterä on kätevä, kun ei tarvitse koskea kuin yhteen ohjaimeen laskeakseen terän. Terän kannatinrunko on saranoitu etureunasta. Korkeutta säätävä sylinteri on takana, joka painaa terän maahan.

Terän kannatinrunko on saranoitu etureunasta. Korkeutta säätävä sylinteri on takana. Sama sylinteri painaa terän maahan.
Terän kannatinrunko on saranoitu etureunasta. Korkeutta säätävä sylinteri on takana. Sama sylinteri painaa terän maahan. Kuva: Seppo Pentti

Defence

Tuoteryhmistä Defence on virkistynyt. 2000-luvun alussa puolustusvoimat otti ensimmäisiä uusia traktoreita ja traktorin lisälaitteita materiaalikäsittelyyn. Traktorikaluston tehtävänä ovat etenkin viimeisen 30 kilometrin kuljetukset etulinjaan. Tavoitteena on käyttää kontteja esimerkiksi lääkintä-, a-tarvike ja elintarvikehuoltoon, jolloin kuljetus voidaan viedä perille saakka.

Osaan perävaunuista on asennettu alaterä, joilla tasoitetaan kulku-uraa ja edistetään liikettä kokonaisuutena. Alateriä on mahdollisuus asentaa myös aikaisemmin toimitettuihin vaunuihin. Tuotekehitys perävaunuun asennettavasta lanasta toki pohjautui tarpeisiin myös siviililaitteissa.

Uudempaa Defence-mallistoa on hydrauliikalla toimiva jyrsin, Kaera, jolla helpotetaan panssarimiinojen asentamista. Laitteen kanssa on nopea liikkua traktorin kanssa. Laitteen kanssa voidaan puhua jo koneellisesta suluttamisesta, kun maksimissaan 40 syviä ja 40 senttiä halkaisijaltaan olevia reikiä voidaan tehdä asfalttiin ylimäärin, mutta asettaa suunnitelmallisesti miina vain osaan. Jokainen reikä peitetään, kuten siinä olisi miina. Kyseessä on silloin pelote ja hidaste, johon ajamista karskimpikin kuljettaja hetken miettii. Laitteessa on jääkairan tyyppinen tappiterillä varustettu jyrsin, joka painuu vähitellen maahan ja maa-aines purkautuu maan pinnalle. Laite painaa 730 kiloa, hydrauliikan tuotto pitää olla 50 litraa minuutissa. Laite on maastossa pitkälti omavarainen, kun mukana pitää työkaluja ja varaterää työkalulaatikossa.

Kaera on FMG:n panssarimiinojen asentamista helpottava hydraulinen pora.
Kaera on FMG:n panssarimiinojen asentamista helpottava hydraulinen pora.  Kuva: Seppo Pentti

Laite on sovitettavissa traktorin etukuormaimeen, pyöräkuormaajaan tai kuorma-autoon. Mukana traktorissa voidaan kuljettaa miina- ja työkaluvarastoa, jossa on tarvittava miinoitusmateriaali reikään, jolloin yhdistelmä on Kaera & Kiosk. Työryhmään kuuluu kuljettaja ja kaksi jalkamiestä, miinan virittäjä ja peittäjä, jolloin asennustyö on sujuvaa. Kolmistaan saadaan asennettua puolessa tunnissa 30 miinaa, joten sulute valmistuu nopeasti. Kaera on ensimmäinen tuote, joka on kehitetty puhtaasti puolustuskäyttöön ja vientiponnistelut on jo aloitettu.

Kaeran kanssa voidaan käyttää Kioskia, jolla saadaan liikuteltua kätevästi miinat ja työkalut asennuspaikalle. Kuvassa FMG:n myynti ja markkinointijohtaja Niko-Pekka Kyllönen.
Kaeran kanssa voidaan käyttää Kioskia, jolla saadaan liikuteltua kätevästi miinat ja työkalut asennuspaikalle. Kuvassa FMG:n myynti ja markkinointijohtaja Niko-Pekka Kyllönen. Kuva: Seppo Pentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraava artikkeli:

FMG-tielanassa on sensoreilla varustetut sylinterit, jotka helpottavat lanaustyötä – sensoreiden ansiosta sylinterien asento on tiedossa ja säätö helppoa

Lue lisää