KWF 2016 -metsäkonenäyttely - Järeisiin metsiin

KWF 2016 -metsäkonenäyttelyä markkinoidaan kansainvälisenä näyttelytapahtumana, joka vuorottelee ruotsalaisen Elmia Wood näyttelyn kanssa. Näyttelyn järjestäjä KWF on voittoa tuottamaton yhdistys, jossa on jäsenenä 2 600 metsäsektorilla toimivaa järjestöä ja yritystä. Tapahtuma on silti selkeästi saksalaisen neuvontaorganisaation järjestämä näyttely saksalaisille metsänomistajille.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pohjoismaisittain suurin uutuus oli Rottne F11b. Se on malliston pienempää päätä laajentava malli, kantavuudeltaan 12 tonnia. Rengastus on 710/40-24,5 ja F10-malliin verrattuna suurin ero on järeämpi takarunko kehtopankoilla. (TH)
Pohjoismaisittain suurin uutuus oli Rottne F11b. Se on malliston pienempää päätä laajentava malli, kantavuudeltaan 12 tonnia. Rengastus on 710/40-24,5 ja F10-malliin verrattuna suurin ero on järeämpi takarunko kehtopankoilla. (TH)
Monilukuinen ja "monikarvainen" yleisö kuuntelee todella kiinnostuneena tutkijoiden projekteistaan saamia havaintoja. Aiheista keskustellaan kriittisesti, mutta rakentavassa hengessä. Tässä keskustellaan karsinnan yhteydessä tehtävän puun kuorinnan eduista ja haitoista sekä tietysti kustannuksista. (UO)
Monilukuinen ja "monikarvainen" yleisö kuuntelee todella kiinnostuneena tutkijoiden projekteistaan saamia havaintoja. Aiheista keskustellaan kriittisesti, mutta rakentavassa hengessä. Tässä keskustellaan karsinnan yhteydessä tehtävän puun kuorinnan eduista ja haitoista sekä tietysti kustannuksista. (UO)
Näyttelyssä esiteltiin n 15 000 euron vinssirataa. ”Isännän linjan” Maxwald-vinssiin oli asennettu lisäkela kannatinvaijeria varten. Kannatinvaijeri oli kiinnitetty rinteessä oleva metsätien yläpuolella kasvavaan puuhun, kannatinvaijerin alkupää oli ankkuroitu laakson pohjalla kasvavaan puuhun. Vinssattavat puut kiinnitettiin ketjuilla kannatinvaijerin varassa kulkevaan vaunuun, jonka liikkui alaspäin painovoiman ja ylämäkeen vinssin vetämänä. (UO)
Näyttelyssä esiteltiin n 15 000 euron vinssirataa. ”Isännän linjan” Maxwald-vinssiin oli asennettu lisäkela kannatinvaijeria varten. Kannatinvaijeri oli kiinnitetty rinteessä oleva metsätien yläpuolella kasvavaan puuhun, kannatinvaijerin alkupää oli ankkuroitu laakson pohjalla kasvavaan puuhun. Vinssattavat puut kiinnitettiin ketjuilla kannatinvaijerin varassa kulkevaan vaunuun, jonka liikkui alaspäin painovoiman ja ylämäkeen vinssin vetämänä. (UO)
Näyttelyssä esiteltiin n 15 000 euron vinssirataa. ”Isännän linjan” Maxwald-vinssiin oli asennettu lisäkela kannatinvaijeria varten. Kannatinvaijeri oli kiinnitetty rinteessä oleva metsätien yläpuolella kasvavaan puuhun, kannatinvaijerin alkupää oli ankkuroitu laakson pohjalla kasvavaan puuhun. Vinssattavat puut kiinnitettiin ketjuilla kannatinvaijerin varassa kulkevaan vaunuun, jonka liikkui alaspäin painovoiman ja ylämäkeen vinssin vetämänä. (UO)
Näyttelyssä esiteltiin n 15 000 euron vinssirataa. ”Isännän linjan” Maxwald-vinssiin oli asennettu lisäkela kannatinvaijeria varten. Kannatinvaijeri oli kiinnitetty rinteessä oleva metsätien yläpuolella kasvavaan puuhun, kannatinvaijerin alkupää oli ankkuroitu laakson pohjalla kasvavaan puuhun. Vinssattavat puut kiinnitettiin ketjuilla kannatinvaijerin varassa kulkevaan vaunuun, jonka liikkui alaspäin painovoiman ja ylämäkeen vinssin vetämänä. (UO)
Werner Wario 718 -harvesterin peruskoneena on Fendt 718 Vario -traktori, joka on varustettu pyörivällä WF-ohjaamolla. Werner käyttää samaa ohjaamoa muissa metsäkoneissaan, joissa hyödynnetään mm. Mercedes Benzin ja ZF:n suurina sarjoina valmistettavia komponentteja. (UO)
