Itse tehty järjestelmäperävaunu - perävaunussa siirrettävä teli ja muita hienouksia

Nurmeslainen Juha Tiainen ei löytänyt mieleistään perävaunua, joten keksijämiehenä hän päätti rakentaa sellaisen itse. Parin vuoden projektin tuloksena on valmiina vaunu, jonka ominaisuudet ovat omaa luokkaansa. Vaunussa on siirrettävä ja hydraulisesti erillisjousitettu teli. Vaunujärjestelmään kuuluu myös konttilavavarustus maansiirto- ja rehulavalla sekä pikakiinnitteinen tarkkuussilppuri vaunun eteen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tästä kuvaparista näkee telin siirron vaikutuksen. Telin siirto mahdollistaa aisapainon säätämisen kuorman mukaan.
Tästä kuvaparista näkee telin siirron vaikutuksen. Telin siirto mahdollistaa aisapainon säätämisen kuorman mukaan.
Erillisjousitettu teliratkaisu.
Erillisjousitettu teliratkaisu.
Järjestelmävaunun eteen on asennettu silppuri. Lavan pohjaosa toimii maansiirtolavana ja laitojen yläosa kiinnitetään konttilava-periaatteella. Kaikkien osien kytkemisessä hyödynnetään mahdollisuutta nostaa alustaa hydraulisesti.
Järjestelmävaunun eteen on asennettu silppuri. Lavan pohjaosa toimii maansiirtolavana ja laitojen yläosa kiinnitetään konttilava-periaatteella. Kaikkien osien kytkemisessä hyödynnetään mahdollisuutta nostaa alustaa hydraulisesti.
Lavan takaosa on kytketty pallonivelellä, rakenne sallii lavaa kiinnitettäessä noin 5 sentin liikevaran.
Lavan takaosa on kytketty pallonivelellä, rakenne sallii lavaa kiinnitettäessä noin 5 sentin liikevaran.

Kauempaa katsoessa Tiaisen vaunu näyttää normaalilta tarkkuussilpuri-vaunulta, jossa on jymäkkä 800/45R rengastus 26,5 alustassa. Varsinainen innovaatio on telin rakenne, jossa on erillisten tukivarsien varassa olevat akselit. Tukivarret on kytketty kummallakin puolella yhdellä hydraulisylinterilä yhteen. Tukivarsien nivelpisteet ovat lähellä toisiaan ja tästä syystä alusta on saman oloinen kuin perinteinen keinuteli, mutta toimintatavassa on merkittäviä eroja. Yläpuolelta kytketyt akselit jakavat painon tasaisesti kaikille pyörille, jousitus on toteutettu paineakuilla. Rakenteesta johtuen etummaisten pyörien alkaessa upota, ei alusta sukella, vaan painoa siirtyy aina ylempänä olevalle pyörälle. Ominaisuutta voidaan säädellä sylinterien korvakkeiden etäisyydellä nivelpisteistä.

Alustaa voidaan nostaa ja laskea hydraulisesti 25 cm, ala-asennossa alustassa ei ole joustoa lainkaan. Esimerkiksi konttilavan vaihto onnistuu pystysuuntaisen liikkeen avulla nopeasti. Yhdistetyn maansiirto- ja rehulavan kippaus on toteutettu kaksoiskippisylintereillä, kippauskulma on 60 astetta. Lavan takaosan kippauksen mahdollistaa pallonivelrakenne, joka sallii kytkentävaiheessa 50 millin sivuttaisen liikkeen. Rehulaidat kiinnitetään pulteilla maansiirtolavan reunoihin. Rehulaidat muodostavat yhtenäisen rakenteen, joka irrotetaan ja kiinnitetään konttilava-periaatteella.

Siirrettävä teli

Hydraulinen telinsiirto on hyödyllinen ominaisuus monessa tilanteessa. Vaunun saa esimerkiksi kääntymään huomattavasti paremmin siirtämällä telin eteen (siirtovaraa on 140 cm). Telinsiirron tärkein etu on kuitenkin painonjakautuman optimointi traktorin ja vaunun välillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kipattaessa teli siirretään taakse, jolloin aisa ei kevenny ja vaunu on vakaampi. Täysillä rehukuormilla alustan voi laskea alas, jolloin jousitus jäykistyy ja vakauttaa vaunun. Unohtaa ei sovi telin siirron 6 tonnin työntövoimaa, jota voi käyttää apuna, jos yhdistelmä alkaa upota.

Tiainen suunnittelee seuraavaksi alkuperäisen idean mukaisesti rakentavansa alustan päälle lietetankin. Suunnitelmissa on 16 m³ säiliö levityslaitteistoineen.

Sähköinen hallinta

Vaunun toimintoja hallitaan sähköhydraulisesti traktorin ohjaamosta käsin ohjauslaitteen avulla. Telin aseman näkee suoraan laitteen kannessa olevista led-valoista. Ledit saavat signaalin telin siirtokiskoissa on 25 cm välein olevilta antureilta. Kantavuutta alustalla on 20 tonnia. Ylimääräisenä lisänä vaunussa on sähköinen seisontajarru, josta on hyötyä varsinkin työlaitteita kytkettäessä. Jarrun idea on yksinkertainen: jarruletkussa on patruunaventtiili joka suljetaan kytkemällä siihen virta, jarrun saa päälle painamalla traktorin jarruja ja laittamalla venttiilin kiinni, jolloin jarrujärjestelmään jää paine ja jarru siten päälle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaunun toimintoihin tarvittava hydraulilohko on asennettu siististi lavan alle runkopalkkien väliin. Asennukset on tehty siististi, ja työn laatua voi verrata tehdastekoisiin tuotteisiin.

Mahdollisuuksien alusta

Katsellessani vaunua huomasin sellaisen mielenkiintoisen mahdollisuuden, että alustan päälle voisi nostaa vaikka noukinvaunukorin. Rungon eturakenne mahdollistaa noukkimen ja sullojan asentamisen silppurin tilalle. Rakenteesta ei tulisi edes mahdottoman pitkä, sillä silppurin kanssa vaunu on 9 metrinen, noukinvaununa kokonaisuus jäisi vielä lyhyemmäksi.

Tarkan euron projekti

Tiainen suunnitteli ja rakensi vaununsa kustannustehokkaasti, kaikkiaan rahaa on kulunut ilman työkuluja reilu 20 000 euroa. Alunperin suunnitelma monitoimialustasta syntyi, kun rehukärryn hankinta tuli ajankohtaiseksi. Rehukärryn lisäksi tarvetta oli vielä maansiirtokärryllekin. Siinä sitä seisoisi paljon pyöriä navetan takana joutilaana, jos kaikki kärryvärkit ostaisi omalla alustalla. Monitoimikärryn alusta tuli hieman kalliimmaksi kuin peruskärryssä, mutta alustan vuotuinen käyttöaika on huomattavan pitkä, joten taloudellisesti asiassa on järkeä, myhäilee Juha Tiainen. Vaunu on tehty omaan käyttöön, mutta sille on haettu patenttia, joten jos jollain valmistajalla on kiinnostusta lähteä tätä tuotannollisesti hyödyntämään, niin asiasta voidaan neuvotella toteaa Juha lopuksi. n

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF

Lue lisää