
Pitoa moottorikelkan telaan
Moni on tuskaillut joskus jäälle kiinni juuttuneen moottorikelkan kanssa. Kun vesi nousee jään ja lumen väliin, kiinni jääminen on lähellä. Ongelma tulee esiin erityisesti rantaa lähestyttäessä, missä vesi useimmiten nousee jään päälle.
Pito on koetuksella, kun kapeat sukset eivät kanna sohjolumessa ja tela pääsee pyöräyttämään peilikirkkaan jään esiin. Pito telan alta katoaa toisinaan metsässäkin, kun alla on liukas puunrunko tai jäätynyt muhkura.
Keiteleen Tossavanlahdella asuva maanviljelijä Antti Savolainen liikkuu paljon Nilakka-järven jäällä. Liukasteluun kyllästynyt Antti kiinnitti pitkätelaisen Lynx 5900:n telamattoon 200 kappaletta traktorin renkaissa käytettäviä nastoja. Teräväkärkiset nastat oli helppo ruuvata akkuporakoneella paikoilleen. Telamaton paksuin olake mahdollisti 30 milliä pitkien nastojen käytön. Antin mukaan lyhyempiäkin nastoja on saatavana, mikäli telamatto on kulunut ohuemmaksi.
Antin naapuri ruuvasi telamattoonsa 50 nastaa ja hänkin on tyytyväinen pidon paranemiseen. Antin kelkkaan nastat maksoivat reilusti alle euron kappale eli koko lysti irtosi noin 150 eurolla. Savolaisen kelkassa on lisäksi erittäin leveät muovisukset alkuperäisten suksien alla, mikä estää keulaa vajoamasta sohjoon ja pehmeään lumeen.
Antti on ajanut nastoitetulla telalla kaksi talvea eikä yhtään nastaa ole irronnut. Lumella ja jäällä ajettaessa yhteen nastaan kohdistuva rasitus on sen verran pieni. Kelkkailu järvien jäillä on huomattavasti turvallisempaa, kun kiinnijäämisen mahdollisuus vähenee. Myös jarrutusmatka jäisellä alustalla lyhenee tuntuvasti nastoja käytettäessä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY