Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Fenniarail Oy teki kuljetussopimuksen Lappi Timber Oy:n kanssa

Suomen ensimmäinen yksityisen rautatieoperaattorin kuljetussopimus on solmittu, ja Fenniarail Oy:stä tuli ensimmäinen suomalainen yksityinen rautatieoperaattori. Sopimus sisältää puutuotteiden siirtoa pohjoisessa Suomessa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Fenniarail Oy on solminut ensimmäisen kuljetussopimuksensa, joka sisältää puutuotteiden siirtoa pohjoisessa Suomessa.
Fenniarail Oy on solminut ensimmäisen kuljetussopimuksensa, joka sisältää puutuotteiden siirtoa pohjoisessa Suomessa. 
Uusi sopimus on uraa uurtava tapahtuma Suomessa, se on ensimmäinen yksityisen rautatieoperaattorin tekemä kuljetussopimus.
Uusi sopimus on uraa uurtava tapahtuma Suomessa, se on ensimmäinen yksityisen rautatieoperaattorin tekemä kuljetussopimus. 

Uusi sopimus on uraa uurtava tapahtuma Suomessa, sillä se on ensimmäinen yksityisen rautatieoperaattorin tekemä kuljetussopimus. Rataverkon tavarakuljetukset vapautuivat kilpailulle jo 2006, mutta uusien toimijoiden tuloa raiteille on hidastanut suomalaiselle raideleveydelle sopivan kaluston hankinta.

Fenniarail ratkaisi sen hankkimalla tšekkiläiseltä CZ Loko a.s -yritykseltä kolme uudelleenrakennettua veturia. Vaunukalustoa vuokrataan eurooppalaisilta kalustovuokrausyrityksiltä, ja vaunuihin vaihdetaan Suomessa sopivat akselit. Akselit on hankittu aikaisemmin junalauttaliikennettä ja akselinvaihtoa suorittaneelta yritykseltä. Toimilupa koko rataverkon kattavalle liikennöinnille Fenniarailille myönnettiin maaliskuussa 2015.

Ensimmäinen sopimus kattaa Keitele Forest Oy:n tytäryhtiön Lappi Timber Oy:n tuotteiden kuljetusta uudelta Kemijärven puutuotetehtaalta satamiin. “Kemijärvi sijaitsee kaukana markkinoista ja tarvitsemme kilpailukykyisen kuljetusratkaisun. Kemijärvi-projektin alusta alkaen mahdollisuus rautatiekuljetuksiin on ollut keskeisessä roolissa ja nyt tehdyllä sopimuksella turvaamme toimitusketjun tehokkuuden”, perustelee Keitele Groupin sahaliiketoiminnan johtaja Matti Kylävainio. “Sopimus on merkittävä Fenniarailille. Tämä on konkreettinen näyttö siitä, että saamme uutta tavaravirtaa rautateille”, vahvistaa Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Liikenteen aloittaminen vaatii Kemijärvellä kuormausalueen rakentamisen. Yhtiöstä kerrotaan, että ensimmäiset tuotekuljetukset tehtaalta lähtevät tämän kevään aikana. Fenniarail on hankkinut varikkotilat kalustolleen Kotkasta.