Werner Wario 718 -harvesterin peruskoneena on Fendt 718 Vario -traktori, joka on varustettu pyörivällä WF-ohjaamolla. Werner käyttää samaa ohjaamoa muissa metsäkoneissaan, joissa hyödynnetään mm. Mercedes Benzin ja ZF:n suurina sarjoina valmistettavia komponentteja. (UO)
Monilla osastoilla käytettiin maatalouskäyttöön muunneltuja, Agro-Trcuk-kuorma-autoja hakkureiden pyöritykseen, koska ne ovat hankintahinnaltaan edullisempia kuin isot traktorit. Tässä Mersussa on tehoa 500 hv ja voimanottoakseli kestää 2 000 N väännön. (UO)
Monilla osastoilla käytettiin maatalouskäyttöön muunneltuja, Agro-Trcuk-kuorma-autoja hakkureiden pyöritykseen, koska ne ovat hankintahinnaltaan edullisempia kuin isot traktorit. Tässä Mersussa on tehoa 500 hv ja voimanottoakseli kestää 2 000 N väännön. (UO)
WE trac 2640 6x6 -kuormatraktorissa on sekä runko- että pyöräohjaus. Kone on todella ketterä, kun kumpaakin ohjausjärjestelmää käytetään samanaikaisesti. Pehmeissä paikoissa koneella voidaan ajaa ”koirankäyntiä”, jolloin etu- ja takapyörät kulkevat eri linjaa pitkin. Siirtonopeus on 50 km/h. (UO)
WE trac 2640 6x6 -kuormatraktorissa on sekä runko- että pyöräohjaus. Kone on todella ketterä, kun kumpaakin ohjausjärjestelmää käytetään samanaikaisesti. Pehmeissä paikoissa koneella voidaan ajaa ”koirankäyntiä”, jolloin etu- ja takapyörät kulkevat eri linjaa pitkin. Siirtonopeus on 50 km/h. (UO)
Mäkisissä maastoissa teiden muotoilut tehdään huolella ja kuperiksi, jotta sadevedet valuvat sivusuunnassa. Teiden reunoissa ei ole usemmiten ojia, veden on tarkoitus valua suoraan maastoon. Erilaisia muotoilulanoja oli esillä useita, osassa oli myös teräsjyrät tiivistämässä pinnan. (TH/UO)
Mäkisissä maastoissa teiden muotoilut tehdään huolella ja kuperiksi, jotta sadevedet valuvat sivusuunnassa. Teiden reunoissa ei ole usemmiten ojia, veden on tarkoitus valua suoraan maastoon. Erilaisia muotoilulanoja oli esillä useita, osassa oli myös teräsjyrät tiivistämässä pinnan. (TH/UO)
KWF testaa erilaisia työvälineitä ja varusteita. Näiden testien perusteella se myöntää valmistajille oman testauksensa merkin käytön, joka kertoo että tuote on tutkittu puolueettomasti. Näyttelyn aikana oli kokeilukäytössä täysin puusta valmistettu sahapukki, joka kootaan kiilojen avulla. (TH)
KWF testaa erilaisia työvälineitä ja varusteita. Näiden testien perusteella se myöntää valmistajille oman testauksensa merkin käytön, joka kertoo että tuote on tutkittu puolueettomasti. Näyttelyn aikana oli kokeilukäytössä täysin puusta valmistettu sahapukki, joka kootaan kiilojen avulla. (TH)
Vuoristoseuduilla kuormainta käytetään joko perävunun aisalle sijotetulta tasanteelta tai kuormaimeen kiinnitetyltä istuimelta. Koko kuorma voidaan usein tehdä samalla paikalta, koska puut on vinssattu tien varteen. Näkyvyys alarinteeseen on ulkoa parempi kuin ohjaamosta. (UO)
Vuoristoseuduilla kuormainta käytetään joko perävunun aisalle sijotetulta tasanteelta tai kuormaimeen kiinnitetyltä istuimelta. Koko kuorma voidaan usein tehdä samalla paikalta, koska puut on vinssattu tien varteen. Näkyvyys alarinteeseen on ulkoa parempi kuin ohjaamosta. (UO)
Koneessa on oltava erikoisvanteet, joissa on ohjainkaulus ja kierteet paripyörien kiinnityspulteille. Paripyörien asennus onnistuu kahden hengen tiimiltä vartissa, kun pulttien kiinnitykseen käytetään tehokkaita, akkukäyttöisiä pulttipyssyjä. (UO)
Koneessa on oltava erikoisvanteet, joissa on ohjainkaulus ja kierteet paripyörien kiinnityspulteille. Paripyörien asennus onnistuu kahden hengen tiimiltä vartissa, kun pulttien kiinnitykseen käytetään tehokkaita, akkukäyttöisiä pulttipyssyjä. (UO)
Jenz Cobra hybridihakkuri on rakennettu kuorma-auton alustalle. Auton moottori pyörittää työhydrauliikka ja puhallinta. Hakkurin moottori on asennettu mahdollisimman lähelle rumpua, jotta voimansiirron häviöt ovat pienemmät. (UO)
