Ford Fiesta Van uudistuu – uutuutena muun muassa kevythybridivoimansiirto

Ford Fiesta Van uudistuu hiukan niin päältä, varusteiltaan kuin teknisesti. Uutta ovat muotoilu, entistä kattavampi varustelu sekä kevythybridivoimansiirto.
Fiesta Vanissa on korkeampi keula sekä suuremmat etusäleiköt. Samalla Fordin ovaali logo siirtyy konepellistä etusäleikköön. Ilmeen kruunaa vakiona tulevat LED-valot ja takavalojen mustat kehykset. Tarjolla on kaksi varustetaso, Trend ja Sport. Trendissä on vakiona 15” teräsvanteet, kun Sportissa on taasen 17” kevytmetallivanteet. Lisäksi sisältä sportista löytyy puna-musta sisustus punaisin tikkauksin.
Varusteina on tarjolla mm. pysäköintipaketti, mikä sisältää pysäköintiavustimen ja kameran. Lisävarustelistalta voi LED-valaistusta kohentaa Matrix-valoilla. Lisäksi valikoitavissa on älykäs vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, kaistavahtia, törmäyksenestoavustina sekä kuolleen kulman varoitinta risteävan liikenteen varoittimella ja aktiivisella jarrutuksella varustettuna. Mallissa on yksilöitävä Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8” kosketusnäytöllä varustettuna sekä navigointijärjestelmä. Paljon on siis tarjolla pieniinkin pakettiautoihin.
Tavaratilassa on tasainen, enintään 1283 mm maksimilastauspituuden tarjoava lattia, jossa on neljä kuormansidontalenkkiä ja täyskorkea väliseinä, jonka yläosa on teräsverkkoa takanäkyvyyden parantamiseksi. Kuormatilan tilavuus on 0,96 kuutiota ja kantavuutta on enimmillään 531 kg.
Kevythybridillä
Fiesta Vaniin on tarjolla peräti kolme moottorivaihtoehtoa; 1.1-litrainen 75 hv tehoinen Ti-VCT, 1.0-litrainen 95 hv tehoinen EcoBoost Flexifuel sekä 1.0-litrainen 126 hv tehoinen EcoBoost kevythybridi. Kaikki ovat etuvetoisia ja manuaalivaihteistolla varustettuja.
EcoBoost Hybrid -kevythybridimalleissa hihnakäyttöinen integroitu laturi (BISG) korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta eneriaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon jarruttaessa tai hidastaessa ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkua. Teknologia voi käynnistää moottorin uudestaan vain 350 millisekunnissa, minkä ansiosta Auto Start-Stop -järjestelmä sammuttaa moottorin tilanteissa, joissa rullataan pysähdyksiin alle 25 km/h nopeudella jopa silloin, kun vaihde on päällä ja kytkin pohjassa.
Fiesta Van EcoBoost Hybridin polttoaineenkulutus on alkaen 5,0 l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 113 g/km. Uusi Fiesta Van on saatavana Suomessa myös bensiinimallina, jossa voi käyttää E85-bensiiniä.
Uuden Fiesta Vanin myynti alkaa vielä tämän syksyn aikana ja malli lanseerataan Suomessa vuoden 2022 alkupuolella. Malliston hinnat alkavat 19 362,42 eurosta.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep saavat Suomessa uuden isännän
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Jonsered-tuotteet jäävät pois markkinoilta tänä ja ensi vuonna