Polanne karheaksi Wieska W3T -polannelanalla - laite sopii myös lumettoman ajan tienhoitoon

Teille ja pihoille piintyvä polanne vaivaa niin jalankulkijaa kuin autoilijaakin. Ny-Tek Oy tarjoaa ratkaisuksi nostolaitekiinnitteistä polannelanaa, jonka painatusominaisuudella saa jään hiottua pehmeäksi normaalia perälevyä paremmin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Wieska W3T poistaa polannetta tehokkaasti. Tässä käytössä tukipyöriä ei tarvita.
Wieska W3T poistaa polannetta tehokkaasti. Tässä käytössä tukipyöriä ei tarvita.
Polannelana sopii myös lumettoman ajan tienhoitoon.
Polannelana sopii myös lumettoman ajan tienhoitoon.
Tukijalan lukitustapin liikuttelu oli testilanassa hankalaa. Asia on nyt korjattu.
Tukijalan lukitustapin liikuttelu oli testilanassa hankalaa. Asia on nyt korjattu.
Jämäkkä painatussylinteri mahdollistaa normaalia takalevyä tehokkaamman polanteen käsittelyn.
Jämäkkä painatussylinteri mahdollistaa normaalia takalevyä tehokkaamman polanteen käsittelyn.
Wieskan W3T on saatavana useilla terävaihtoehdoilla. Tappiterät soveltuvat polanteenpoistajaan mainiosti.
Wieskan W3T on saatavana useilla terävaihtoehdoilla. Tappiterät soveltuvat polanteenpoistajaan mainiosti.

Viime talvina säätyyppi on vaihdellut erittäin nopeasti muodostaen niin polannetta kuin iljannettakin. Tiukalle kilpailutettujen urakoiden myötä aurausvälit ovat saattaneet pidentyä, jolloin teille ja kaduille ehtii muodostua paksu pakkautunut lumikerros eli polanne.

Tilanteen helpottamiseksi Ny-Tek Oy on tuonut markkinoille traktoreihin suunnitellun Wieska W3T -lanan, jonka lisäksi tarjontaan kuuluu useita perä- ja tasauslanoja. Omat mallinsa on suunniteltu niin tienhoitoon, yleiseen tasaukseen kuin peltojen muotoiluunkin.

Vankkaa laatua

Vakiona W3T-lanassa on joko tasa- tai hammasterä – testilana oli kuitenkin varustettu tappiterällä, jonka lisäksi lisävarusteena on saatavana verkkoterä. Lanan viimeistely ja laatu vaikuttivat kauttaaltaan hyviltä. Pinta on käsitelty pulverimaalauksella, jota on edeltänyt raepuhallus. Materiaalina on käytetty erikoislujaa 650 MC -rakenneterästä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lanan paino vakiovarusteilla on 750 kiloa, ja työleveys kolme metriä. Työleveyttä on kuitenkin mahdollista kasvattaa lisävarusteena saatavilla levikkeillä 30 cm molemmin puolin. Toivomuslistalle voisi lisätä myös hydrauliset lisäsiivet, jotka tekisivät lanasta astetta monipuolisemman laitteen.

Terä kääntyy hydraulisesti 27 astetta puolelleen. Painattavassa lanassa ei välttämättä pärjätä pelkällä mekaanisella teränlaukaisimella, joten W3T on varustettu shokkiventtiilillä, mikä suojaa lanaa ja kalustoa äkillisiä iskuja vastaan. Suositeltavaa olisi, että traktorissa olisi tankkilinja, mutta tämän voi toki korvata esim. ylimääräisellä säiliöllä

Varsinaiseksi polannelanaksi W3T muuttuu asentamalla lisävarusteisen lisäpainatuspaketin, johon kuuluu painatussylinteri, hydraulinen työntövarsi, paineakku ja ylivuotoventtiili. Mikäli tämäkään ei riitä, niin telineeseen voidaan asentaa jopa 800 kiloa lisäpainoja.

Siivu kerrallaan

Testissä perustraktorina toimi Valtra N141 Hitech, jonka massaa oli lisätty ripamallisten takarenkaiden nestetäytöllä. Painatussylinteri osoittautui yllättävän tehokkaaksi – reippaasti polanteeseen juntattuna voima riitti estämään liikkeelle lähtemisen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lähes luistinratamaisesta kylätiestä irtosi pienelläkin painatuksella reippaasti hilettä ja sohjoa, jolloin ajorata karheni kerta-ajolla. Samalla myös hiekotushiekka nousi pintaan. Urien asteittaisen katoamisen lisäksi polannelanalla karhentaminen myös nopeuttaa sulamisprosessia.

Mikäli tavoitteena on polanteen poistaminen, niin tappiterät ovat erittäin suositeltava hankinta, sillä purevuutta saadaan selvästi verkkoterää enemmän. Testilanaan oli asennettu myös tukipyörät, mutta polannekäytössä ne ovat tarpeettomat.

Testasimme lanaa myös kesäisessä tienhoidossa. Varusteet kuitenkin pysyivät samoina. Työnjäljessä ei ollut lanatyyppi huomioiden moittimista. Painatusominaisuuden ansiosta nimismiehen kiharat ja kuopat katoavat mainiosti. Painattamalla pintakerroksen saa tasattua ja sekoitettua esimerkiksi ennen murskeen ajoa. Maa-ainesten tasaukseen ja teiden muotoiluun toivoisi kuitenkin myös kallistusominaisuutta.

Lanan peräosassa on valmiit reiät, joihin olisi periaatteessa mahdollista kiinnittää myös esim. kivihara tai takaterä. Jatkokehittelyllä W3T:stä saattaisikin olla mahdollista rakentaa pitkän lanan ja perälevyn kevyempi risteytys.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Laadukas kokonaisuus

Kokonaisuutena Wieska W3T vaikutti olevan erittäin laadukas lana. Traktorivetoisena yhdistelmä on ketterä karhentaja esim. ahtaille pihoilla tai kyläteille. Hankintaintoa voi toki laskea kohtalaisen korkea hankintahinta, sillä painatussylintereillä ja muilla herkuilla kokonaisuuden arvo nousee 7980 verottomaan euroon.

Samantyyppisiä lanoja on parilla muullakin valmistajalla. Tämän tyyppinen painattava lana on oiva vaihtoehto hieman ahtaampien paikkojen jäätiköiden pehmittämiseen. Sopivasti harkitulla käytöllä polannelana voi jopa korvata hiekoitustarvetta.

Katso Lisämateriaali-osiosta Wieska W3T -polannelana -video