Euromittaiset rekat vaarallisia talvikelillä

Eurooppalaisten ajoneuvosäädösten mukaan tehdyn 16,5 metriä pitkän puoliperäyhdistelmän veto-osan akseliväli jää käytännössä 3,6-3,8 metriin. Useat kuljettajat tietävät kokemuksesta, että näin lyhytakselivälinen ajoneuvo on vaikea hallittava äkkijarrutuksessa.
Euromittaiset puoliperävaunuyhdistelmät ovat perinteisesti olleet alttiita menemään linkkuun hätäjarrutustilanteissa. Lukkiutumattomat jarrut ovat parantaneet tilannetta, mutta lyhyellä kaksiakselisella vetäjällä varustetut puoliperäyhdistelmät ovat edelleen yliedustettuina talviajan onnettomuustilastoissa verrattuna muun tyyppisiin kuorma-autoihin.
Parina viime vuonna on myös tapahtunut eräitä vakavia onnettomuuksia, missä pääosallisina ovat olleet juuri tämän tyyppiset ajoneuvot. Vaikka kyseisissä onnettomuuksissa käynnistävänä tapahtumana on saattanut olla jonkin muun ajoneuvon kuljettajan tekemä virhe, ovat kohtalokkaat seuraukset käynnistyneet jarruttamaan joutuneen puoliperäyhdistelmän kuljettajan menetettyä ajoneuvon hallinnan.
Norjassa on nyt käyty keskustelua, jossa euromittaisten puoliperäyhdistelmien käyttöä esitetään jopa rajoitettavaksi vaikeiksi tiedetyillä tieosuuksilla talviaikaan. Asiasta järjestettiin marraskuussa avoin seminaari, jonka olivat kutsuneet koolle Norjan tiefoorumi, Länsförsäkringar-vakuutusyhtiö ja logistiikka-alan konsulttiyritys Thomson Konsult AB.
Suomessa ja Ruotsissa on sallittua käyttää 16,5 metrisen euroyhdistelmän lisäksi maksimissaan 25,25 pitkiä moduuliyhdistelmiä, jotka useimmiten on muodostettu pitkään kolmiakseliseen veto-osaan liitetystä neljä tai viisiakselisesta täysperävaunusta. Suomalaisten tilastojen perusteella nämä pitkät yhdistelmät vaikuttavat keskimääräistä turvallisemmilta, vaikka aluksi niiden tullessa liikenteeseen esitettiinkin epäilyjä niiden toimivuudesta Suomen teillä.
Osaston luetuimmat
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun21.3.
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi21.3.
- Hankkija rakennutti huollolle ja tuontikoneiden kokoonpanolle uudet tilat Turkuun16.3.
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Tilapäistä helpotusta polttoaineen hintoihin11.7.2022
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee19.1.
- Puumarkkinat käyvät kuumana6.6.2018