Jenz Cobra hybridihakkuri on rakennettu kuorma-auton alustalle. Auton moottori pyörittää työhydrauliikka ja puhallinta. Hakkurin moottori on asennettu mahdollisimman lähelle rumpua, jotta voimansiirron häviöt ovat pienemmät. (UO)
Haix valmistaa turvakenkiä myös erikoisemmalla vetoketjuratkaisulla. Vetoketju ja säätönauhat ovat nauhakiristeisen etuläpän keskellä suojassa. Kengästä on myös erittäin korkeavartinen versio palomieskäyttöön. (TH)
Haix valmistaa turvakenkiä myös erikoisemmalla vetoketjuratkaisulla. Vetoketju ja säätönauhat ovat nauhakiristeisen etuläpän keskellä suojassa. Kengästä on myös erittäin korkeavartinen versio palomieskäyttöön. (TH)
Slovakilainen Krpan valmistaa metsäperävaunuja sekä polttopuukoneita. Esillä oli erillinen puunnostin ja erittäin järeiden pölkkyjen pilkontakone. Pilkottavat puut nostetaan halkaisupöydälle vinssillä. (TH)
Slovakilainen Krpan valmistaa metsäperävaunuja sekä polttopuukoneita. Esillä oli erillinen puunnostin ja erittäin järeiden pölkkyjen pilkontakone. Pilkottavat puut nostetaan halkaisupöydälle vinssillä. (TH)
Slovakilainen Krpan valmistaa metsäperävaunuja sekä polttopuukoneita. Esillä oli erillinen puunnostin ja erittäin järeiden pölkkyjen pilkontakone. Pilkottavat puut nostetaan halkaisupöydälle vinssillä. (TH)
Slovakilainen Krpan valmistaa metsäperävaunuja sekä polttopuukoneita. Esillä oli erillinen puunnostin ja erittäin järeiden pölkkyjen pilkontakone. Pilkottavat puut nostetaan halkaisupöydälle vinssillä. (TH)
Metsän arviointiin tarkoitetuista lentolaitteista oli oma tietopaketti KWF:n osalla. Viereisellä kentällä esiteltiin laitteita koelentonäytöksissä. Saksan vaikeissa maastoissa ilmasta tapahtuva metsänarviointi tulee helpottamaan työskentelyä merkittävästi. (TH)
Metsän arviointiin tarkoitetuista lentolaitteista oli oma tietopaketti KWF:n osalla. Viereisellä kentällä esiteltiin laitteita koelentonäytöksissä. Saksan vaikeissa maastoissa ilmasta tapahtuva metsänarviointi tulee helpottamaan työskentelyä merkittävästi. (TH)
Erilaisten eläinten aiheuttamien puuvaurioiden estämiseen oli esillä useita tuotteita. Yksi niistä oli TSH-silmusuojain, joka naksautetaan suojaamaan talvehtivaa latvakasvainta. (TH)
Erilaisten eläinten aiheuttamien puuvaurioiden estämiseen oli esillä useita tuotteita. Yksi niistä oli TSH-silmusuojain, joka naksautetaan suojaamaan talvehtivaa latvakasvainta. (TH)
Logsol Mantis Arm on erikoisnostokoukku, joka on suunniteltu järeiden pölkkyjen käsittelyyn. Sen avulla voi kääntää ja nostaa ergonomisessa asennossa. (TH)
Logsol Mantis Arm on erikoisnostokoukku, joka on suunniteltu järeiden pölkkyjen käsittelyyn. Sen avulla voi kääntää ja nostaa ergonomisessa asennossa. (TH)
Saksalainen Mattro valmistaa Ziesel -minitela-ajoneuvoa. Sen huippunopeus on 30 km/h ja siitä on saatavissa kolme eri versiota. Street on katukäyttöön varusteltu malli, kuvan Sport on huvikäyttöversio. Saatavissa on myös Work, joka on puhtaasti työkäyttöön tarkoitettu ja varustettavissa etunostolaitteella. Akkukäyttöisen laitteen painopiste on erittäin alhaalla. (TH)
Saksalainen Mattro valmistaa Ziesel -minitela-ajoneuvoa. Sen huippunopeus on 30 km/h ja siitä on saatavissa kolme eri versiota. Street on katukäyttöön varusteltu malli, kuvan Sport on huvikäyttöversio. Saatavissa on myös Work, joka on puhtaasti työkäyttöön tarkoitettu ja varustettavissa etunostolaitteella. Akkukäyttöisen laitteen painopiste on erittäin alhaalla. (TH)
Ruschmeier PHT35 on maastureiden ja pakettiautojen vedettäväksi tarkoitettu puutavaravaunu, kokonaispainoltaan 3500 kg, kantavuutta on 2540 kg. Suomalainen Vahva-Jussi -kuormain saa voimansa aisalla olevasta polttomoottoriyksiköstä. (TH)
