Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kuorma-autoista kärryjä

Taannoin kuorma-autoista tehtiin vetäviä peräkäryjä. Tämä oli muotia 1960- ja 1970-luvuilla, kun nelivetotraktoreista ei oikein osattu uneksikaan. Mutta yhä edelleen järeät kuorma-auton komponentit tarjoavat osaajalle mainion lähtökohdan edullisen perävaunun tekemiseen.
Lietteen siirtoon Karhumaa teki kaluston käytöstä poistetuista maitorekoista. Kolmiakselinen kärry on tarkoitettu ainoastaan maantiekuljetuksiin, minkä takia telit ovat vailla ohjausta.
Lietteen siirtoon Karhumaa teki kaluston käytöstä poistetuista maitorekoista. Kolmiakselinen kärry on tarkoitettu ainoastaan maantiekuljetuksiin, minkä takia telit ovat vailla ohjausta. Kuva: Jukka Karhumaa
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Siikajoen Luohualla karjatilaa pitävä Jukka Karhumaa on tehnyt jo useamman perävaunun kuorma-auton osista. Kaikki kärryt ovat erilaisia.

48 kuution rehu- ja hakekärryn etummainen ja takimmainen akseli ovat ohjaavia. Vetokoukun yhteyteen asennetut sylinterit liikkuvat kaksinkertaisen matkan verrattuna akselistossa raidetankoa ohjaavaan sylinteriin verrattuna. Sylinterien kokoja tutkimalla ja asiaa laskemalla sylinterien välille löytyi sopiva suhde. Sekä etummaiselle että takimmaiselle ohjaavalle akselille on lisäksi paineakut kumpaakin kääntösuuntaan. Lietteen maatiekuljetuksessa olevassa kolmiakselisessa kärryssä ei ole ohjausta lainkaan.

Lietteen multauksessa käytettävää kaksiakselista kärryä ohjataan mekaanisesti traktorin vetovarsiin kiinnitetystä reikäpuomista. Muutama kuva rakenneratkaisuista selvittänevät tilannetta.

Rehu- ja hakekärryn kylki on saanut naapurin emännältä taiteellisen maalauksen.
Rehu- ja hakekärryn kylki on saanut naapurin emännältä taiteellisen maalauksen. 
Rehukärryssä on hydraulinen jousitus. Alkuun kokeiltiin yhteistä paineakkua, mutta rehukasan päälle peruutettaessa kärry oli turhan herkkä kallistelemaan. Kun kummallekin puolelle asennettiin oma 80 baarin paineakku, kallistelu jäi pois. Puomijousitus on tässä kokoluokassa itsestäänselvyys.
Rehukärryssä on hydraulinen jousitus. Alkuun kokeiltiin yhteistä paineakkua, mutta rehukasan päälle peruutettaessa kärry oli turhan herkkä kallistelemaan. Kun kummallekin puolelle asennettiin oma 80 baarin paineakku, kallistelu jäi pois. Puomijousitus on tässä kokoluokassa itsestäänselvyys. 
Multausvaunussa oleva mekaaninen ohjaus saa käskynsä vetovarsiin kiinnitetystä reikäpuomista. Yksinkertainen toteutus on pelannut moitteetta jo vuosia.
Multausvaunussa oleva mekaaninen ohjaus saa käskynsä vetovarsiin kiinnitetystä reikäpuomista. Yksinkertainen toteutus on pelannut moitteetta jo vuosia. 
Perälaudan hallinta hoidetaan hydrauliikalla. Samoilla sylintereissä toimiva lukitus ei kuitenkaan toimi toivotulla tavalla, sillä joskus sylinteri kiskaisee lukitussalvan yläasentoon ennen kuin perälauta on kunnolla sulkeutunut.
Perälaudan hallinta hoidetaan hydrauliikalla. Samoilla sylintereissä toimiva lukitus ei kuitenkaan toimi toivotulla tavalla, sillä joskus sylinteri kiskaisee lukitussalvan yläasentoon ennen kuin perälauta on kunnolla sulkeutunut. 
Kärryn pohjalla on kolme kolakuljetinta. Jukka kytki alun perin rinnan kytketyt  hydraulimoottorit  sarjaan, jolloin purkunopeutta saatiin lisää.
Kärryn pohjalla on kolme kolakuljetinta. Jukka kytki alun perin rinnan kytketyt hydraulimoottorit sarjaan, jolloin purkunopeutta saatiin lisää. 

Avaa artikkelin PDF