Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Pienkuormaimet yleistyvät maailmalla

Bobcat lipsahti liukuohjattujen kuormainten valmistuksesta myös runko-ohjattujen mallien puolelle. Alkuvaiheissa malleja on kaksi: L23 ja L28. Työpainot ovat 1790 ja 1902 kiloa. Suuremmassa mallissa moottori on 24,8 kilowattinen. Yritys laajentaa muutoinkin valikoimaansa, sillä Conexpossa esiteltiin myös pieni kiinteistötraktori.
Bobcat lipsahti liukuohjattujen kuormainten valmistuksesta myös runko-ohjattujen mallien puolelle. Alkuvaiheissa malleja on kaksi: L23 ja L28. Työpainot ovat 1790 ja 1902 kiloa. Suuremmassa mallissa moottori on 24,8 kilowattinen. Yritys laajentaa muutoinkin valikoimaansa, sillä Conexpossa esiteltiin myös pieni kiinteistötraktori. Kuva: Arto Turpeinen
Yhdysvaltalainen Rayco valmistaa kantojyrsimiä ja puunhoitolaitteita todella laajalla skaalalla. Tuotteisiin lukeutuu myös pienkuormainmalli – 1800AWL on suunnattu metsureiden ja arboristien käyttöön. Muitakin käyttökohteita toki löytyy. Moottori on 18,5 kilowattinen Kubota. Suurin nostokorkeus on 212,3 cm ja työpaino 1746 kiloa.
Yhdysvaltalainen Rayco valmistaa kantojyrsimiä ja puunhoitolaitteita todella laajalla skaalalla. Tuotteisiin lukeutuu myös pienkuormainmalli – 1800AWL on suunnattu metsureiden ja arboristien käyttöön. Muitakin käyttökohteita toki löytyy. Moottori on 18,5 kilowattinen Kubota. Suurin nostokorkeus on 212,3 cm ja työpaino 1746 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen
Vermeer astui alkuvuodesta runko-ohjattujen pienkuormainten markkinoille solmimalla yhteistyösopimuksen italialaisen Multionen kanssa. Teleskooppipuomillisten koneiden työpainot ovat 423 ja 721 kilon välillä. Suomessa Vernmeeriä edustaa Several Oy. Myynnin pääpaino on ollut kantojyrsimissä, murskissa ja erilaisissa suuntaporissa.
Vermeer astui alkuvuodesta runko-ohjattujen pienkuormainten markkinoille solmimalla yhteistyösopimuksen italialaisen Multionen kanssa. Teleskooppipuomillisten koneiden työpainot ovat 423 ja 721 kilon välillä. Suomessa Vernmeeriä edustaa Several Oy. Myynnin pääpaino on ollut kantojyrsimissä, murskissa ja erilaisissa suuntaporissa. Kuva: Arto Turpeinen
Waldonin pienet kuormaajat on suunnattu etenkin materiaalinkäsittelytehtäviin. Suurin malli painaa reippaat 1800 kiloa. Sama kone on mahdollista tilata joko kuormainaisoilla tai trukkimastolla. Lisävarusteena on saatavana nestekaasukäyttöinen moottori. Ulkomuodossa ei ole konstailtu, vaan keskitytty kestävyyteen ja käytännöllisyyteen.
Waldonin pienet kuormaajat on suunnattu etenkin materiaalinkäsittelytehtäviin. Suurin malli painaa reippaat 1800 kiloa. Sama kone on mahdollista tilata joko kuormainaisoilla tai trukkimastolla. Lisävarusteena on saatavana nestekaasukäyttöinen moottori. Ulkomuodossa ei ole konstailtu, vaan keskitytty kestävyyteen ja käytännöllisyyteen. Kuva: Arto Turpeinen

Yhdysvallat on kokonaisuudessaan melko konservatiivinen yhteisö, jossa ulkopuolisten ideoiden rantaantumiseen suhtaudutaan varsin epäilevästi. Bobcatin kotimaana alueella on vankasti luotettu liukuohjattuihin kuormaimiin, mutta hiljalleen myös linkkumallit ovat saamassa jalansijaa. Täysin uusien merkkien lisäksi esim. Vermeer ja Bobcat esittelivät omat versionsa. Etenkin Bobcatin kaltaisen brändin kiinnostus konetyyppiä kohtaan osoittaa markkinarakoa todella olevan – peliin ei hypätä ilman perusteellista markkinatutkimusta. Runkoratkaisu muistuttaa hyvin paljon kotimaisia Avanteja, sillä ohjaamo on sijoitettu kiinteästi eturunkoon. Avantille Pohjois-Amerikka on erittäin tärkeä markkina-alue. "Yhdysvallat on meille tärkein vientimaa. Markkinat vaikuttavat kasvavan edelleen, sillä pelkästään Conexpon aikana solmimme kymmenkunta uutta edustussopimusta. Ympäristötietoisuuden lisääntyessä myös akkumallit ovat yleistymässä. Etenkin Kalifornian alueella on kysyntää. E5-malli on jo saatavana, mutta litium-akullista E6-versiota ei ole vielä hyväksytetty Yhdysvaltain markkinoille", kertoi paikan päällä edustamassa ollut Avant Tecnon myyntipäällikö Jaakko Jytilä.