Ruschmeier PHT35 on maastureiden ja pakettiautojen vedettäväksi tarkoitettu puutavaravaunu, kokonaispainoltaan 3500 kg, kantavuutta on 2540 kg. Suomalainen Vahva-Jussi -kuormain saa voimansa aisalla olevasta polttomoottoriyksiköstä. (TH)
Mäkisissä maastoissa teiden muotoilut tehdään huolella ja kuperiksi, jotta sadevedet valuvat sivusuunnassa. Teiden reunoissa ei ole useimmiten ojia, veden on tarkoitus valua suoraan maastoon. Erilaisia muotoilulanoja oli esillä useita, osassa oli myös teräsjyrät tiivistämässä pinnan. (TH)
Mäkisissä maastoissa teiden muotoilut tehdään huolella ja kuperiksi, jotta sadevedet valuvat sivusuunnassa. Teiden reunoissa ei ole useimmiten ojia, veden on tarkoitus valua suoraan maastoon. Erilaisia muotoilulanoja oli esillä useita, osassa oli myös teräsjyrät tiivistämässä pinnan. (TH)
Erikoinen lavettiratkaisu oli Rancke FDT 36. Täysperävaunumallisen lavetin taaimmainen akseli on kääntyvä, keskimmäiset kaksi kiinteitä. (TH)
Erikoinen lavettiratkaisu oli Rancke FDT 36. Täysperävaunumallisen lavetin taaimmainen akseli on kääntyvä, keskimmäiset kaksi kiinteitä. (TH)
Järeimmän pilkekoneen maininnan voisi antaa kuvan 24 tonnin omapainon yksilölle. Suurin käsiteltävä ranka voi olla 6 metriä pitkä ja 80 senttiä paksu. Ilmastoidusta ohjaamosta käsin voidaan vaihtaa pilkkeen pituus ja pilkontakoko. Halkaisu tapahtuu ”sipulisilppurityyppisesti”, syntyvä pilke on neliskanttista. Ensimmäisellä yksilöllä on pilkottu jo 4 000 kiintokuutiota järeää puuta. (TH)
Järeimmän pilkekoneen maininnan voisi antaa kuvan 24 tonnin omapainon yksilölle. Suurin käsiteltävä ranka voi olla 6 metriä pitkä ja 80 senttiä paksu. Ilmastoidusta ohjaamosta käsin voidaan vaihtaa pilkkeen pituus ja pilkontakoko. Halkaisu tapahtuu ”sipulisilppurityyppisesti”, syntyvä pilke on neliskanttista. Ensimmäisellä yksilöllä on pilkottu jo 4 000 kiintokuutiota järeää puuta. (TH)
Alvatec valmistaa Effiter 20.30 -ruuvipalahakkuria, jonka kaksiosainen ruuvi silppuaa kovaakin puuta vähällä voimalla. Näytöksessä konetta pyöritti pieni Valtra. Syntyvä palahake on karkeaa lastua. (TH)
Alvatec valmistaa Effiter 20.30 -ruuvipalahakkuria, jonka kaksiosainen ruuvi silppuaa kovaakin puuta vähällä voimalla. Näytöksessä konetta pyöritti pieni Valtra. Syntyvä palahake on karkeaa lastua. (TH)
Polttopuun tekoon oli näyttelyssä perinteiseen tapaan uskomattoman paljon eri valmistajien tuotteita. Koska polttopuuta tehdään myös erittäin järeistä rungoista, ovat halkaisukoneetkin sen mukaisia. Metrinen halko on yleinen perusmitta, josta pilkotaan käyttöpaikalla polttopituista pilkettä. (TH)
Polttopuun tekoon oli näyttelyssä perinteiseen tapaan uskomattoman paljon eri valmistajien tuotteita. Koska polttopuuta tehdään myös erittäin järeistä rungoista, ovat halkaisukoneetkin sen mukaisia. Metrinen halko on yleinen perusmitta, josta pilkotaan käyttöpaikalla polttopituista pilkettä. (TH)
Palax D550 Titan oli esillä uudessa värityksessä ja järeiden runkojen ääressä. Saksassa sahauskelvottomat ja järeät rungonosat usein pilkotaan polttopuuksi, joten järeille pilkekoneille on tarvetta. Myös uudistunut D270 Active ja Combi MII:n korvaava C700combi olivat esillä. (TH)
Palax D550 Titan oli esillä uudessa värityksessä ja järeiden runkojen ääressä. Saksassa sahauskelvottomat ja järeät rungonosat usein pilkotaan polttopuuksi, joten järeille pilkekoneille on tarvetta. Myös uudistunut D270 Active ja Combi MII:n korvaava C700combi olivat esillä. (TH)
Pfannerin kypärän varustukseen esiteltiin Bluetooth-yhteydelliset kuulokkeet. Kypärän varustelumahdollisuudet ovat muutoinkin laajat, aina kypärän runkoon kiinnittyvistä suojalaseista lähtien. (TH)
