Kototekoinen imuvaunu kaikilla mausteilla

Imupainevaunuja tehdään kotipajoissa siellä täällä. Harva tehdään kuitenkaan lain vaatimukset täyttäviksi ja siten päivänvaloa kestävästi. Jorma ja poikansa Tommi Kantoniemi Kurikasta ovat rakentaneet imupainevaunun urakointikäyttöön. Vaunua on rakennettu kaksi vuotta. Lopputulos on hieno ja lain vaatimukset täyttävä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kippisylinteri on välttämätön aisan hydraulijousitukselle. Sen avulla voidaan myös nostaa pyörä kumivaurion korjausta varten ylös. Huomaa myös kunnollinen työkalulaatikko. Vaunussa on paikat myös lapiolle ja rautakangelle!
Kippisylinteri on välttämätön aisan hydraulijousitukselle. Sen avulla voidaan myös nostaa pyörä kumivaurion korjausta varten ylös. Huomaa myös kunnollinen työkalulaatikko. Vaunussa on paikat myös lapiolle ja rautakangelle!
Harvoin näkee yksinkertaisempaa oivallusta: nivelakselin ketjulle pieni lenkki.
Harvoin näkee yksinkertaisempaa oivallusta: nivelakselin ketjulle pieni lenkki.
Palloventtiilien pitää olla toimivia, toteaa Jarmo Kantoniemi.
Palloventtiilien pitää olla toimivia, toteaa Jarmo Kantoniemi.
Aisan kääntö ja kippisylinteri toimivat hydraulisesti.
Aisan kääntö ja kippisylinteri toimivat hydraulisesti.
Turvallisuus ennen kaikkea! Takaluukkua ei saa auki, ellei säiliö ole paineeton. Vinta ei ole vielä paikoillaan. Se on käännettävä taka-asennosta etuasentoon, ennen kuin takaluukkua voidaan veivata auki.
Turvallisuus ennen kaikkea! Takaluukkua ei saa auki, ellei säiliö ole paineeton. Vinta ei ole vielä paikoillaan. Se on käännettävä taka-asennosta etuasentoon, ennen kuin takaluukkua voidaan veivata auki.
Vaunussa on kunnon työvalot. Kaikki sähkötyöt on tehty itse.
Vaunussa on kunnon työvalot. Kaikki sähkötyöt on tehty itse.

Tommi Kantoniemi urakoi metsätöitä metsäperävaunulla ja lietevaunulla likakaivon tyhjennyksiä. Vanha vaunu oli myös omatekoinen, 20 vuotta sitten tehty. Se oli alun perin kolmimottinen, mutta

suurennettiin sittemmin kuusimottiseksi. Kalustoa päätettiin parannella tekemällä uusi ehompi vaunu kertyneiden kokemusten mukaan ja oikein ajan kanssa. Koska lietekaivojen tyhjennys on luvanvaraista, tehtiin vaunusta myös direktiivit täyttävä. Isä ja poika osallistuivat molemmat vaunun tekoon, metallimiehiä kun ovat kumpikin. Isä-Jarmolla on Haukka-vaunujen teosta 12 vuoden kokemus. Päätoimena molemmilla on metallimiehen pesti Ruukilla, Kurikassa.

Navetta, maaseudun innovaatiokeskus

Vanhat navetat ovat maaseudun pienyritystoiminnan voimavara. Vanhoissa parsissa ammuu Kantoniemelläkin hitsit, vannesahat, plasmaleikkurit sun muut metallimiehen työvälineet. Paskaloori täyttyy sorvinlastulla ja lehmän henkihuurut ovat vaihtuneet hitsauskaasuihin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaunu kuin karamelli

Vaunu oli kuvaushetkellä valmis teippauksia myöden. Se oli hyvin tehty ja nätti kuin karamelli. Polyuretaanimaalaus on viimosen päälle tehty. Hitsisaumat on tehty lainapyörittäjän avulla. Kaikki irto-osat, 200 kiloa, on keltapassivoitu Nakkilassa. Sylinterit ovat omatekoisia. Säiliön päädyt on haettu Itä-Suomesta. Laipiot on mankeloitu Kauhajoella vanhan työpaikan koneilla.

Lopputulos ei ole mikään kyläsepän tekele, vaan viimeisen päälle suunniteltu ja toteutettu vaunu. Kärry on tullut maksamaan 17 000–18 000 verollisen euron välimaastoon materiaaleineen. Tapana on, että töitä ei lasketa rahassa, mutta kahden ja puolen vuoden uurastus mainitaan.

