Sivulohkojen noston rakentaminen tasausäkeeseen

Omassa viisimetrisessä, itsetehdyssä tasausäkeessä sivulohkoilla ei ollut nosto-laskumekanismia sivulohkoille. Rakensin mekanismin edullisista käsikäyttöisistä vinsseistä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tasausäkeen lohkojen nosto tehtiin aiemmin käsivoimin. Painavien sivulohkojen nosto kysyy voimia ja on työturvallisuusriski. Jos käsi lipeää lohkoa liikuttaessa tai kompastuu kyntöviiluun, seurauksena voi olla jopa oman työkyvyn menettäminen. Tästä johtuen halusin tehdä lohkojen nostosta kevyempää ja turvallisempaa.

Koska mikä tahansa järjestelmä on parempi kuin ei mitään, punnitsin vaihtoehtoina joko hydraulista nostoa tai vinssiä. Näistä päädyin vaihtoehtoon, jossa käytetään kahta vaijerimallin venevinssiä. Se on yksinkertaisempi ja sitä mukaa halvempi, mutta toisaalta hitaampi ja käsikäyttöisenä työläs.

Työ aloitettiin tekemällä 10 mm:n teräslevystä kiinnityslaipat vinsseille. Niihin kierteitettiin M10 kierteet vinssien pulteille. Tämän jälkeen laipat hitsattiin kiinni 50x70x3mm RHS-putkeen kapeammalle sivulle, jolloin saadaan enemmän sivusuuntaista vääntöjäykkyyttä. Vinssien kiinnitysputki mitoitettiin 300 mm pitkäksi. Tolppa hitsattiin kiinni äkeen keskilinjalle ja rungon poikittaispalkin kohdalle. Tolpan piti olla näin pitkä sen takia, että vaijeriin saatiin riittävästi kulmaa ja sitä mukaa voimaa nostamaan lohko ala-asennosta.

Seuraavana oli vuorossa kiinnitystolpan vinotukien teko. Koska vetokarttu on nivelletty ja siitä lähtee ketjut äkeen takapäätä kohden, vinotuet tehtiin 45° kulmaan, etteivät ne hankaa kiinni ketjuihin. Vinotukien raaka-aineena käytettiin 40x40x4 mm RH -putkea.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tämän jälkeen tehtiin vaijerin koukkujen kiinnityspisteet samasta 10 mm levystä. Levyyn porattiin 25 mm reikä, jotta koukku mahtuu liikkumaan vapaasti sivulohkon liikkuessa. Viimeisenä sivulohkojen kiinnityslaippoihin hitsattiin stopparit, että lohkot eivät taitu yli niskojen, kun ne ovat pystyssä. Lohkojen ylhäällä pysyminen varmistetaan samoilla kiinnitystapeilla kuin aiemminkin, sillä pelkkä venevinssin lukituskieleke ei ole riittävän varma. Nämä tapit hoitavat myös rungon jäykkänä pysymisen työasennossa.

Lopuksi vinssien vaijerit piti lyhentää. Tarvittava pituus on 2,5 m ja kelassa on lähtökohtaisesti 10 m vaijeria. Vaijerin katkaisussa kätevänä apuna toimii pala teippiä - kun sitä kiertää vaijerin päälle ennen katkaisua, säikeet eivät pääse rispaantumaan.

Järjestelmästä tuli hyvin toimiva. Pienenä miinuspuolena voi mainita sen, että vaijeri alkaa kiristymään kelan ohuelta akselilta asti, mikä tekee nostosta hitaamman. Toisaalta taas se tekee kelaamisen hyvin kevyeksi. Koska lohkojen noustessa ylös, lukitustappien reiät ovat sopivasti kohdallaan, lukitustapit lähtevät paikaltaan nytkyttämättä lohkoa, mikä myös tekee työn entistä turvallisemmaksi. Lohkon alle ei tarvitse mennä enää ollenkaan.