Pfannerin kypärän varustukseen esiteltiin Bluetooth-yhteydelliset kuulokkeet. Kypärän varustelumahdollisuudet ovat muutoinkin laajat, aina kypärän runkoon kiinnittyvistä suojalaseista lähtien. (TH)
Yksi näyttelyn innovaatiopalkinnon ehdokkaista oli Rockman Ranger -kypärä. Yläosassa on erillinen iskunvaimenninelementti, joka pienentää rajun iskun vaikutusta. Se myös irtoaa rajun iskun osuessa ja kertoo kypärän saaneen liian kovan iskun ja olevan vaihtokunnossa. Kypärän hinta oli näyttelyssä 100 euroa. (TH)
Yksi näyttelyn innovaatiopalkinnon ehdokkaista oli Rockman Ranger -kypärä. Yläosassa on erillinen iskunvaimenninelementti, joka pienentää rajun iskun vaikutusta. Se myös irtoaa rajun iskun osuessa ja kertoo kypärän saaneen liian kovan iskun ja olevan vaihtokunnossa. Kypärän hinta oli näyttelyssä 100 euroa. (TH)
Stihl XTreem on uusi huipputason turva-asumalli, joka tulee korvaamaan aikaisemman XFit-mallin. XTreem on Stihlin Advance-ammattilaistyöasusarjaan kuuluva, sen alapuolelle asettuvat Dynamic ja Function. Advancesta on myös naisille mitoitettu takkimalli, Advance XShell. (TH)
Stihl XTreem on uusi huipputason turva-asumalli, joka tulee korvaamaan aikaisemman XFit-mallin. XTreem on Stihlin Advance-ammattilaistyöasusarjaan kuuluva, sen alapuolelle asettuvat Dynamic ja Function. Advancesta on myös naisille mitoitettu takkimalli, Advance XShell. (TH)
Farmi Forest esitteli uudistuneet Farmi Smart -metsäperävaunuyhdistelmät. Pienemmän yhdistelmän tyyppi on CR40/FT9 ja suuremman CR46/FT10. Uusissa malleissa tukijalkarakenne ja vaunukiinnike ovat uudentyyppisiä, maavara on niiden myötä suurentunut. Saksassa metsäperävaunut kytketään yleisesti ulosottoakselin yläpuoliseen vetokitaan, sen vuoksi vetoaisat ovat yläviistoon suunnattuja. (TH)
Farmi Forest esitteli uudistuneet Farmi Smart -metsäperävaunuyhdistelmät. Pienemmän yhdistelmän tyyppi on CR40/FT9 ja suuremman CR46/FT10. Uusissa malleissa tukijalkarakenne ja vaunukiinnike ovat uudentyyppisiä, maavara on niiden myötä suurentunut. Saksassa metsäperävaunut kytketään yleisesti ulosottoakselin yläpuoliseen vetokitaan, sen vuoksi vetoaisat ovat yläviistoon suunnattuja. (TH)
Joillakin perävaunuvalmistajilla oli esillä lavallisia perävaunuja, joissa oli pikakiinnitteinen pankkovarustus. Yksinkertaisimmillaan lavan pohjaan oli sijoitettu karikoille holkit, jotka olivat tulpattavissa karikoiden irrotuksen jälkeen. (TH)
Joillakin perävaunuvalmistajilla oli esillä lavallisia perävaunuja, joissa oli pikakiinnitteinen pankkovarustus. Yksinkertaisimmillaan lavan pohjaan oli sijoitettu karikoille holkit, jotka olivat tulpattavissa karikoiden irrotuksen jälkeen. (TH)
Joillakin perävaunuvalmistajilla oli esillä lavallisia perävaunuja, joissa oli pikakiinnitteinen pankkovarustus. Yksinkertaisimmillaan lavan pohjaan oli sijoitettu karikoille holkit, jotka olivat tulpattavissa karikoiden irrotuksen jälkeen. (TH)
Joillakin perävaunuvalmistajilla oli esillä lavallisia perävaunuja, joissa oli pikakiinnitteinen pankkovarustus. Yksinkertaisimmillaan lavan pohjaan oli sijoitettu karikoille holkit, jotka olivat tulpattavissa karikoiden irrotuksen jälkeen. (TH)
Vuoden 2016 näyttelyssä metsäperävaunujen osalta oli silmiinpistävää yksiakselisten vaunujen määrä, niitä oli usealla valmistajalla. Useimmiten ne olivat umpipohjaisia, jotta esimerkiksi metrin halkoja voi kuljettaa poikittain. Joissakin vaunuissa akselistoa pystyi myös siirtämään. (TH)
Vuoden 2016 näyttelyssä metsäperävaunujen osalta oli silmiinpistävää yksiakselisten vaunujen määrä, niitä oli usealla valmistajalla. Useimmiten ne olivat umpipohjaisia, jotta esimerkiksi metrin halkoja voi kuljettaa poikittain. Joissakin vaunuissa akselistoa pystyi myös siirtämään. (TH)