Varustelu

Vaunun varustelussa on otettu maaseudun kilpavarustelu huomioon. Naapurin on vaikea laittaa paremmaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaunun sydän Juropin pumppu, jossa on lisävarusteena kierrätys. Vivussa on kolme asentoa: pumppaus, kierrätys ja tyhjennys. Imu ja purku tapahtuu samasta putkesta. Vaunun tyhjentyy hyvin. Pohjalle jää vain kahvinkeittoon riittävät liemet, koska imu-tyhjennysputki ei ole sitä normaalia 15 senttiä irti säiliön pohjasta, vaan se huuhtelee käyrän avulla koko pohjan tyhjäksi.

Vaunu on paineistettu minuutissa. Puhallusputki pohjassa toimii myös sekoittimena. Ajon aikana lietettä voidaan myös kierrättää pumpun avulla.

Pumppu on varustettu huohottimella. Vaihteiston huohotin säästää stefoja. Ilman huohotusta on vaarana, että alipainepumppu imee vaihteistosta stefojen läpi öljyä.

Pumpussa on myös öljysäiliö, josta voidaan lisätä pumppuun öljyä hana avaamalla. Säiliössä on kolme silmää määrän seurantaa varten.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Aisassa on metsäperävaunusta tuttu kääntösylinteri. Hydraulisesti käännettävä aisa on erittäin tarpeellinen, paikat ovat usein ahtaita kiemurrella takaperin vaunun kanssa. Sylinterin avulla voidaan vaunua kääntää nurkan taakse peruuttamalla kuin käärmettä. Kääntösylinteriä voidaan hyödyntää myös pumpun lamellien vaihdossa. Lamellit voidaan vaihtaa ilman pumpun irroitusta. Kun aisa käännetään sivulle, niin pumpun päätyyn pääseminen on esteetöntä.

Vaunussa on kippisylinteri, jonka avulla etupää nousee puolen metrin verran ylöspäin. Säiliö voidaan nostaa vaaka-asentoon myös kaltevalla pinnalla, jolloin se saadaan täyteen tai tyhjennettyä kokonaan. Esimerkiksi Kurikan jätevesipuhdistamolla on purkupaikka kalteva. Vaunua ei saa tyhjäksi, jos etupää on alempana.

Koska vaunussa on epäsymmetrinen teli, voidaan etupää nostaa ylös ja lukita takimmainen pyörä ilmaan puukapulalla. Kippisylinterin on tehty alun perin jousitettua aisaa varten. Aisaa pidetään tyhjänä ajossa paineakun varassa. Kun lasti on päällä, voidaan paineakku irroittaa sähköisesti hydraulipiiristä pois. Näin akku kestää pidempään kunnossa, ja hydraulisylinteri toimii vaimentimena.

Takapäähän on sovitettu riittävän tehokkaat valot ja peruutuskamera. Kamera on Jorma ja Tommi Kantoniemen mukaan välttämätön kapine. Tyhjennysputkea ei muuten näe. Kaikessa on huomioitu, että kaivot ovat ahtaissa paikoissa. Vaunulla tyhjennetään myös lietealtaita, mutta pääsääntöisesti se on tarkoitettu likakaivojen tyhjennykseen.

Kokemusta on kertynyt

Kaikesta näkee, että Jarmo Kantoniemellä on 3 000 imupainevaunun valmistuksen mukanaan tuomaa käytännön kokemusta. Tällaisen vaunun teossa pitää tietää mitä tekee.

 

Imupainevaunun on oltava paineastiadirektiivin täyttävä, muuten se on laiton. Tärkeintä on kototekoisen vaunun kohdalla, että sen paine on alle 0,5 baria. Tämä paine riittää, sanoo Jarmo Kantoniemi. Paska lentää jätevesiputsarin mittarin mukaan 70 kilometriä tunnissa 0,45 barin siivittämänä.

 

Jos vaunu paine on yli 0,5 baria, vaaditaan tekijältä direktiivin mukaisten ohjeiden noudattaminen. Direktiivin noudattaminen ei ole sitten enää lasten leikkiä. Määräyksistä perille pääseminen ja niiden noudattaminen on tehty erittäin hankalaksi.

Imupainevaunun tekemiseen ei myöskään riitä pelkkä sepän taito. Siinä pitää tietää mitä tekee. Paineastia on aina paineastia – ja väärin tehtynä vaarallinen.

Avaa artikkelin PDF