
Kuorma-autoista kärryjä









Taannoin kuorma-autoista tehtiin vetäviä peräkäryjä. Tämä oli muotia 1960- ja 1970-luvuilla, kun nelivetotraktoreista ei oikein osattu uneksikaan. Mutta yhä edelleen järeät kuorma-auton komponentit tarjoavat osaajalle mainion lähtökohdan edullisen perävaunun tekemiseen.
Siikajoen Luohualla karjatilaa pitävä Jukka Karhumaa on tehnyt jo useamman perävaunun kuorma-auton osista. Kaikki kärryt ovat erilaisia.
48 kuution rehu- ja hakekärryn etummainen ja takimmainen akseli ovat ohjaavia. Vetokoukun yhteyteen asennetut sylinterit liikkuvat kaksinkertaisen matkan verrattuna akselistossa raidetankoa ohjaavaan sylinteriin verrattuna. Sylinterien kokoja tutkimalla ja asiaa laskemalla sylinterien välille löytyi sopiva suhde. Sekä etummaiselle että takimmaiselle ohjaavalle akselille on lisäksi paineakut kumpaakin kääntösuuntaan. Lietteen maatiekuljetuksessa olevassa kolmiakselisessa kärryssä ei ole ohjausta lainkaan.
Lietteen multauksessa käytettävää kaksiakselista kärryä ohjataan mekaanisesti traktorin vetovarsiin kiinnitetystä reikäpuomista. Muutama kuva rakenneratkaisuista selvittänevät tilannetta.
Lue lisää
Osaston luetuimmat
- Klapikoneen lisälaite11.5.
- Santamäen Jussin parempi peltolana20.7.2007 Tilaajalle
- Omavalmisteinen pumppukuormain20.6.2018 Tilaajalle
- Aurinkokeräin tölkeistä24.10.2019
- Edullinen kippi mönkijän kärryyn25.6.2020
- Suojaa ämpäristä5.4.2017 Tilaajalle
- Itse tehty järjestelmäperävaunu - perävaunussa siirrettävä teli ja muita hienouksia31.3.2010