Vuoden 2016 näyttelyssä metsäperävaunujen osalta oli silmiinpistävää yksiakselisten vaunujen määrä, niitä oli usealla valmistajalla. Useimmiten ne olivat umpipohjaisia, jotta esimerkiksi metrin halkoja voi kuljettaa poikittain. Joissakin vaunuissa akselistoa pystyi myös siirtämään. (TH)
Vuoden 2016 näyttelyssä metsäperävaunujen osalta oli silmiinpistävää yksiakselisten vaunujen määrä, niitä oli usealla valmistajalla. Useimmiten ne olivat umpipohjaisia, jotta esimerkiksi metrin halkoja voi kuljettaa poikittain. Joissakin vaunuissa akselistoa pystyi myös siirtämään. (TH)
Vuoden 2016 näyttelyssä metsäperävaunujen osalta oli silmiinpistävää yksiakselisten vaunujen määrä, niitä oli usealla valmistajalla. Useimmiten ne olivat umpipohjaisia, jotta esimerkiksi metrin halkoja voi kuljettaa poikittain. Joissakin vaunuissa akselistoa pystyi myös siirtämään. (TH)
Vuoden 2016 näyttelyssä metsäperävaunujen osalta oli silmiinpistävää yksiakselisten vaunujen määrä, niitä oli usealla valmistajalla. Useimmiten ne olivat umpipohjaisia, jotta esimerkiksi metrin halkoja voi kuljettaa poikittain. Joissakin vaunuissa akselistoa pystyi myös siirtämään. (TH)
Keslan uutuus oli järeä sykesyöttökaatopää-kaivukoneisiin, sen vaatima öljynvirtaus on 120180 l/min. 920 kilon painoinen 25SH II pystyy katkaisemaan 67 senttisen rungon, sykesyötön iskunpituus on 85 senttiä. (TH)
Keslan uutuus oli järeä sykesyöttökaatopää-kaivukoneisiin, sen vaatima öljynvirtaus on 120180 l/min. 920 kilon painoinen 25SH II pystyy katkaisemaan 67 senttisen rungon, sykesyötön iskunpituus on 85 senttiä. (TH)
Stedele valmistaa erilaisia kevytperävaunuja. Näyttelyssä oli esillä mielenkiintoisia koneyrittäjille tarkoitettuja huoltovaunuja. Järeämmän mallin sivukannet muodostavat sadesuojan, toinen puoli on varastolaatikollinen ja toinen sisältää työpöytävarusteet. (TH)
Stedele valmistaa erilaisia kevytperävaunuja. Näyttelyssä oli esillä mielenkiintoisia koneyrittäjille tarkoitettuja huoltovaunuja. Järeämmän mallin sivukannet muodostavat sadesuojan, toinen puoli on varastolaatikollinen ja toinen sisältää työpöytävarusteet. (TH)
Stedele valmistaa erilaisia kevytperävaunuja. Näyttelyssä oli esillä mielenkiintoisia koneyrittäjille tarkoitettuja huoltovaunuja. Järeämmän mallin sivukannet muodostavat sadesuojan, toinen puoli on varastolaatikollinen ja toinen sisältää työpöytävarusteet. (TH)
Stedele valmistaa erilaisia kevytperävaunuja. Näyttelyssä oli esillä mielenkiintoisia koneyrittäjille tarkoitettuja huoltovaunuja. Järeämmän mallin sivukannet muodostavat sadesuojan, toinen puoli on varastolaatikollinen ja toinen sisältää työpöytävarusteet. (TH)
Jos telojen käyttö ei ole mahdollista, oli esillä myös paripyörävaihtoehto. Sen avulla myös koneen kuljetusleveys saadaan lainsäädön mukaiseksi. Pyörien asennus tapahtuu kuormaajalla ja rullilla varustetulla asennuslaitteella. (TH)
Jos telojen käyttö ei ole mahdollista, oli esillä myös paripyörävaihtoehto. Sen avulla myös koneen kuljetusleveys saadaan lainsäädön mukaiseksi. Pyörien asennus tapahtuu kuormaajalla ja rullilla varustetulla asennuslaitteella. (TH)
Clark  esitteli testausvaiheessa olevan akkukäyttöisen hydraulisen QTT500 -telankiristimen. Clark on tuomassa järeisiin teloihin uuden patentoidun 28 mm sivulenkkijärjestelmän, nimeltään Haggis. Siinä on uusilla rakenneratkaisuilla saatu sivuketjulinjan käyttöikää pidennettyä. (TH)
Clark esitteli testausvaiheessa olevan akkukäyttöisen hydraulisen QTT500 -telankiristimen. Clark on tuomassa järeisiin teloihin uuden patentoidun 28 mm sivulenkkijärjestelmän, nimeltään Haggis. Siinä on uusilla rakenneratkaisuilla saatu sivuketjulinjan käyttöikää pidennettyä. (TH)
Bewag on tuomassa markkinoille uuden telojen pitonastojen kiinnitysmenetelmän, kitkahitsauksen. Siinä pitonastaa painetaan suurella voimalla telakenkään, samalla sitä sivusuunnassa liikutettaessa, kitka sulattaa osat toisiinsa. Menetelmällä Bewag kertoo pystyvänsä liittämään erittäin kovan, timanttia sisältävän kulutusnastan telakenkään. (TH)
Bewag on tuomassa markkinoille uuden telojen pitonastojen kiinnitysmenetelmän, kitkahitsauksen. Siinä pitonastaa painetaan suurella voimalla telakenkään, samalla sitä sivusuunnassa liikutettaessa, kitka sulattaa osat toisiinsa. Menetelmällä Bewag kertoo pystyvänsä liittämään erittäin kovan, timanttia sisältävän kulutusnastan telakenkään. (TH)
Telojen käyttö on Saksassa lisääntymässä. Sekä RUD että Veriga esittelivät omat telamallistonsa. Telojen käytöllä pyritään vähentämään maaperän kulumista, kun kitka ja kantopinta-ala kasvavat. (TH)
Telojen käyttö on Saksassa lisääntymässä. Sekä RUD että Veriga esittelivät omat telamallistonsa. Telojen käytöllä pyritään vähentämään maaperän kulumista, kun kitka ja kantopinta-ala kasvavat. (TH)
Telojen käyttö on Saksassa lisääntymässä. Sekä RUD että Veriga esittelivät omat telamallistonsa. Telojen käytöllä pyritään vähentämään maaperän kulumista, kun kitka ja kantopinta-ala kasvavat. (TH)
Telojen käyttö on Saksassa lisääntymässä. Sekä RUD että Veriga esittelivät omat telamallistonsa. Telojen käytöllä pyritään vähentämään maaperän kulumista, kun kitka ja kantopinta-ala kasvavat. (TH)
Keskustelu koneiden pintapaineista käy kiivaana Saksassa. Komatsun osastolla oli selkeästi taululla kerrottu kuvan Komatsu 835 -kuormatraktorin takavaunun pintapaineen olevan kuormattuna 0,37 kiloa neliösentille. Se on samaa luokkaa, kuin 45 -numeron kengillä kävelevän 90-kiloisen ihmisen aiheuttama yhden jalan kuormitus. Ilman teloja koneen pintapaine on 1,03 kiloa neliösentille. (TH)
Keskustelu koneiden pintapaineista käy kiivaana Saksassa. Komatsun osastolla oli selkeästi taululla kerrottu kuvan Komatsu 835 -kuormatraktorin takavaunun pintapaineen olevan kuormattuna 0,37 kiloa neliösentille. Se on samaa luokkaa, kuin 45 -numeron kengillä kävelevän 90-kiloisen ihmisen aiheuttama yhden jalan kuormitus. Ilman teloja koneen pintapaine on 1,03 kiloa neliösentille. (TH)
Ponssen osastolla oli kantavammalla rengasvarustuksella varustettu Ponsse Beawer. Takarungon rengastukseksi oli asennettu korkeaprofiiliset ja 750 mm leveyden renkaat. Esillä oli myös Ergo 8wd 800 mm:n rengasvarustuksella. (TH)
Ponssen osastolla oli kantavammalla rengasvarustuksella varustettu Ponsse Beawer. Takarungon rengastukseksi oli asennettu korkeaprofiiliset ja 750 mm leveyden renkaat. Esillä oli myös Ergo 8wd 800 mm:n rengasvarustuksella. (TH)
John Deere oli tuonut esille pohjoisamerikkalaisen version juontokoneesta. 640L on varustettu portaattomalla CVT-voimansiirrolla ja sen omapaino on 16 tonnia. Näyttelyn koneessa oli varusteluna Saksalaistyyppisesti runkojen siirtoon tarkoitettu järeä nosturi ja kaksi juontovinssiä. (TH)
John Deere oli tuonut esille pohjoisamerikkalaisen version juontokoneesta. 640L on varustettu portaattomalla CVT-voimansiirrolla ja sen omapaino on 16 tonnia. Näyttelyn koneessa oli varusteluna Saksalaistyyppisesti runkojen siirtoon tarkoitettu järeä nosturi ja kaksi juontovinssiä. (TH)
Welte esitteli uuden 8-pyöräisen W200-kuormatraktorin sekä kolmella pikalukolla irrottuvan kouran pikakiinnityksen. Kuusiokoloavaimella avattavan lukituksen vapauttamisen jälkeen koura voidaan vaihtaa, hydraulilinjat kytkeytyvät automaattisesti. (TH)
Welte esitteli uuden 8-pyöräisen W200-kuormatraktorin sekä kolmella pikalukolla irrottuvan kouran pikakiinnityksen. Kuusiokoloavaimella avattavan lukituksen vapauttamisen jälkeen koura voidaan vaihtaa, hydraulilinjat kytkeytyvät automaattisesti. (TH)
Welte esitteli uuden 8-pyöräisen W200-kuormatraktorin, sekä kolmella pikalukolla irrottuvan kouran pikakiinnityksen. Kuusiokoloavaimella toimivien lukitusten käännön jälkeen koura on vaihdettavissa, hydraulilinjat kytkeytyvät automaattisesti. (TH)
Welte esitteli uuden 8-pyöräisen W200-kuormatraktorin, sekä kolmella pikalukolla irrottuvan kouran pikakiinnityksen. Kuusiokoloavaimella toimivien lukitusten käännön jälkeen koura on vaihdettavissa, hydraulilinjat kytkeytyvät automaattisesti. (TH)
Pohjoismaisittain suurin uutuus oli Rottne F11b. Se on malliston pienempää päätä laajentava malli, kantavuudeltaan 12 tonnia. Rengastus on 710/40-24,5 ja F10-malliin verrattuna suurin ero on järeämpi takarunko kehtopankoilla. (TH)
Pohjoismaisittain suurin uutuus oli Rottne F11b. Se on malliston pienempää päätä laajentava malli, kantavuudeltaan 12 tonnia. Rengastus on 710/40-24,5 ja F10-malliin verrattuna suurin ero on järeämpi takarunko kehtopankoilla. (TH)

Näyttelyyn tutustui 55 000 henkeä, joista valtaosa oli saksalaisia, itävaltaisella tai sveitsiläisellä nuotilla puhuttua saksaa kuuli yllättävän vähän.

Messualue oli rakennettu armeijan entiselle harjoituskentälle, joka sijaitsi Rodingin pikkukaupungissa. Mûnchenistä koilliseen sijaitseva alue tunnetaan nimellä Bayrische Wald eli Baijerilainen metsä. Maasto on kumpuilevaa ja metsää on enemmän kuin peltoa.

Neuvonnallinen anti on vahva

Saksan liittotasavalta koostuu nimensä mukaisesti osavaltioista, joista useimmissa sijaitsee myös metsäalan opetusta antava korkeakoulu tai jopa yliopisto. Metsäsektorilla toimii runsaasti eri organisaatioita ja osavaltioiden ote metsien hoidon ja metsään liittyvien elinkeinojen osalta on järjestelmällinen. Univormuun tai metsästysasuun sonnustautuneita metsäherroja vilisi osastoilla runsaasti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

KWF-näyttely jakautuikin selvästi kahteen osaan. Yritysten osastot sijaitsivat metsäteiden varteen rakennetulla näyttelyalueella, jossa ei järjestetty puun korjuunäytöksiä. Hakkureita ja pienempien koneiden näytöksiä oli kuitenkin melko runsaasti.

Lähistön metsiin oli rakennettu kaksi näytösaluetta, jossa esiteltiin tutkimus- ja neuvontaorganisaatioiden sekä yliopistojen ja muiden oppilaitosten puun korjuuseen sekä metsäkoneisiin käsitteleviä tutkimuksia. Tulosten esittely oli havainnollista, pääosa materialista oli saksaksi. Onneksi tutkijat jakoivat auliisti viisauttaan englanniksikin.

Siirtyminen alueiden välillä hoitui busseilla, mikä vei yllättävän paljon aikaa. Koko näyttelyalueeseen tutustumiseen kuluu helposti kaksi päivää.

Suomalaisetkin mukana

KWF:ssä oli 551 näyttelyasettajaa 24 eri maasta, myös suomalaiset yritykset olivat kiitettävästi mukana.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Saksassa puusta korjataan kuitenkin vielä lähes puolet kokorunkoina, mikä näkyy konetarjonnassa. Miestyön osuus on edelleen suuri, vaikkakin harvesterit yleistyvät koko ajan. Ns. Motomanuell-menetelmä, joka on kone- ja ihmistyön yhdistelmään perustuva korjuutapa, on vallitseva varsinkin Etelä-Saksassa, jossa metsät sijaitsevat pääosin rinnemailla. Leimikot ovat tiheitä, eikä aukkohakkuita tehdä yleensä kuin kuoriaistuhojen vuoksi, mistä johtuen myös harvennuksilta poistettava puu on järeää.

Uusiutuva energia on Saksasakin ajankohtainen aihe, joka näkyi hakkureiden tarjonnan runsautena. Maatilat ja maaseudun omakotitalot lämpenevät ainakin osittain puulla, mikä näkyy polttopuukaluston runsautena.

KWF on mielenkiintoinen tapahtuma, jossa voi tutustua sekä meillä myytäviin konemalleihin että paikallisten valmistajien erilaiseen tarjontaan. Seuraava, järjestyksessä 18. näyttely järjestetään vuonna 2020.